Robert Winroth, Landstingsråd (mp)

Länets patienter har tyckt till om vården

Ett gott och förtroendeingivande bemötande. Det är några av de omdömen som hälsocentralerna och sjukstugorna fick när länets patienter tyckt till om vården. 

Resultaten kommer från Sveriges första nationella patientenkät som genomfördes inom primärvården i höstas. I Västerbotten skickades 6 800 enkäter ut till slumpvis utvalda patienter som varit på läkarbesök vid någon av länets hälsocentraler eller sjukstugor. Totalt svarade 4 017 personer på enkäten som innehåller frågor om hur man upplever vårdens kvalitet. 
 
Hälsocentralerna fick ett högt värde för bemötande. 79 procent anser att de helt och hållet blivit bemötta med respekt och på ett hänsynsfullt sätt. 70 procent anger också att de helt, och 23 procent att de delvis, kände förtroende för den läkare de träffat. Många upplever att läkaren lyssnat på dem och att de fått begripliga svar på viktiga frågor. På frågan om patienten fått sitt aktuella behov av sjukvård tillgodosett svarar 66 procent att de helt, och 27 procent att de delvis, fått den hjälp de behövt. En hög andel, 92 procent, anger också att de helt eller delvis skulle rekommendera hälsocentralen till andra.
 
Men det finns förbättringsområden. Informationen vid besöket upplevs generellt som bra men i de fall läkarbesöket inte skett på utsatt tid har bara ett fåtal, 5 procent, fått information om förseningen. 32 procent av de patienter som fick recept uppger att de inte fått information om biverkningar de skulle vara uppmärksam på. Däremot fick läkarna ett mycket bättre omdöme när det gäller hur väl de förklarat nyttan och syftet med de läkemedel som skrevs ut. 68 procent upplevde att de fått bra information från läkaren i denna fråga. Ett resultat som är bland det högsta i landet.
 
Undersökningen visar också att en stor andel, 80 procent, var positiva till mottagningens tillgänglighet per telefon. Ett mindre antal, 21 procent, ansåg dock att de fick vänta för länge på tid för besök. Av de tillfrågade patienterna fick 73 procent tid inom 7 dagar, nästan hälften av alla tillfrågade patienter fick tid samma dag eller inom 2 dagar. 
 
Bra men vi kan bli mycket bättre och det är något som vår rödgröna majoritet hela tiden eftersträvar i allt vi gör.
 
Den nationella patientenkäten hittar ni i sin helhet på www.indikator.org (klicka på snabblänkar) Där finns även möjlighet att jämföra resultat mellan hälsocentralerna för dig som vill. 
 
Etiketter: , , ,

En kommentar

  1. Mikael

    2006 skrev MP Tandvård för alla
    Tandvården ska ha samma villkor som övrig vård. Därför vill vi att tandvården ska vara en del av den offentligt finansierade vården och ingå i ett gemensamt högkostnadsskydd.Detta är enligt mig ett av Sveriges största hälsoproblem och som stiger. Tandvården är på tok för dyr och har blivit ett både hälsoskadligt problem samt en ekonomisk fälla då flera skuldsätter sig för livet för att få tandvård då vissa tandläkare kan med och ta upp till 24% ränta vid avbetalning. Ska vi ha det så här? Titta på vår kamp http://www.facebook.com/group.php?gid=112470468766520

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.