Mikael Sundling (M) Tvärålund

Tillsammans utvecklar vi Vindeln

Snöskoteråkning ska vara fritt under ordnade former

En ny organisation startas efter bråk om möjligheten till fri skoterkörning. – Vi känner att nuvarande organisationer som SSCO och Swemo inte företräder den yngre generationen skoteråkare utan består mest av gamla gubbar, säger Tomas Berntsson, 31 år. (Tror att de menar Snofed inte Svemo)

Jag är lite kluven när det gäller det här, jag älskar att köra skoter och det ska vara fritt så länge man håller sig inom lagens ramar. Det är terrängkörningslagen som reglerar snöskoteråkningen. Är dessutom emot de som inte kan hålla sig till ledsystem inne samhällen och där det finns skogbeklädd mark. Men på öppna ytor där det finns gott om snö och att inte undervegetationen skadas tycker jag att det ska vara lättare att få hålla på med såkallad friåkning.
 
Men att starta ytterligare en organisation vet jag inte om det är rätt väg att gå, risken finns att det blir får många som lobbar mot de som bestämmer med en eventuell påföljd att det blir lite som blir bra i slutändan. Nu blir de tre organisationer men jag tycker det skulle räcka med en. Skulle vilja se en snöskoterorganisation som ägnar sig åt touring och friåkning. Och se till att så många som möjligt kan komma på årsmötet och i vanlig demokratisk ordning rösta fram de bästa förslagen. Kan ha fel men jag tror på en stark istället för tre svaga!
 
Ofta hör man det pratas om att de är ungdomarna som är med i dödsolyckor med snöskoter inblandade, men det råkar vara så att det oftast är äldre alkoholpåverkade som förolyckas. Det är nya tider, kraftfullare maskiner och bättre leder än på 80talet. Så vi får nog acceptera att frikörning kommer in som en ny del i snöskoterhistorien. Att en del ungdomar kopplar bort hjärnan när de tar på sig hjälmen kan bara påverkas på två vis och det är genom information och dryga böter om de ej följer de regler som gäller. Jag har själv aldrig varit en som hållit igen när det gäller att köra skoter och visst har jag gjort en del misstag, men man lär så länge man lever. Men man får aldrig glömma bort att lagen är till för att följas! Om alla som kör tänker sig för medans de kör så kommer det att bli lugnare och mindre gnäll på snöskoteråkningen.
 
Lite annat som inte direkt rör friåkningen måste jag skriva om när jag liks är igång.
 
Några kommentarer under aktuell artikel tar upp att det är de äldre som sladdar lederna, detta stämmer inte alls in i den klubb jag hör hemma. Vi är ett gäng på drygt 12umgdomar som sköter ca15mil leder. Men att en del snöskoteråkare åker runt och kör utan en tanke på att de finns personer som lägger ner otroligt mycket tid ideellt är tråkigt men sant. Om alla som kör snöskoter skulle erbjuda sig att hjälpa den klubb man bör vara ansluten till skulle vi få ännu bättre leder.  
 
Skulle gärna se att de i "en" samlad organisation kan sätta sig ner och resonera fram ett förslag som gör så att klubbarna som håller på med ledunderhåll kan få en skälig ersättning för allt underhåll de lägger ner på lederna. Lobba sedan detta mot riksdagen. Man kanske skulle ta ut en skoteravgift av alla som äger en skoter som sedan går till klubbarna oavkortat?  
 
Bara i vår klubb gör vi av med bränsle, reservdelar mm för ca40000kr/år (Maskinerna ej inräknade). Vi får drygt 1000kr i bidrag från kommunen. Resten får vi lov att ordna på annat vis. Och vi har lyckats med det sedan 1980! Nu har vi erkänt bra leder runt Tvärålund, Rödå, och Bjurfors och vi är ett härligt gäng som jobbar tillsammans för att få ännu bättre leder.
 
/Sunken
 
Relaterade länkar: TSSK, SSCO, SNOFED 
 
 
Yamaha probably the best snowmobile in the world

 

Etiketter: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.