Mikael Sundling (M) Tvärålund

Tillsammans utvecklar vi Vindeln

Bland bebyggelse

Är i trakterna runt Umeå och avverkar. En tomt har huggits och en parkställning i anslutning till den har jag också slutfört. Alltid lite mer spännade att komma nära "storstan" och hugga. Telefonledningar, elledningar, brunnar, arga icke skogsägare, och bilister som kör som dårar ställer till en del problem. Sen träffar man också många intresserade och glada personer som tycker det är roligt att jag glesar ut skogen. Kommer även föbi en hel del föräldrar med sina barn (oftats pojkar) som undrar om de får åka med i "STORTRAKTORN" Ställer gladeligen upp, för all reklam för vårt skogsbruk är viktigt.

 

På denna bild ser ni själva att man kan stöta på lite allt möjligt. Strax före jag tog kortet så lyckades jag hitta av med sågen i en bit armeringjärn som vuxit in i trädstammen. Inte så stort problem, då det går fort att byta kedja. Men det är klart att åtgången av just kedjor ökar markant när man är nära bebyggelse och arbetar. (Man vill ju i möjligaste mån hålla nere stubbhöjden så att det ser snyggt ut efter en.)

/Sunken

Etiketter: , , , , , ,

2 kommentarer

  1. Isak

    Det här med stubbhöjden har man nog förundrats över. När
    jag som 14-åring började som timmerhuggare i slutet på
    1950-talet så fick vi böta om stubben var mer än 1 tum
    över högsta rotknöl. Och då hade man fått skotta sig ner
    dryga metern i snön. Om man mäter vintertid där skördarna
    har gått idag så hade det blivit böter på alla stubbar.
    Men det blir ju bra tjäreved om några år. Eller om man
    vill bränna tjära. Sedan så kan man bara hoppas att man
    visar bättre hänsyn till fornminnen och känslig mark. För
    man går ofta in med för stora och tunga maskiner.

  2. Mikael Sundling

    Svar till Isak (2010-06-16 23:32)
    Ja tiderna förändras Isak. Stubbhöjden i dagens skogsbruk varierar rätt så mycket det håller jag med om. Är det kraftiga lutningar kommer inte aggregatet ner mot marken. Är det mycket med snö blir det samma bekymmer. Men visst finns de förare som slarvar också.

    Det är inte tyngden på maskinen som är det stora problemet. En god planering innan uppstart är det viktigaste. Fornminnen och kulturminnen ska absolut inte köras sönder. Men jag återkommer till att planeringen innan uppstart är viktigast.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.