Mikael Sundling (M) Tvärålund

Tillsammans utvecklar vi Vindeln

Sammanslagning med Umeå

Finns mycket man kan säga om detta! Den största fördelen och den största besparingen är att det blir mindre administration och mindre politikerarvoden. En del kanske tror att demokratin blir sämre men det tror inte jag/vi. Skulle vi bli en kommundelsnämnd så kommer förhoppningsvis de bästa politikerna att styra en sådan nämnd.

Men det viktigaste av allt är att vi först och främst vill att vår kommun ska komma på fötter igen. Men då måste nya ideer till för att vända trenden. Det går in att tro att allt ska vara som det alltid har varit. Vi måste få till andra driftsformer av de kommuala angelägenheterna, Vi måste våga satsa för att vinna. Vi kan inte lappa och laga och tro att det i längden är det bästa. Utan nya och fräscha ideer måste till för att vända trenden. Vi Moderater anser att vi har receptet på framgång.

Kommunen ska i första hand ägna sig och skolan, vården och omsorgen.  Finns många exempel på saker vi skulle vilja ses drivas i andra former. Med risk för att åter igen hamna på tallriken hos hungriga sossar  redovisar jag inte alla nu. Så följ gärna med framöver så kommer dessa saker att presenteras en efter en. Men en sak som jag kan tycka att vi ska undersöka om det inte kan bli billigare är att hela hemtjänsten kan drivs i annan driftsform Tex: Entreprenader eller Intraprenader.

Vi har i vår egen kommun ett bra exempel. Nämligen hemtjänsten i Åmsele. Den drivs av ett privat företag (Entreprenad). de anställda trivs, brukarna tycker att det fungerar bra och de driver det billigare än vad kommunen kan göra.

Så varför har inte denna driftsfrom blivit mer av, när det i detta fallet bevisligen utförs med god kvalitet och dessutom billigare?.

Tror jag har ett svar och det stavas Vindelns Socialdemokrater.  

Anser att detta är ett bevis på att prestigen är mottot inte förnuftet! Eller om man uttrycker sig så här: Bättre att förlora skattepengar än att köpa ner sig och erkänna att verksamheter faktiskt kan drivas med god kvalitet och dessutom billigare i andra driftsformer.

Länk: Vindeln vill utreda

/Sunken

Etiketter: , , , ,

52 kommentarer

  1. Bra med sammanslagning med Umeå

    Det är bra om M,Fp,Kd förslag att gå samman med Umeå genomförs. Att fortsätta som det är nu leder bara till sämre och sämre ekonomi. Och i förlängningen går Vindelnbornas skatter bara till att ”lappa och laga”. Och vem vill bo och leva i en sådan kommun. Med andra ord det finns ingen framtid för Vindeln som egen kommun. Gör slag i saken redan nu.

  2. lf

    Jag förstår att ni har haft täta kontakter med bröderna i Umeå typ Anders Ågren och Edward Ridel i denna fråga.Vad säger de?
    Väljarna kanske också kan få en kommentar från dessa toppolitiker avseende denna sammanslagning.

  3. Kathrin

    Så du kallar AVVECKLING av kommunen för utveckling?
    Det låter mest som att du mfl. har ett horn i sidan mot de som arbetar åt Vindelns kommun och betalar skatt i Vindeln. Kom igen med en vettig ide´som innebär utveckling av samhället än det tjafs och lögner du för fram!!!

  4. Isak

    Vet inte vilken gång i ordningen som Sunken ropar att han
    och Nya Moderaterna har uppfunnit hjulet. Sunken har dess-
    utom på denna blogg visat på sina bristande kunskaper i ekonomi. Därför kräver han hela tiden utredningar och
    konsulter trots att det är hans egna förslag. När jag tid-
    igare kritiserat honom för sina dolda avsikter för Vind-
    elns kommun, så har han anklagat mig för lögner. Allt han
    skrivit finns på hans bloggar. Att han nu skriver ner och
    baktalar sin egen kommun, är enbart i syfte för att göra
    politisk karriär. Och mindre i omtanke om kommunen och dess innevånare.

  5. Per-Ola Moström

    Moderaterna har tillgripit den totala kapitulationen när man inte själv får fram ett eget budgetförslag!
    De senaste 7 åren har kommunen rationaliserats med över 70 miljoner. Det finns mer som kan göras. Och som måste göras. För det tar minst 4 år till innan en sammanslagning kan göras. Men det kan ju bli bra att få material svart på vitt. För det blir inte mer pengar för Vindelnborna vid en sammanslagning – utan färre!

