Navet för Nannabad – trångt i centrum som i cykelhjulsnav – utan allmänhetens medverkan – igen! Och INTE ett ord om SIMNING!
Efter månader av arbete för namn och logga och för en kvarts miljon kr (250 000) kom så ett namn på Nannabadbygget och utan att allmänheten fick medverka, igen. Navet blev det och på navet.umea.se finns mer. NOTERA INTE ETT ORD OM SIMNING! I en ”Bad- och träningsanläggning”! (Däremot många ord om annat än innehållet = flum, se här nere)
Nedan är VK:s opinionsundersökning 2005 om badlägen med Nanna som sämst. Men inget lyssnande på allmänheten i Umeå utan en gruppledarkrets av sex partier, S-V-M-FP-C-KD beslöt på informellt möte 2007 om Nannaläget.
Miljöpartiet sa nej och sedan vid olika tillfällen markerat avstånd från placeringen och med allt sämre luftmiljö och riskfylldare miljö för barn och ungdomar blir det intressant att se hur MP i Umeå hanterar mera makt i Umeå kommun. Vågar man verkligen genomföra Navet=Nannabad eller kommer ekrarna att lossna och ”navet” inte kan rulla igång? Arbetarpartiet (då Rättvisepartiet) fick trots fullmäktigemandat ej vara med 2007, men är emot och får nu närmare nya kommunmakten bättre möjligheter att påverka.
Ett första tecken blir när Umeå kommuns politiker yttrar sig om nytt trafiksäkerhetsprogram som redovisas i Tekniska nämnden 23/10 och där allmänheten, organisationer, föreningar, partier, nämnder/utskott haft möjlighet att påpeka. Där kan kv Nanna verkligen bli ett ”nav” i den allt värre trafiken som kretsar kring Navet=Nannabad och blir allt värre med ökande förtätningen + Söderslätts handelsområdes bilar och bussar t o r centrumnavet. Trångt blir då ännu trängre. Och farligare!
Nya bad- och tränings- anläggningen i Umeå
• Varumärkesplattform • Kärnvärden
• Namn
• Visuell identitet
Varumärkesplattform
• Fördelarna – tillgängligt för alla & centralt belägen
• Känslan – jag är välkommen & del i ett sammanhang • Egenskaper – centralt belägen & bredd och storlek
• Personligheten – omtänksam & uppmuntrande
Kärnvärden
• Närhet – rationellt med korta fysiska avstånd
och emotionellt med välbefinnande för alla
• Hälsa – alla ska må bra utan krav
• Varumärkeslöfte: ”Nära till hälsa – för alla”
Namn
• Bred namnprocess med input från många olika håll
• Workshop där byrå och badhusgrupp kortade listan
• Fokusgrupper med Umeåbor i huvudmålgrupperna tyckte till • Rekommendation från byrån
• Beslut i nämnden
Och här är resultatet…
Den självklara mittpunkten
Balanserar verksamhetsområdena
Öppen och inbjudande
Långsiktigt hållbar logotyp
Vågen är närvarande men subtil
”Digitalt först”
Ordbilden är symbolen
Följ Navets framväxt på navet.umea.se
Senaste kommentarerna