Umeås Bästa Byggnadsnämndspolitiker ser till att utlovad cykel-P-utredning, som även Gator och parker påpekat om, blir gjord, här i skrivelse med också begäran om återkallat Nannabadbygglov.
Umeås Bästa Byggnadsnämndspolitiker ser till att utlovad cykel-P-utredning, som även Gator och parker påpekat om, blir gjord, här i skrivelse med också begäran om återkallat Nannabadbygglov.
TILL/
BYGGNADSNÄMNDEN I UMEÅ KOMMUN
Entreer, cykelparkeringar,
På situationsplanen står det att cykelparkering och angöring kommer redovisas i en separat utredning. Badhusets verksamhet kommer att generera i många besökare och många kommer att anländer med cykel, vilket ställer krav på ett antal cykelparkeringar.
Cykelparkering ska anordnas för såväl personal som besökare företrädesvis på fastighetsmark
Kommunsvar nedan
Västra Kyrkogatan utanför huvudentrén är i detaljplanen fastighets mark och cykelparkeringar kan anordnas där.
I övrigt redovisas detta i en separat utredning.
Ovan bild är t v ur badkonsultens ritning nov-2011 med ENDAST 40 cykelplatser och t h från april-2013 om att separat cykel-P-utredning ska göras, inkl. angöring, mm
Någon utredning om cykelparkering är inte gjord, det bekräftar planchef Tomas Strömberg i e-brev till mig, på fråga om cykel-P-utredning, den 10/6 2013 med
Angående den parkeringsutredning du frågar efter antar jag att du menar den som berör cykelparkeringar. Vi konstaterar att Västra Kyrkogatan mellan parkeringshuset och badhuset inte är planlagd som gatumark utan tillhör fastigheten. Här klarar man alla de cykelparkeringar som behövs. Dock behövs i det i det fortsatt arbetet med omgestaltningen av Vasaplan att behöva studeras ytterligare. Gestaltningen av cykelparkeringarna är ju beroende av både Vasaplan och denna ”gatuparti” för bästa resultat.
Mvh Tomas Strömberg
Således, det som skulle utredas för cykelparkering, om hur många cykel-P-platser som behövs, var och hur de ska placeras och om det är tillräckligt, har inte gjorts.
I det avbrutna detaljplanearbetet för Nannabad angavs vikten av fungerande och tillräcklig cykel-P liksom för bilar. Då ett Nannabad förväntas få många cyklande och Umeå kommun i andra delar av centrum är uppmärksam på tillräcklig, bra och säker cykel-P, måste detta gälla ett Nannabad också och vara löst innan bygglov prövas politiskt.
Senaste kommentarerna