    Mycket bra länktips:

    http://www.youtube.com/watch?v=Va6FpAYxGQ4

    Moderat politik = walkover!

    Moderaterna kastar in handduken!

  6. Danne

    Isak! Du är en mycket tråkig människa, ta och läs igenom vad Sunken skriver innan du kastar ur dig massa skit. Kan du på fullaste allvar mena att fritidspolitiker själva utan att göra en utredning ska ta ställning till en fråga som denna? Ta och landa och kom med något eget istället för att hela tiden hacka på andra bloggare. Du är en av de som förstör bloggklimatet å det grövsta bara så att du vet.Låt nu utredningen visa vad som är för och nackdelar med en eventuell sammanslagning. Själv håller jag med om att istället för att spara sönder all service så kanske en sammanslagning är att föredra

  7. Per-Ola Moström

    Lite mer:
    Vindeln får kostnadsutjämning för befolkningsminskning med 6,8 mkr/år. Det försvinner vid ett samgående. En sänkt kommunalskatt med 30 öre minskar skatteintäkterna med 2,6 mkr.

    Det som blir kvar efter ett samgående blir en mycket mindre kostym för övrig verksamhet i Vindeln. Ingen dans på rosor!

    Det kan nog vara bra om universitet gör en utredning precis som SKL gjorde för Dorotea-Åsele-Vilhelmina. Men dom ville inte slå ihop sig när utredningen var klar och man såg konsekvenserna!

    Länktips som avslöjar moderaterna budgettankar: http://www.youtube.com/watch?v=OH12o1_lVSI

  8. sosse

    Att sitta i opposition i Vindelns kommun och inte behöva ta ansvar utan ständigt ha populistiska utrop är ganska lätt. Att skylla på politikerkostnad är också ganska lättsinnigt. För många av fritidspolitiker så handlar det om småsummor för deras uppdrag. Ni moderater tar inte fullt ansvar utan ägnar er åt populistiska tyckanden som saknar förnankring i verkligheten. Bra Moström att du bemöter moderaternas olika påhopp med fakta.

  9. Man blir bara så trött på Isak Moström

    Vi är många som är så trött på Isak Moström.
    Men samtidigt blir man imponerad av bloggkungen Mikael som orkar med denna man.
    Man kan inte förstå att en människa som själv tycker sig vara smartare än alla andra vore partiledare.
    Märkligt är att Moström likt en frikyrkopastor verkar fått ett ”kall ”att försöka knäcka Vindelmoderaterna med de mest underliga metoder.
    Före Vindeln ens tagit beslut om utredning om vad en sammanslagning skulle innebära så har Moström svaren.
    Man förstår varför det blev snabba affärer utan förankring.
    Mikael var på din vakt för det är något som är fel.

  10. Vindelnblå

    Jag vill ha en egen måne som jag kan resa till. Jag vill sitta på min måne och bara titta på, när sossarna förlorar stooort. Fakta är ju viktigt i en valrörelse, hittills har ni inte presenterat ett skiiiit. Så kom inte och skyll på andra, som vill vara med och försöka göra saken till det bättre.

  11. Mikael Sundling

    Svar till Isak (2010-02-12 11:51)
    Baktalar inte kommunen vill få till en utredning om vad en sammanslagning skulle innebära. För-nackdelar mm.

    Vet inte hur mycket du hållit på med politik ISAK. Man skriver motioner på saker man vill förändra. Tjänstemännen tar tag i frågan och utreder den. Om de anser att de ej mäktar med det så anlitas konsulter som utför deras arbete (Detta beslutas av KS i så fall).

    Som vanligt vrider du orden på ett konstigt sätt! Håller på med politik för att jag bryr mig om kommunens invånare inget annat. De som känner mig vet att jag ej är en ond människa!

  12. Mikael Sundling

    Svar till Kathrin (2010-02-12 10:51)
    Vill inte avveckla kommunen Kathrin! Vi vill få till en utredningen så att vi kan få svar på för och nackdelar vid en eventuellt sammanslagning. När den är klar får vi ta ställnig hur vi ska gå vidare.

  13. Mikael Sundling

    Svar till Kathrin (2010-02-12 10:51)
    Och jag har absolut inget emot de kommunalanställda, men vi ser att effektiviseringar går att göra, så att mer pengar kan gå till skolan och omsorgen.

