Kommer länsstyrelsens agerande innebära stopp för kollektivtrafiken i Umeå
Vi måste nog sluta med kollektivtrafiken
Vi har överklagat länsstyrelsens beslut om att mäta bullret på den nyaste Volvo ledbussen som finns i trafik och som går till bland annat till Ersboda. Grunden var en privatperson som tycker att bussen bullrar och att han blir störd. Den bussen är typgodkänd av den statliga myndighet som har det ansvaret.
Vi bedömdes att inte ha rätt att överklaga trots att det är vi som betalar. Det skulle nog ha varit bussbolaget Nobina som överklagat.
Vad blir konsekvensera av detta. Jag de yttersta konsekvenserna är att vi kan bli att vi tvingad att sluta med kollektivtrafiken. Det skulle i och för sig ge besparingar. Ett annat alternativ är att linjerna dras så lång ifrån bostadsbebyggelsen att antalet resenärer kommer att minska kraftigt. Det finns många andra platser där bussarna går lika nära bostäderna eller närmare än som i fallet på Ersboda
Vid upphandlingen har vi följt och ställt de miljökrav som finns att ställa och bussen är som jag sagt tidigare typgodkänd. Vi har kommunen, länstrafiken som skött själva upphandlingen och Nobina som fick anbudet följt den lag som gäller
Vad är det för samhälle vi har när då Länsstyrelsen som statlig myndighet bifaller ett överklagande där beställaren och Operatören följt gällande lagar. Har länsstyrelsen rätt att överpröva ett typgodkännande av en buss som det i verkligheten blir
Går det inte att köra med typgodkända bussar i Umeå måste vi sluta med kollektivtrafiken och då får vi en mycket kraftig försämring av miljön och nu ska hela Sverige enligt de mål som finns fördubbla antalet resenärer inom kollektivtrafiken. Går det inte att köra med typgodkända bussar i Umeå kan det inte gå på något annat ställe i Sverige
Senaste kommentarerna