Både Lennart Holmlund och Edward Riedle har bloggat om det förslag till länstransportplan som klubbades idag av styrelsen för Region Västerbotten. När förslaget behandlades av arbetsutskottet drev (S) igenom att ett angeläget Skellefteåprojekt (35 miljoner) på 13:e plats bytte med gång-och cykelvägen mellan Forslunda och Håkmark (25 miljoner) på andra plats. Projekten skulle inte bara byta plats på listan utan även i tidsplaneringen till 2014-2017 istället för 2010-2013.
Igår skrev jag ett yrkande att GC Håkmark ändå skulle lyftas till plats 6 för att den skulla få en bättre chans att byggas före 2014. Jag fick först centerpartiets och senare allianspartiernas stöd.
Beslutet i styrelsen blev till slut att C-S-M i Umeå kommun lovar förskottera (förutsätter färstås beslut i kommunens organ) för att garantera att Håkmarksprojektet genomförs före 2014. Viktigaste argumentet att man skiljer på den allt intensivare tunga trafiken bl.a.till och från det nya logistikcentrat/godsbangården på Västerslätt och gång- och cykeltrafiken till/från ett alltmer frekventerat område vid forslundagymnasiet, Hippologum, Hamptjärnsstugan, Tavelsjöleden och Håkmark
Gång- och cykelvägen i Tavelsjö (9 miljoner) ligger kvar i planen på 24 plats. Nu finns ett förslag att priorítera den del som saknas mellan skolan och väg 363 till en något lägre kostnad. Här fanns ingen majoritet för att tidigarelägga projektet men chansen ökade att ge projektet företräde ur den s.k. GC-potten.
Det gör skillnad att agera.
Senaste kommentarerna