Nya transportstödet är rättvist
Igår fick vi slutligen svaret på hur det nya transportstödet till norra Sverige kommer att se ut. Nästan alla bedömare instämmer i att stödet blir bättre genom att många fler företag kommer att räknas in i stödet. Dessutom varierar stödet mellan 10% i Sundsvall till 45 % i Kiruna och Gällivare. Umeå får ett 25% stöd. Ingen kan få mer än femton miljoner.
Lennart Holmlund fortsätter sin snedvridna kampanj mot regeringen och Maud Olofsson. I hans kommentarer ’glömmer’ han allt det som alla andra applåderar. Holmlund framställer det nya stödet som ett sätt att ’bestraffa’ Volvo Lastvagnar därför att Volvo slår i 15-miljoners taket. Det är inte sant!
Många vet att det pågår andra kontakter mellan Violvokoncernen och regeringen om framtida sastningar inom transportsektorn och inte minst nya exportmarknader. I detta perspektiv är även femton miljoner pengar på marginalen.
Som tur är är många andra s-ledare mer sakliga. Skellefteå, där jag skriver detta, får 35% i stöd. Martinssons chef i Bygdsiljum gjorde i radion sig till tolk för alla glada och nöjda företagare.
Äntligen har reglerna för nya transportstödet en regionalpolitisk ambition. Man tar bort trösklar som spärrat bort de minsta företagen – de som oftast har allra störst nytta av stödja transporterna.
Senaste kommentarerna