Miljöpartiet påstår sig vilja bygga ut spårtrafiken. De flesta verkar nog tro på dem. Facit från då de haft makten att påverka ger en annan bild.
Inte enda meter ny räls kom till under alla de år då Miljöpartiet satt som stödparti till Socialdemokratiska regeringar.
Man undrar ju hur viktig järnvägen verkligen är för Miljöpartiet när mer förhandlingskraft lades på att tvinga till sig saker som friår, en djurskyddsmyndighet och en till transportforskningsinstitut.
Ytterligare besvärliga fakta återfinns i det monumentala underhållsunderskott som drabbade järnvägen under samma period.
För ett par år sedan gjorde SVT Agenda en granskning i vilken det framkom att de svenska spårbanorna fram till 2006 underhållits till en kostnad av ca SEK 80:- per kilometer och år. Våra nordiska grannar lägger ungefär dubbelt så mycket och i Storbritannien satsar man tio gånger så mycket.
Inte så konstigt då att tågtrafiken fungerar dåligt emellanåt. Situationen har varit katastrofal, men infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) tvingas lägga mycket resurser på att reparera skadorna efter Miljöpartiets undlåtenhet.
Nästa gång du ser Peter Eriksson eller Maria Wetterstrand mässa om framtidens tåg bör du ägna en tanke åt ovanstående.
Senaste kommentarerna