    Skulle ”hemskt gärna” vilja veta vilka lögner jag framfört på bloggen. Redovisa dessa om du vill!

    Här kan du/ni läsa några motioner vi inlämnat som vi anser kan utveckla vår kommun:

    http://www.moderat.vindeln.politik.se/V%C3%A5rPolitik/Dokument/tabid/138/language/sv-SE/Default.aspx

  14. Mikael Sundling

    Svar till sosse (2010-02-12 19:12)
    Du spänner bågen hårt ser jag. Vad menar du med att vi saknar förankring i verkligheten?

    Att ni inom Socialdemokratin har Moström som för er talan har vi för längesedan märkt.

  15. Mikael Sundling

    Svar till ulf (2010-02-12 22:03)
    Har inte gett upp hoppet! Vi vill få till en utredning om vad en sammanslagning skulle innebära. För-nackdelar mm.

    Vindeln är en fin kommun som kan överleva, men då behövs en ny politik. Kör vi på som nu är en sammanslagning ett faktum inom en snar framtid tyvärr.

    Så ta gärna en Moderat valsedel till hösten så ska vi försöka se till att vi fortfarande kan vara en egen kommun.

  16. Isak

    Syftar Paul Redstig på Sunken måntro? Märkligt att Sunken
    inte vill tillstå att han i tidigare bloggar vidgått att
    moderaterna haft kontakt med Umeå Universitet ang. utred-
    ning om ett samgående med Umeå kommun. Han har även i tid-
    igare bloggar framfört sådana önskemål. Jag har själv kri-
    tiserat honom för att han går bakom ryggen på Vindelborna
    när han tidigare inte framfört sådana krav i fullmäktige.
    Att han nu tar upp frågan hedrar honom, för krypskytte är
    är inget bra framgångsrecept.

  17. Mikael Sundling

    Svar till Isak (2010-02-12 23:05)
    Nu fabulerar du igen ISAK. Var får du allt i från? Jag/vi har aldrig haft kontakt med Umeå universitet angående denna fråga, så jag ber dig ännu en gång att sluta hitta på saker på min bekostnad. Så med andra ord är din kritik obefogad, befäng och rent ut sagt löjlig.

    När det gäller ditt snack om krypskytte, så lär du vunnit den matchen för längesedan med tanke på hur du håller på! Ursäkta min något bryska ton, men du gör mig besviken och less när du håller på som du gör.

    Till sist! Ta gärna fram den blogg, där jag påstått att jag/vi har haft kontakt med universitetet!

  18. Mikael Holmlund

    Anledningen till att HERR Motström har gjort det till sin livsgärning att svartmåla oppositionen och M i synnerhet är att vi har haft fräckheten att ifrågasätta hans arbete och kompetens som chefsekonom. Det har inte varit lätt för oss fritidspolitiker att fatta bra beslut när dom ekonomiska förutsättningarna förändrades från möte till möte.

  19. Isak

    I ett otal bloggar under det senaste året, så har Sunken
    tagit upp fråga att Vindelns kommun är så misskött, att en
    sammanslagning med Umeå är nödvändigt och att Umeå Univer-
    sitet utreder frågan. Bl.a. den 2 sept. 2009. citat” För-
    slaget ligger redan inne och de finns de som jobbar med
    en utredning”. Bl.a. den 23 sept. 2009. citat” Nu är fan-
    tisera du igen ISAK det blir tråkigt när du håller på hela
    tiden. Har ingen insyn i utredningen jag väntar till den
    är klar bara”. Bäste Sunken det finns fler bakåt i tiden
    om du är intresserad av vad du har skrivit. Jag har inte
    fabulerat.

  20. Mikael Holmlund

    Jag har inte beskyllt dig för befolkningsminskningen utan det är ekonomistyrningen som jag/vi var(OBS: VAR) tveksamma till.

  21. Per-Ola Moström

    Men himmel och pannkaka Mikael Holmlund. Nog för att du brukar halvsova i kommunstyrelsen, men det är POLITIKERNA som tar de politiska besluten som styr ekonomin. Det finns ingen tjänsteman som tar beslut som har stora ekonomiska konsekvenser.

    Men moderaterna lade ju inget budgetförslag för 2009!!!
    Så där fanns ingen styrning!

  22. Mikael Holmlund

    Till något annat.

