Umeås Bästa är stopp av Nannabad pga trafikpropp på ÖK och som ger hopp om campusdopp.
Umeås Bästa är stopp av Nannabad pga trafikpropp på ÖK och som ger hopp om campusdopp.
Trafikproppen visar den trafikanalys i en konsultrapport av SWECO som SVT:s Västerbottensnytt presenterade i fredags (15/2), se nedan. Här är länken på Umeå kommuns hemsida där hela rapporten kan läsas:
http://www.umea.se/download/18.6b258fd113b46be90db75a7/Trafikanalys_utst.pdf
Vbnyttinslaget finns på
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/trafikpropp-att-vanta
Trafikpropp att vänta på ÖK
Trögt redan nu Östra kyrkogatan i Umeå kommer att proppas igen av den ökade trafiken som följer på utvecklingen av centrum.
PUBLICERAD 15 FEBRUARI 2013 – 19:42 – UPPDATERAD 15 FEBRUARI 2013 – 19:43
Det kommer att bli mycket kraftiga trafikökningar på Östra kyrkogatan i Umeå när det nya badhuset står klart och Mimerskolan byggs om till hotell. Det visar en konsultrapport som Umeå kommun har beställt.
Trafiken på Östra kyrkogatan, eller ÖK, väntas öka med 65 procent. Redan nu är trafiken långsam, bland annat på grund av de 10 000 cyklister och fotgängare som passerar varje dag. Vid högtrafik går också 67 bussar per timme.
Rapporten slår fast att ÖK klarar max 15 procents trafikökning. Lösningen ska bli att få umeborna att lämna bilen hemma.
Nedan är en bild ur rapporten som visar trafikproblemen. Det lär avskräcka en del till att försöka ta sig fram till ett Nannabad och då väljer man något av Umeås många andra badhus/simhallar, eller tar Botniabanan till Ö-viks Paradiset (f ö tre gånger större än vad som kan bli på Nannakvarteret).
OACCEPTABELT OCH EKONOMIPROBLEM
Citat ur rapporten visar var för sig omöjigheten med en bad- och simanläggning som siktar på 400 000 besökare/år eller drygt 1 000 per dag, dvs det dubbla som mest, och med många i bil och många i utflyktsbussar.
Se känslighetsanalysen (sista citatet nedan) där det blir "acceptabelt" om "den allmänna trafiktillväxten i området är lika med noll". Dvs det kommer att bli OACCEPTABELT då trafiktillväxten ju kommer att öka.
Men om ÖK-traifken "tvingas ned" med politiska beslut som biltullar, dubbdäcksförbud, enkelriktat, höjda P-taxor eller åtgärder ihop, så drabbas bad- och simbesökande och ekonomin där inte klaras. Således ett Nannabad blir inte till pga ekonomiproblem, precis som det blev när förra äventyrsbadsatsningen, Aktivariet, på samma tomt, sjönk 2001.
I sammanfattningen av konsultrapporten kan läsas bl a
Den allmänna trafiktillväxten plus Nanna/Mimer-trafiken motsvarar en total ökning i trafikvolymen på ca 65 procent jämfört med idag.
Det är tydligt att trafiksystemet inte kan hantera en trafiktillväxt på 35 procent. Resultaten tyder på att kapacitetstaket för södergående Östra Kyrkogatan är någonstans mellan 10 till 15 procent mer trafik än i dagens läge.
De framtagna riktlinjerna för utveckling av stadens trafiksystem säger tydligt att gång- och cykeltrafikanter ska prioriteras före fordonsburnatrafikanter. Detta innebär att antalet bilar på Östra Kyrkogatan måste minskas i framtiden om gatan ska kunna utvecklas enligt de uttalade riktlinjerna.
ÄN MER TRAFIK
Noteras bör att denna konsultrapport kom maj 2012 och gäller för både Nanna- och Mimerkvarteren, men behandlas endast detaljplanermässigt bara för Mimer 1, eftersom Umeås politiker bestämt att Nannabadplanerna ska följa 1948 års detaljplan. Detta innebär att totalytan (inte äventyrsdelen) som har utökats och ska locka fler, inte är inräknat, dvs det blir än mer trafik då.
ÄN VÄRRE MED SKJUTSANDE BILAR OCH UTFLYKTSBUSSAR
Men det blir än värre vid ett Bad i centrum. Konsultrapporten har inte med alla skjutsande bilar som är för simträning och äventyrsbad. Det ger dubbla bilrörelser med lämning och hämtning.
Alla utflyktsbussar, som kan bli många periodvis, ser inte heller ut att ha tagits med. Och inget om nytt handelsområde, Söderslätt med IKEA, m fl som lär öka ÖK-trafiken, särskilt pga närheten till centrum och jämförelse av varor.
Dessutom har P-platserna minskats till dryg 200, vilket innebär mer fram- och tillbakakörningar pga slut på parkeringsplatser och därmed mer trafik. Något som inte finns analyserat.
ÖVERKLAGNINGAR RISKERAS
Sammantaget med oräknade bilskjutsar, utflyktsbussar och IKEA-trafik samt inget om minskade p-plater, gör att konsultrapporten underskattar framtidens trafik med därpå följande problem. Därför måste utredandet kompletteras härav och antagandet av detaljplanen för Mimer 1 uppskjutas. Om så ej görs, riskeras överklagningar därav och än större förseningar av detaljplanen och möjligt hotellbygge.
Säkra och trygga till- och frånfarter för, framför allt, barn och ungdomar, finns inte heller redovisat för ett Nannabad. (Kommer kanske i en frivillig miljöutredning som ansvariga politiker lovat i mediauttalande).
SÄKERHET KRAV I FN:S BARNKONVENTION
Sådan säkerhet krävs enligt FN:s Barnkonvention och beskrivs i detaljplanematerialet 2011 för Nanna och upprepas nu kring Mimerkvarteret.
Här ovan är en illustration som visar de fyra trafikkorsningarna som omger en bad- och simanläggning. Och här inses lättare vilka trafiksvårigheter ett stort bad ger med ovan konsultrapport. Så svårt att Nannabadplanerna stoppas till slut.
Men det kan stoppas fortare om simföreträdare studerar rapporten, drar slutsatser om omöjigheten i få den efterfrågan man förväntar sig, och själva säger nej. Vilket innebär att Umeås politiker nog drar en lättnadens suck och får anledning att avbryta Nannaplanerna utan prestigeförluster.
NANNASTOPP GER HOPP OM CAMPUSDOPP
Båda parter då blir vinnare och Nannastopp ger då hopp om campusdopp i stället. Mer om denna utveckling i kommande bloggar.
Senaste kommentarerna