Mikael Sundling (M) Tvärålund

Tillsammans utvecklar vi Vindeln

Håll i er

Exprimentet med den rödgrönaröran börjar nu visa sig. Det kommer att bli dyrt för oss! Tror verkligen Miljöpartiet att alla kan åka kollektivt? Tydligen när de nu säger att bensinskatten ska höjas rejält om de vinner valet. Att man kan dra av för tjänsteresor är inget nytt, men allt annat då? Barnen ska på träningar och man kanske vill umgås med andra mm mm. Då måste bilen användas så är det. Så tänk er för innan ni tar en valsedel från nån av partierna som ingår i exprimentet. (S,V & MP)

Eller kan det vara så enkelt att de vill avfolka skogslänen och trycka in oss i höghus i Stockholm!?

/Sunken

Etiketter: , , , , , , , ,

21 kommentarer

  1. Isak

    Vet inte hur mycket du kör privat men om du kör 1000 mil
    så blir det 42kr/mån. Som pensionär så betalar jag 750 kr/mån mer i skatt. För mig så är det rena vinsten att
    rösta för en Röd/grön regering. Men du kör väl på diesel
    och då blir det ju billigare . Känner några som skvätter
    över diesel när dom tankar traktorn. Experiment eller inte
    det var ju Moderaterna och Anders Borg som höjde bensin-
    skatten sist det begav sig och då klagade du inte.

  2. Per-Ola Moström

    Avfolkningen sköter den här regeringen! Och de har höjt bensinpriset!

    Det här förslaget kostar i snitt 49 kr/månad i snitt!

    Högerregeringen har bara för A-kassa höjt kostnaderna med uppemot 300 kr per månad. Så det här är ”småpengar” men får en att fundera över vilken bil man ska ha!

  3. Kennet

    Klart bensinskatten ska höjas. Hur ska vi annars finansera utbyggd järnväg och satsning på icke fossila bränslen?

    Denna höjning får inte så stora konsekvenser, vi som arbetar och använder bilen kommer få göra avdrag. En som kör 3000 mil om året får en höjning på ca 1000kr/år. Borgarnas höjning av a-kassan 2007, från 89 kr till över 300 kr per månad gör mycket mer i ökade utgifter.

    Men en rödgrön regering kommer a-kassan att kosta 100kr/mån, vilket gör en sänkning för många på 2400 kr/år!!

    Sen måste vi ta klimatförändringen på allvar, och detta är ett led i rätt riktning!

  4. Kent-Erik Mattsson

    Håller med föregående inlägg.
    Att återställa A-kassenivån är betydligt viktigare och förutom att det ger mer än skattehöjningen så bidrar det till en större anslutningsgrad som kommer att innebära att den arbetslöse får den trygghet den förtjänar och ekonomi så att den har råd att tex tanka sin bil.

    Din analys kan jag tycka är svag, med tanke på att alla partier konstaterat att man måste höja skatten?

    Vad säger Moderaterna om bensinskatten, är deras ambition att sänka den?

    / Mattsson

  5. Per-Ola Moström

    De Rödgrönas utspel om höjt bensinpris med 49 öre litern har väckt ont blod inom alliansen.

    Det intressanta i sammanhanget är Centerpartiet, vars skattepolitiska arbetsgrupp föreslår en höjning av koldioxidskatten med 36 öre per kilo koldioxid. Det innebär en höjning av bensinpriset i konsumentled med inte mindre än 105 öre per liter.

    Ska Ni moderater inom kort anklaga centerpartiet för att driva en dubbelt så jobbfientlig politik som de Rödgröna?

    http://www.centerpartiet.se/Documents/rapporter/091126_Centerpartiets_skattegrupp_slutrapport_skattevision_2014.pdf

  6. Regerinskifte

    I februari 2006 var 342 300 personer arbetslösa i Sverige. Fyra år senare, i februari 2010, hade antalet stigit till 459 000 personer. Samtidigt har antalet personer med a-kassa minskat kraftigt – från 284 478 personer i februari 2006, till 176 972 stycken i februari 201o. Medan arbetslösheten har stigit har alltså antalet personer med a-kassa minskat. Förändringen är mycket stor. Antalet personer med a-kassa motsvarar idag bara ca 40 procent av alla arbetslösa. Åren före valet 2006 låg andelen närmare 80 procent. På fyra år har alltså andelen arbetslösa med a-kassa halverats.

