Regeringen starka väg- och järnvägspolitik
Igår genomfördes Pollinärmötet dvs det möte som näringslivsorganisationerna i Umeå inbjuder bl.a. politiker till. Platsen var Botniabanans kontor och gäst var statssekreterar Leif Zetterberg. Det var ett starkt framträdande Leif gjorde.
Leif Zetterberg
Efter tre år arbete med vägar, järnvägar och andra kommunikationer har regeringen vänt utvecklingen. Det fanns stora resursbrister som nu långsamt ändras. Stödet till enskilda vägar har ökat från 400 milj/år till drygt 1000 milj/år. Stödet till vägar och järnvägar totalt har ökat till långt över 400 miljarder för en tolvårsperiod. Botniabanan invigs i augusti 2010. Igår kväll fick Norrbottniabanan besked om att det grönt ljus att börja förhandla olika finansieringslösningar. Gamle bekantingen Hans Rohde kommer säkert att vara lika effektiv för norrbottniabanan som han var när vägpaketet i Umeå snabbförhandlades.
Det var många frågor som Leif Zetterberg gav klara besked på. Stödet till underhåll och bärighet ökar igen efter trafikverkens försök att använda pengarna till andra , nya områden. Våra kommunikationers betydelse för Europa och bort mot Kina finns med. Resurserna för bredbandsutbyggnaden fortsätter komma. 2010 finns knappt 500 miljoner för detta. Imponerande.
Det var många nöjda kommentarer efter gårdagens möte. Alliansregeringen har mycket starka kort när det gäller kommunikationerna. Umeå och Västerbotten får väldigt mycket av detta.
Senaste kommentarerna