Holmlund snurrigt om miljöbilar. Vad vill du i längden?
I dagens VK-blogg har Lennart Holmlund snurrat till begreppen om vad som kan räknas som miljöbil. Enligt Vägverkets definition är en miljöbil
• Bensin- och dieseldrivna fordon inklusive elhybridmodeller som släpper ut max 120 g/km koldioxid per km (motsvarar c:a 5,0 lit bensin resp 4,5 lit diesel per
• Fordon som drivs med etanol E85. Miljöbilar som drivs med E85 får maximalt förbruka motsvarande
• Fordon som drivs med naturgas-biogas (metan). Miljöbilar som drivs med gas får maximalt förbruka
Alliansregeringen har beslutat att utsläppen växthusgaser för Sverige ska minskas med 40 procent år 2020 jämfört med 1990. Målet avser verksamheter som inte omfattas av systemet för handel med utsläppsrätter och innebär att utsläppen av växthusgaser ska vara cirka 20 miljoner ton koldioxidekvivalenter lägre 2020 i förhållande till 1990 års nivå.
Alliansregeringens vision på längre sikt är att Sverige år 2050 inte har några nettoutsläpp av växthusgaser i atmosfären. Alliansregeringen mål är att 2030 skall Sverige ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen.
Vänsteralliansen vill konvertera gamla bilar till etanolbilar. Men det är ingen klok väg. Trots det är det vad Holmlunds bröder och systrar har i tanken. Holmlund tror att etanolbil = miljöbil.
Centern säjer ”Jaga utsläppen, inte bilisterna”. Holmlunds paroll verkar vara ”Jaga Centern, inte utsläppen”
Senaste kommentarerna