Mikael Sundling (M) Tvärålund

Tillsammans utvecklar vi Vindeln

08 Stockholm Sled Slaughters!

Inför skoterfolkracet ska varje lag skriva lite grann om sig själva, så att speakern har lite fakta om alla lag.
Har fått skrivelsen från det deltagarlag som har längst till tävlingen. (70mil enkelväg)
Läs själva så kanske ni förstår hur roligt de som kör tycker det är!
/Sunken

Historia
08 Stockholm Sled Slaughters grundades 2003 för att visa var skåpet ska stå då det gäller skoterfolkrace. Målet var det årets stora evenemang arrangerat av Åsele Skoterklubb. På grund av att arrangörerna var norrlänningar, och inte kunde det här med snö, så blev tävlingen inställd och tävlingsdebuten fick skjutas till nästkommande år.

2004 var det Tvärålund som övertagit titeln ’Årets Tävling’ i folkracesammanhang, och vi siktade på vinst. Tyvärr saknade huvuddelen av förarna i teamet fullständigt skotervana, och maskinen som vi skaffat var långt ifrån startklar på tävlingsdagens morgon. Bromsar, elsystem och balatarem fattades. Bland annat! Det blev mer skruva än köra under debuttävlingen.

Året därpå, 2005, behöll vi vårt o-vinnande koncept och mekade återigen i depån då starten gick. Eftersom vi inte gjort något underhåll sedan förra året slutade tävlingen med haveri. Kraftig kolvskärning i PTO-cylindern gick inte att lösa trots god vilja från både arrangörer och medtävlande. Sedan dess har vi knappt hämtat oss!

Årets race
Med ålderns rätt har vi insett att hög effekt inte är allt i ett ’långlopp’. Speciellt inte om förarna saknar både erfarenhet och talang. Årets motor ska vara ett under av tillförlitlighet, om vi bara lyckas skruva ihop den natten innan tävlingen. Lite annat ska också fixas, men vi är fulla av tillförsikt. Alla delar är på ingång fyra dagar innan tävling och vi vet att Tvärålund endast ligger ett stenkast från Vindeln, tre SL-stämplar om det funnits tunnelbana.

Deltagarna
Gustav Berggren – Lagledare och sjuk tidsoptimist i förening, vilket oftast leder till svårigheter att komma till start. Jobbar vanligen med emissionssänkning hos en leverantör inom bilindustrin. Använder all fritid till att skapa så mycket utsläpp som möjligt från andra motorfordon.

Fredrik Westin – Blizzardens egentlige ägare som blivit lurad att tro att Skoterfolkrace engentligen är en veteranutställning. Arbetar dagarna i ända med beräkning av motorer som inte finns i verkligheten. Bara i datorn. På fritiden jobbar Fredrik över med datorsimuleringar på sitt vanliga jobb, eller så jobbar han med datorsimuleringar av motorer i sin egen firma.

Lars-Erik Lindström – Representerar lugnet i teamet, och ser till att vi har med oss det som behövs, men som annars skulle glömmas. Är någon form av säljchef inom en helt ointressant bransch och jobbar inte direkt med motorer. Hans största önskan är förstås att få arbeta i motorbranschen.

Marcus Larsson – Är i särklass längst i laget, och kanske är det för att hans öron sitter så högt upp som han är svårkommunicerad. En enda dag innan avfärd vet vi inte hur eller ens om han kommer ta sig till Tvärålund, men han löser det alltid. Jobbar som konsult med motorutveckling, och har precis börjat sätta sig in i dieselförbränningens dunkla hemligheter.

Andreas Rindeskär – Årets tillskott i teamet är klart mest vältränad av oss och kommer troligen själv få köra huvuddelen av varven. Andreas arbetar inte med bilmotorer, utan något mycket större och bättre – lastbilsmotorer. På fritiden är det däremot tyska högprestandabilar som gäller.

Tävlingsredskapet
Då vi en gång i tiden skulle köpa skoter för detta ändamål hade vi omröstning om vilka kriterier som skulle styra valet. Alla röster lades på ’hög effekt’, medan faktorer som ’tillförlitlighet’ eller ’köregenskaper’ inte ansågs viktiga alls. Vi kikade efter både SRX440 och Kawa Invader, men föll till slut för en Ski-Doo Blizzard 9500 Plus!

Den döptes genast till Blizzatan.

Med en lätt, för att inte säga vek, konstruktion av aluminium och grymt sportig design var den kanske inte det optimala valet för uthållighetstävling. Men den hade en underbar motor -vätskekyld Rotax med slidmatning och portdesign som står sig än idag! Dubbla pipor en självklarhet.

Till i år har dock tillförlitligheten (förhoppningsvis) förbättrats då en enkelförgasad 503 fått ta plats under huven.

Vi är ganska säkra på att ta hem vinsten i år.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.