    Minns ni debatten i julas om makarnas Erikssons testamente. Jag har nu tagit del av det och vill bara underrätta om min bedömning. Min bedömning är att kommunen har följt testamentets andemening .
    Så vad jag kan se så har kommunen handlat rätt och använt medlen enligt deras vilja.

    http://www.vk.se/Article.jsp?article=318143

  23. Mikael Sundling

    Svar till Isak (2010-02-13 19:50)
    Att utredningen ska göras har jag förespråkat länge. Men du försöker vrida frågan så att de skulle vara vi som parti som utreder frågan själv. Det är som sagt ett rent påhitt från dig. Så jag fattar inte att du orkar hålla på.

    Kopiera texten nedanför och klistra in den och läs motionen själv så du slipper hitta på saker hela tiden:

    http://www.moderat.vindeln.politik.se/LinkClick.aspx?fileticket=wo4rQTBO61g%3d&tabid=138&mid=460&language=sv-SE

  24. Mikael Holmlund

    Förstår att du måste gå till personangrepp när argumenten tryter.

    Eller som man brukar säga ”Där hjärnan slutartar nävarna vid”

  25. Per-Ola Moström

    Tunmen ner för att lägga ner Vindelns kommun! Kolla i Sunkens blogg här ovanför.

    Säger väl allt om vad Vindelnborna tycker om moderaternas förslag!

    Apropå personangrepp Mikael Holmlund: Det är ju Ni moderater specialister på! Utan att egentligen ange vad det konkret handlar om!

    Det är bara illvilligt snack för att Ni tror att ni kan vinna enkla proselyter!

    Men Vindelnborna torde vända Er ryggen att gå ihop med Umeå! Men det kommer att vara bra att få det svart på vitt när skattekonsekvenserna är utredda.

    Jag tror att ca 10-20 mkr försvinner i ett hast vid en sammansl. Pga utj.systemet!

  26. Fred Genom överlägsen Vapenmakt

    En positiv effekt av ett sammangående med Umeå är att vi förhoppningsvis slipper en stor del av de politiker vi har i vindeln idag…framför allt dom i oposition..
    då kan dom börja blogga om stora stygga Lennart istället,

    En sak som oppositionen hela tiden glömmer är att det faktiskt är väljarna som har valt att de blåa inte skall ha så mycket att säga till om i vindeln.

    Väljarna har sedan länge insett att det är mycket snack och lite verkstad från vissa politiker.

    men som sagt var, snacka (och blogga) det är dom ju duktiga på.

  27. En dag startar verkstan som många väntat på

    Det är ett friskhetstecken i all bedrövelse att oppositionen fungerar i Vindeln.
    Utan att kunna påverka majoriteten så sliter dessa människor.Varför? Jo dom hoppas på en framtid med en ny majoritet.
    Den dagen skall många få se att det finns verkstad och inte bara snack.
    Sådan är verkligheten i politiken och ett är säkert att konkurrens skapar framtid.
    Politiker som inte snackar och talar om vad dom vill kan lika gärna lägga sig på sofflocket.I Vindelns kommunfullmäktige är det alltför många soffliggare.Många som talar är inte briljanta men dom säger vad dom tycker och det är hedersamt.

  28. Mikael Sundling

    Svar till Fred Genom överlägsen Vapenmakt (2010-02-16 15:22)
    Vi får se hur valutgången blir. Som jag ser det har de få inom Majoriteten som bloggat sakta men säkert tynat bort. Beror detta på att de inte har en politik som kan göra så att vår kommun kommer igång igen?(Troligen) Men i och för sig så lär de komma igång med bloggandet snart igen så att de kan leverera lite valfläsk.

    Nog kan det vara så att en del inte tycker om att vi i oppositionen bloggar. Uttrycker mig så här SANNINGEN SVIDER därav ditt uppgivna mycket tråkiga kommentar.

  29. Fred Genom Överlägsen Vapenmakt

    DU skriver ”SANNINGEN SVIDER”
    sanning är att majoriteten av väljarna ansåg att ni inte skulle sitta i majoritet,, undrar vem som egenteligen är uppgiven. 🙂
    Bara för att man inte bloggar betyder det då med din retorik att man inte bedriver ett politiskt arbete??
    Jag uppfattar ditt svar så i alla fall.
    kom ihåg en sak bara,, bloggande är en relativt ny företeelse, bara för att blogg dök upp betydde inte det att alla tidigare sätt att bedriva politik kullkastades.
    Jag håller med om att det är ett friskhetstecken att ifrågasätta, men ni gnäller ju bara och tjurar som barnungar..

