Bygg vägar som håller!
Hemma igen efter en trevlig vecka uppe i Piteå.
När vi körde upp körde vi vägen som Vägverket har glömt (väg620) eller i folkmun kallad Botsmarksvägen. Jag tycker verkligen synd om de som transporterar timmer mm efter denna väg, deras reparationskonto kan inte vara lågt! Många skogsbilvägar som är av grus håller högre standard än många av de asfalterade vägarna. En annan sak som slog mig är att vårt kommunalråd ska färdas efter denna väg varenda dag. Detta kan heller inte vara bra med tanke på att hon behöver lugn och ro om hon ska lyckas se till att vi ska vara kvar som kommun i några år till. Det finns säkert fler exempel i Västerbotten men denna väg måste placera sig högt upp i rankingen "DÅLIGA VÄGAR". Hemresan gick via Bastuträsk via Ekträsk. Avsnittet mellan Bastuträsk och Ekträsk är i princip nybyggd men är redan nu på god väg att bli en i raden av dåliga vägar. Trots att de som jobbade med byggnationerna sa att det skulle vara ett bra bygge.
Så med tanke på alla dessa skitvägar har jag några små funderingar när det gäller detta ämne. (Skrev en liknade blogg ifjol)
Varför inte bygga vägarna på ett riktigt sätt direkt? Allt underhåll måste kosta mer än om de gjort det på ett riktigt sätt från början anser jag. Det är våra skattepengar ni leker i sandlådan med!
Nu håller många vägar knappt ett år sen är de där och gräver upp igen för att fylla på massor mm. Sen har de tydligen filosofin att bara röra om det gamla bärlagret sen är det bara att lägga ny asfalt. Om nu vägen frusit sönder måste det väl bero på det som ligger under asfalten eller är jag dum?
Varför inte dika ut vattnet ordentligt?
Om vi säger att vägen går över myrmark så dikas det bara ett par meter ut på myren för att de ska bli av med vattnet. (Ser allt för ofta diken som står fulla med vatten).
Dika ordentligt för rackarn! Det som fryser upp är vatten som ligger kvar och inget annat. Har fått svaret att de av miljöskäl inte kan dika ut vattnet ordentligt, men jag tror att med rätt lobbning mot ansvariga myndigheter så bör detta gå att få till en ändring på.
Att vägen sjunker/sätter beror på för dåligt underarbete. Med andra ord för dåliga urgrävningar och för lite och för dåligt bärlager. Beror detta på att entreprenörer fuskar eller inte får tillåtelse att göra ett bättre jobb?
Jag är ingen expert på hur man bygger vägar men nåt stor fel måste det vara när inte vägarna kan hålla mer än ett drygt år. Varför far inte de ansvariga över till Finland på studiebesök, deras vägstandard är betydligt bättre.
Några frågor till ni som vet!
1. Kan det vara så att det saknas en del kunskap hos de som beställer jobben?
2. Kan det vara så att entreprenörerna som utför jobben gör ett dåligt jobb?
3. Kan det vara så att Vägverket beställer jobben med dålig kvalitet för att se till att man har nåt att göra alltjämnt?
/ Sunken
Senaste kommentarerna