Umeå Bästa Fritidsnämnd tar kommunalt baddrift med Nannabadutställning av innehåll/budget och Miljöpartiet med miljökrav som gav nej förr

Umeå Bästa Fritidsnämnd tar kommunala baddrift med Nannabadutställning av innehåll/budget och Miljöpartiet med miljökrav som gav nej förr.

Uppdatering från i morse, nu med att fullmäktigeledamöter i Umeå kommun fått följa e-brev m a a Fritidsnämndens beslut igår om kommunövertagande av drift för ett planeras Nannabad,

 

M a a det, för mig och många andra, plötsliga nya beslutet
efter flera års planerande, om kommunövertagande av driften, 
borde ju Kommunfullmäktige fått säga sitt om en sådan stor och
pircnipell förändring i hela verksamheten för en bad- och simanläggning, större än nuvarande.

Eller?
 
Mvh/
Urban Bengtson, idékonsult och simbevakare

 

STÄRKER INTE UMEÅ KOMMUN I NÄRINGSRANKING

MEN FÖRSTDETTA KOMMUNÖVERTAGANDE FRÅN EN BETRODD NÄRINGSAKTÖR FÖR UMEÅ SIMHALL/UMELAGUN ÄR MYCKET ILLA GJORT OCH STÄRKER INTE UMEÅ KOMMUN I FÖRETAGSRANKING ELLER LOCKANDE AV NYA NÄRINGSAKTÖRER I TJÄNSTESEKTORN (ELLER ANDRA SEKTORER FÖR DEN DELEN)!

I och med Fritidsnämndens beslut om att ha kommunal drift av ett Nannabad, ställs helt andra krav än för de privata aktörerna, nämligen öppenhet och inflytande från allmänheten samt följande av miljökrav och utredningar som hittils undvikits i planerna.

TROVÄRDIGHETSFRÅGA FÖR MILJÖPARTIET

Därför fick Fritidsnämnden nedan e-brev (under figuren) m a a ovan. Därefter en kommentar till Miljöpartiets Nasser Mosleh om MP:s ja i Fritidsnämnden om kommunal drift. (Rubriker har tillkommit här i bloggen)

För just MP blir detta en trovärdighetsfråga då man allt sedan beslutet i januari 2007 varit emot Nannabadläge av miljöskäl ur olika synvinklar och upprepat detta under åren därefter, också i stödja medborgarförslag från mig om öppenhet. 

NANNABAD HÅLLER INTE EKONOMISKT OCH MILJÖMÄSSIGT

I vilket fall, detta kommunala övertagande och Umeå Fritids ambitioner kan bara leda till ett beslut, att det inte håller med Nannabad, ekonomiskt och miljömässigt.

Men då gäller det att både kunskap och öppna kort gäller samt att tid ges för detta, dvs nuvarande planer för bygglov, upphandling, mm ska få förskjutas för att noggranhet inte äventyras.

Det är i nedan trafikläge man utreder, ett läge man aldrig valt om man fått vara med från början.

Till Fritidsnämndens ledamöter den 19/3

Med kommunal drift av ett Nannabad måste dessa kostnader underställas kommunfullmäktigebeslut om det ska följa samma gång och villkor som gällde för Badutredningen.

Det var ju en av anledningarna till privata aktörer att då behövdes enbart beslut tas av ett bidrag som fanns med i badavtalet. Men med kommunal drift blir det andra villkor.
 
GARANTERA BARNS TRAFIKSÄKRA VÄGAR

Andra villkor är också att den som bygger och driver tillsammans måste garantera barns/ungdomars trafiksäkra vägar till och från en bad- och simanläggning. Det framgår av de olika detaljplanehandlingarna, som vid privata aktörer har kunnat undvikas granskning av kommunbyråkratin.

Så även detta tillkommer nu om Umeå Fritid tar hand om bad/sim-driften.

Det medför också en ökad öppenhet som hittills har undvikits av både de privata aktörerna och kommunala badbolaget, där hänvisningen till aktuella skisser/ritningar på kommunbolagets
hemsida är de från i november, men det lär finnas ändrade sådana.
 
FRITIDSNÄMNDEN ORDNA UTSTÄLLNING

Rimligt är också att Fritidsnämnden ordnar utställning under ett par veckor, på olika ställen i kommunen, på hemsidan och vid öppet möte, så att allmänheten och ev. nya bad- och simföreningar
kan få se om och vad Nannabad  innebär.

Så gjordes nämligen under alla tidigare badutredningar som Umeå Fritid haft ansvar under åren, och då bör det gälla även nu vid kommunal drift. I  ett medborgarförslag från 2012 som jag ej har fått svar på begär jag bl a detta,

och i ett annat, ej heller beslutat, om att planlösning, utformning, budget mm, tas av fullmäktige,

KUNNA SÄTTA STOPP OCH UTMANA MED ALT FÖRSLAG
 
Genom att Fritidssidan till slut får och tar ansvar innebär det att om det blir så illa och så dyrt jag, och andra, ser på ett Nannabad, att då också kunna sätta stopp, särskilt om ekonomin inte klaras utan drabbar andra föreningar och/eller annat i kommunen.

Det ger också möjlighet att utmana med alternativa simförslag som blir bättre och mer ekonomiska, samt klarar trafik och miljö bättre för kommunens utveckling. Se mer på min blogg

Mvh/
Urban Bengtson, idékonsult och simentusisast
 
MILJÖPARTIETS NASSER MOSLEH OM LÄGET VID NANNA
 
 
UMEÅ FRITID GÅ UT MED INFORMATION TILL ALLMÄNHETEN

Om ett Nannabad ska skötas kommunalt krävs också nu den öppenhet som både de privata aktörerna och det kommunala badbolaget undvikit allmänheten.

Dvs Umeå Fritid måste nu gå ut med information till allmänheten, i utställning och vid möten för att kommunicera med medborgarna som hittills inte kunna säga sitt (inte heller Umeå Fritid förr).

Fritidsnämnden måste också ta större ansvar för det som skulle ha gjorts i en detaljplanestudie (nu används 1948 års), bl a om barns/ungdomars krav på säkra vägar enl Barnkonventionen.

EXTRA STORT ANSVAR PÅ MILJÖPARTIET – LEVER FARLIGT – GISSLAN

Extra stort ansvar faller just på Miljöpartiet som ända sedan 2007 inte varit med på Nannabeslutet, av flera skäl, bl a olika miljökrav. Så för MP:s trovärdighet är det viktigt att inte också Miljöpartiet blir en "gisslan" och står där som förordare av ett Nannabad.

Det går nämligen inte att få något tillräckligt bra för barn och ungdomar med denna miljöfarligt placerade bad- och simanläggningen, så MP lever just nu lite farligt trovärdighetsmässigt med ett Ja så här förbehållslöst till kommunal drift. Inte minst av miljöpolitiska skäl kring trafik och luft genom tidigare ställningstalanden och uttalanden.

Och just denna trovärdighet blir då viktig faktor vid valet 2014!

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.