  7. Lars E

    Du är otrolig Mikael! Du hittar av så rätt hela tiden. Låt inte alla sk..kommentarer trycka ner dig. Alla vet att regerings politik är denna enda som kan få fart på Sverige igen. De som skyller arbetslösheten på regeringen vet lite. Ingen regering i Europa har ridit genom krisen lika bra som Sverige. Dessa röda kommentarer tyder på en sak de känner att de inte ha en chans hur mycket de än lovar. Att sen fackligt aktiva håller på tyder på att de ej har ett arbete att sköta utan de kan hålla på med politik och få fullt betalt av Indexator ser det ut som. (Snacka om förmåner)

  8. Kent-Erik Mattsson

    Är man ledig från sitt arbete eller att det är på ens fritid så anser jag att det är fullt möjligt att kommentera och göra sånt som ej är förknippat med ens arbete 🙂

    Man ska inte dra för snabba slutsatser Lars E.

    Jag är personligen övertygad om att arbetsgivaren tycker att när man är på arbetet ska man göra det man är anställd för att göra och inget annat. Det kan vi nog vara överens om 🙂

    / Mattsson

  9. Dagge

    De små företagen i inlandet kommer att drabbas hårt av de föreslagna höjningarna av kilometerskatten och bensinpriset. Att kunna vara med i konkurransen med de företag som inte drabbas av transportsträckorna lär knappast vara möjligt.
    Men ett tänkbart scenario vid rödgrön valseger är väl: Norrlänningen får en häst och vagn av staten. Skatten på vagnen är 5000 kr och hästen är genmaipulerad så den tål bara ett visst foder, som staten odlar, som kostar 120 kr/kg och den behöver 10 kg/dag. Om norrlänningen åker med en vanlig häst så straffbeskattas denne med 1000kr/dag.

  10. Sosse

    Vi behöver en ny, rödgrön regering. Solidaritet är led ordet, inte egoism!!

    Vi arbetare, låg och medelinkomstagare – majoriteten av folket betalar skattesäkningar för de rikaste.

    Varför höjde borgarregeringen a-kasse avgiften med 300 kr/mån, när endats 20 kr/mån av den går till själva a-kasse ersättningen?

    Man kan se avgiften som en straffskatt för vi som arbetar!

    Sen kan man läsa i de borgerliga partiernas miljövisioner att d eoxå vill höja skatten på utsläpp. Oavsett regering måste bensinskatten höjas om vi ska nå miljömålen!!

  11. Mikael Sundling

    Svar till Isak (2010-04-29 12:36)
    Många bäckar små ISAK!

    Oppositionens politik innebär att bensinskatten höjs med närmare en halv krona per liter. För den som bor där avstånden är lite längre och behöver bilen för att kunna arbeta eller skjutsa barnen till träningen, skulle det medföra en stor skattepålaga. Höjningen sker tillsammans med stora skattehöjningar på arbete, som ytterligare minskar marginalerna för den som har svårt att få ekonomin att gå ihop. Dessutom vill ni införa en kilometerskatt på transporter.

    Allt detta gör att det kommer bli dyrt för oss! Maten, bränslet, transporterna, kläderna ja allt blir dyrare.

  12. Mikael Sundling

    Svar till Kennet (2010-04-29 13:26)
    Vad är 14916kr-2400kr Kennet? (14916kr jobbskatteavdrag för en metallare i Vindeln som är med i akassan 2400kr är den sänkning akasseavgiften ger om De rödgröna tar över)

    Jag kan tala om för dig/er att det är 12516kr.

