Umeå Bästa Fritidsnämnd tar kommunalt baddrift med Nannabadutställning av innehåll/budget och Miljöpartiet med miljökrav som gav nej förr
Umeå Bästa Fritidsnämnd tar kommunala baddrift med Nannabadutställning av innehåll/budget och Miljöpartiet med miljökrav som gav nej förr.
Uppdatering från i morse, nu med att fullmäktigeledamöter i Umeå kommun fått följa e-brev m a a Fritidsnämndens beslut igår om kommunövertagande av drift för ett planeras Nannabad,
STÄRKER INTE UMEÅ KOMMUN I NÄRINGSRANKING
MEN FÖRST, DETTA KOMMUNÖVERTAGANDE FRÅN EN BETRODD NÄRINGSAKTÖR FÖR UMEÅ SIMHALL/UMELAGUN ÄR MYCKET ILLA GJORT OCH STÄRKER INTE UMEÅ KOMMUN I FÖRETAGSRANKING ELLER LOCKANDE AV NYA NÄRINGSAKTÖRER I TJÄNSTESEKTORN (ELLER ANDRA SEKTORER FÖR DEN DELEN)!
I och med Fritidsnämndens beslut om att ha kommunal drift av ett Nannabad, ställs helt andra krav än för de privata aktörerna, nämligen öppenhet och inflytande från allmänheten samt följande av miljökrav och utredningar som hittils undvikits i planerna.
TROVÄRDIGHETSFRÅGA FÖR MILJÖPARTIET
Därför fick Fritidsnämnden nedan e-brev (under figuren) m a a ovan. Därefter en kommentar till Miljöpartiets Nasser Mosleh om MP:s ja i Fritidsnämnden om kommunal drift. (Rubriker har tillkommit här i bloggen)
För just MP blir detta en trovärdighetsfråga då man allt sedan beslutet i januari 2007 varit emot Nannabadläge av miljöskäl ur olika synvinklar och upprepat detta under åren därefter, också i stödja medborgarförslag från mig om öppenhet.
NANNABAD HÅLLER INTE EKONOMISKT OCH MILJÖMÄSSIGT
I vilket fall, detta kommunala övertagande och Umeå Fritids ambitioner kan bara leda till ett beslut, att det inte håller med Nannabad, ekonomiskt och miljömässigt.
Men då gäller det att både kunskap och öppna kort gäller samt att tid ges för detta, dvs nuvarande planer för bygglov, upphandling, mm ska få förskjutas för att noggranhet inte äventyras.
Det är i nedan trafikläge man utreder, ett läge man aldrig valt om man fått vara med från början.
Till Fritidsnämndens ledamöter den 19/3
Med kommunal drift av ett Nannabad måste dessa kostnader underställas kommunfullmäktigebeslut om det ska följa samma gång och villkor som gällde för Badutredningen.
Om ett Nannabad ska skötas kommunalt krävs också nu den öppenhet som både de privata aktörerna och det kommunala badbolaget undvikit allmänheten.
Dvs Umeå Fritid måste nu gå ut med information till allmänheten, i utställning och vid möten för att kommunicera med medborgarna som hittills inte kunna säga sitt (inte heller Umeå Fritid förr).
Fritidsnämnden måste också ta större ansvar för det som skulle ha gjorts i en detaljplanestudie (nu används 1948 års), bl a om barns/ungdomars krav på säkra vägar enl Barnkonventionen.
EXTRA STORT ANSVAR PÅ MILJÖPARTIET – LEVER FARLIGT – GISSLAN
Extra stort ansvar faller just på Miljöpartiet som ända sedan 2007 inte varit med på Nannabeslutet, av flera skäl, bl a olika miljökrav. Så för MP:s trovärdighet är det viktigt att inte också Miljöpartiet blir en "gisslan" och står där som förordare av ett Nannabad.
Det går nämligen inte att få något tillräckligt bra för barn och ungdomar med denna miljöfarligt placerade bad- och simanläggningen, så MP lever just nu lite farligt trovärdighetsmässigt med ett Ja så här förbehållslöst till kommunal drift. Inte minst av miljöpolitiska skäl kring trafik och luft genom tidigare ställningstalanden och uttalanden.
Och just denna trovärdighet blir då viktig faktor vid valet 2014!
Senaste kommentarerna