Vilka västerbottensföretag ska Holmlund ta av transportstödet?
I skuggan av gårdagens glädjande beskedet om moteringen vid Volvo lastvagnar fortsätter det finnas kommentarer kring transportstödets roll. Det faktum att transportstödet räddades kvar 2007 med bl.a. ett tak på 15 miljoner till Volvo har säkert hjälpt till att behålla monteringen i Umeå. Det framgår klart och tydligt att det är frågor om bra jobb och kvalitet, flexibilitet och leverenssäkerhet som varit viktigare.
Samtidigt fortsätter Lennart Holmlund i VF-artikel ge sken av att (S) kommer att öka transportstödet till Volvo i Umeå. Men i (S)-skuggbudget för 2010 har (S) inte en krona mer än Maud Olofsson till transportstödet. Åke Sandström redovisar idag i detalj att det är 253 företag i länet som får transportstöd. Alltifrån mycket små stöd till mycket små företag till Volvo Lastvagnar och Boliden som bägge fått max 15 miljoner.
Om Holmlund ska ge Volvo mer: Vilka företag tycker han ska strykas från transportstödet? Hoppas vi även via media får veta mer om de andra företagen.
Senaste kommentarerna