Högerns slöseri med skattemedel och Umeås usla bussupphandling tjänar till eftertanke
Kvällens uppdrag granskning visade på något få svenskar känner till. I Stockholm säljer högern ut våra gemensamma hyresfastigheter. Men istället för att göra det till marknadsmässiga priser (varför de nu ska säljas överhuvudtaget) så vräks de ut till underpris. För att skynda på de för samhället och oss alla så usla affärerna (och segregera innerstan ytterligare) så finns lämpligt nog kommunala bostadskonsulenter anställda som inte drar sig för att ljuga, fuska och manipulera för att elliminera motståndet och driva igenom försäljningsprocessen. Den som köper gör snabbt en miljon eller mer. De som står först i kön för att sälja och hämta hem pengarna är de som drivit på försäljningen i föreningen.
Detta är ett vidrigt slöseri med skattepengar. Att inte fler reagerar är skrämmande. Detta är samma sak som att säga att några av svenskarna ska få en skatteutdelning på en miljon var. Har verkligen folk uppfattat att det var detta som var meningen med maktskiftet? Högern kallar detta för en frihet att äga sin bostad men det handlar om friheten att tjäna pengar på alla andra. Som vanligt är det bara dom som är rika som kan få av skattebetalarnas pengar (för det är bara dom som får lån så att de kan utnyttja tillfället).
THOMAS HARTMAN
PS1. I Uppsala när man verkligen sätter marknadsmässiga priser på hyreslägenheterna finns plötsligt inget intresse längre att köpa allmännyttans lägenheter.
PS2. Ibland lyfts upphandling till skyarna av vissa politiker. Men att inte all kommunal upphandling alltid får bra resultat behöver vi inte färdas långt för att se. I Umeå havererade som bekant den upphandlade busstrafiken efter prisdumpning. Men då var den kommunala kompetensen att driva verksamheten utslagen. På miljösidan var kommunen tidigare på många sätt föregångare inom busstrafiken. En konsekvens är att den positionen är väck idag. De som drabbas av denna usla upphandling är både chaufförer och passagerare.
Så mycket klagomål som det varit på senare tid bland Umeåborna när det gäller busstrafikens kvalitet är det verkligen länge sedan det varit (om ens någonsin). Så bara för att man upphandlar en tjänst så behöver resultatet inte bli bra. Samtidigt är frågan hur mycket man kan lägga på den nya entreprenören Swebus med tanke på den korta tiden från upphandling till trafikstart.
Detta tjänar till eftertanke hos de som i varje läge tror blint på upphandlingens undergörande effekter.
Senaste kommentarerna