  30. Fred Genom Överlägsen Vapenmakt

    Du skriver:
    ”Och jag har absolut inget emot de kommunalanställda,
    men vi ser att effektiviseringar går att göra, så att mer pengar kan gå till skolan och omsorgen”
    Men det är ju en sanning med modifikation, se P-O´s blogg
    https://blogg.stage.vk.se/pom/2008/10/09/moderat-personalhackande-99089/

    det beskriver ju verkligen er positiva inställning till de kommunala tjänstemännen.
    men ni kanske menar att personalen i kommunhuset inte tillhör de kommunalanställda 🙂

  31. Fred Genom Överlägsen Vapenmakt

    Som ett tillägg till mitt förra inlägg i denna bloggen.
    I tvärålunds skola ser det ut så här idag.

    4 elever Förskoleklassen
    12 elever i klass 1-2
    16 elever i klass 3-4
    16 elever i klass 5-6

    52 Elever totalt, ungefär 30% mindre elever än för 10år sedan

  32. Fred Genom Överlägsen Vapenmakt

    till det har man idag följande resuser
    4 klass-lärare
    personal i Idrott/Resurs, Textilslöjd, Trä och metallslöjd, Musik, Verksamhetsvaktmästare och bovärd samt 2st i Skolköket
    frågan är hur många tjänster och resor skulle man kunna spara in om dessa elever istället gick i skola i Vindeln.

    nästa intressanta fråga är: var det 30% mer personal för 10år sedan i tvärålunds skola?
    eller har varje elev blivigt dyrara & dyrare?

    Jag tror att i Umeå skulle man snabbt se att här kan vi spara minst två tjänster.

  33. Fred Genom Överlägsen Vapenmakt

    Vad är det som säger att mer pengar kommer att gå till skola och omsorg om vi går samman med umeå kommun
    Har du någon information som vi andra inte har om hur Umeå skulle prioritera resurserna i Vindeln

    Själv är jag ju lite orolig för Tvärålunds skola vid ett sammangående.
    Varför skulle dom prioritera den att vara kvar, så många väljare finns väl inte i tvärålund?

    det finns ett ordspråk som säger ungefär så här:
    ”Bättre att vara en stor skit på en liten hög, än en liten skit på en stor hög”

    Frågan är: hur stor ”skit” skulle väljarna i tvärålund vara på Umeå¨s stora hög?

  34. Mikael Sundling

    Svar till Fred Genom Överlägsen Vapenmakt (2010-02-17 11:18)
    Oj vad du ligger i! Men enligt de jag pratat med så har Umeå har en tydlig positiv hållning mot sina byaskolor. De har accepterat att dessa skolor får ha något högre lärartäthet än de stora skolorna inne i stan. Ett bra beslut som gör så att deras byar fortfarande kan utvecklas. De byskolor som finns kvar i Vindeln måste vi försöka att behålla för att inflyttningen till dessa orter är beroende av just sin skola. Med andra ord kommunen vinner mer på att ha dessa kvar än att lägga ner dem.

  35. Fred Genom Överlägsen Vapenmakt säger

    klart man ligger i *S*
    om jag läste rätt mellan raderna innan så uppfatade jag dig som att blogga var det enda sättet att driva politik *S* du beklagade dig ju över att de få i majoritetet som bloggade verkade ha tynat bort… skämt och sido jag tänker inte komma med något valfläsk och har väl som ambition att försöka blogga lite politiskt obundet om man så säger..
    det vore oxå trevligt om du kunde bemöta lite mer av inläggen nedan…
    hänvisningen till p-o´s blogg är ju sedan lunch idag inte aktuell (hoppas bara att det inte var mitt inlägg i hans blogg som fick hans humör att brisera) *S*

  36. Fred Genom Överlägsen Vapenmakt

    Jag kan inte annat än hålla med om din kommentar om att vi måste behålla byskolorna för inflyttningens skull
    MEN idag har vi konkurens med Umeå kan man ju säga, för oss (läs kommunen) är det ju viktigt att vi får folk att flytta in till kommunen t.e.x till tvärålund eller andra byarna i kommunen.
    men skulle vi tillhöra umeå kommun så skulle det ju inte spela någon roll om folk valde att bosätta sig i t.e.x Hissjö istället för tvärålund i det scenariot så skulle ju kommunalskatten hamna i Umeås kassa hur som helst. eller??

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.