    Ni menar att om ni sänker akasseavgiften och tar bort jobbskatteavdraget så tjänar dina medlemmar på det!?

    Under tillbehör i Windows XP finns en miniräknare ge den en chans!

    För jag ser tydligt att dina medlemmar kommer att få rejäla lönesänkningar om ni inom S tar över.

    PS: Att bara höja skatten visar brist på nytänkande och framåtanda.

  13. Mikael Sundling

    Svar till Kent-Erik Mattsson (2010-04-29 13:44)
    Jag tycker det är dumt att inte vara med i akassan.

    Med de nettopengar som Jobbskatteavdraget ger tycker jag man kan kosta på sig att vara med i akassan. Man kommer trots att den kostar lite mer med denna regering ändå ha kvar 8916 kr mer per år i och med jobbskatteavdraget. Tar ni bort jobbskatteavdraget kommer era medlemmar få mindre över i plånboken varje månad. Jag hoppas ni informerar om det på era möten. Annars tycker jag ni inte gör det bästa för dem.

    (Har räknat på en snittlön hos en metallare)

  14. Mikael Sundling

    Svar till Regerinskifte (2010-04-29 14:10)
    Tycker jag är tydlig! Tycker tidningarna varit tydliga! Tycker också att TV och Radio varit tydliga.

    Vi är men håller på komma ur en global ekonomiskkris som gjort att flera företag fick noll i orderstock, med påföljd att de måste säga upp personal annars skulle företaget gå i konkurs! När ni har era möten inom Socialdemokratin informerar inte någon er om att en ekonomisk kris drabbar alla i hela Sverige på något vis? Om inte kanske du skulle vara den första att informera dina gelikar om hur det blir när företag inte får in ordrar! Därför har arbetslösheten ökat.

  15. Mikael Sundling

    Svar till Lars E (2010-04-29 16:01)
    Tack!

    Synd att inte media är tydligare med att Sverige är ett av de länder som klarat krisen bäst! Då kanske folk börjar förstå att de vill hela Sverige väl! Vår stadsskuld har minskat sedan valet 2006 det får vi inte heller glömma bort. Det sista du skriver kommenterar jag ej!=)

  16. Mikael Sundling

    Svar till Dagge (2010-04-29 19:46)
    Ett införande av kilometerskatt slår direkt mot vi som bor på landsbygden. Varorna vi ska handla kommer att bli dyrare så är det.

    Det där med hästen låter inte bra! Jag råkar vara grymt allergisk så jag får nog cykla istället!=)

  17. Vindelbor! Var vaken på bidragscirkusen

    Ekonomen med den speciella hårddisken fortsätter att vrida och vända.Men tyvärr har många med mig inget förtroende för den före detta ekonomen.
    Det blir intressant att se hur han skall vrida till det för att komma ifrån att betala ränta på de medel som golfklubben lånat av Vindelns kommun.
    Det vore bedrövligt om klubben inte kunde göra rätt för sig med tanke på de 4 000 000 kr som klubben fått i bidrag.Eller tycker mannen med den speciella hårddisken att det okey att skattebetalarna fortsätter med bidrag till Moderatbandyn.

  18. Tommy

    Du kan välja:
    En värld där du själv får välja vad som är bäst för dig!, eller en annan där staten betraktar dig som ett barn och väljer vad de tycker är bäst för dig.

    Bara vilsna barn väljer det rödgröna.

  19. Dagge Hedman

    Skälet till att införa en kilometerskatt säger de rödgröna vara att högre kostnader för landsvägstransporter kommer att tvinga över mer gods från landsväg till järnväg och sjö. Fakta talar dock emot det skälet. Inte mindre än 90 procent av allt gods transporteras på avstånd under 30 mil och mer än hälften av det godset består av sand, jord, grus, byggnadsmaterial och livsmedel. Ingen kilometerskatt i världen, hur hög den än är, kan tvinga över det godset till järnväg eller sjö. Det finns inget alternativ till landsvägstransporter för tex mjölkbilen. Vid rödgrön valseger fördyras även mjölken!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.