Märklig och osaklig journalistik i Västerbottensnytt
Åsa Torstensson presenterade i Umeå idag den största satsning föråren 2010 – 2021 på järnvägar, vägar och sjöfart hittills. Ungefär dubbelt så mycket resurser som förra (S)-planen. Västerbotten får också rekordmycket pengar till enskilda vägar, underhåll, bättre bärighet, nyinvesteringar i vägar och järnvägar.
Alla vet att norrbottniabanan Piteå-Skellefteå kommer igång den dagen det finns ett handslag kring den medfinansiering som Norrbottniabanan AB lämnade över så sent som den 14 december 2009. Norra Sverige var sist ute av alla regioner med större projekt. Ansvaret för detta har Lorenz Andersson, styrelseordfröande för Norrbottniabanan AB.
Västerbottensnytt gjorde ett nyhetsinslag om exempel på projekt som inte verkar rymmas i länets egen planering – som dessutom fått 150% av vad man fick senast. Man säger ingenting om vad som Region Västerbotten prioriterat nämligen 19 projekt i länet. Varför berättar inte Västerbottensnytt om dessa 19 satsningar?
Exempelvis etapp 1-3 av Skellefteåhamnsvägen är finansierade. Om man såg Västerbottensnytt fick man intryck av att hela Skelleftehamnsleden hamnat utanför. Det är endast etapp 4 som ligger under strecket på 20e plats i nuläget. Det kan förändras om länet får räkna in nya EU-anslag.
Västerbottensnytts tittare borde få veta sanningen! Kvällens TV-inslag skulle hamna i Sverkers tunna direkt som dålig upplysning!
Senaste kommentarerna