En modern tågtrafik
Miljöpartiet presenterade idag förslag för en välbehövlig modernisering av tågtrafiken i Sverige. Vi vill satsa minst 100 miljarder över tio år. Känns bra att vi är tydliga med att vi vill och prioriterar byggandet av Norrbottniabanan!
Miljöpartiets förslag innehåller satsningar inom tre områden:
ÖKAT UNDERHÅLL, ÅTGÄRDADE FLASKHALSAR OCH UPPRUSTNINGAR
- Öka underhållet över en 10-årsperiod, i nivå med de summor som Trafikverket har identifierat.
- Kapacitetshöjande åtgärder för de mest akuta flaskhalsar som Trafikverket identifierat.
- Upprustning av ett antal prioriterade sträckor runt om i landet.
INVESTERINGAR I NYA SPÅR OCH HÖGHASTIGHETSTÅG
De två första sträckorna för höghastighetståg mellan Göteborg och Stockholm (Götalandsbanan och Ostlänken) börjar byggas 2015. Dessutom vill vi bygga Norrbotniabanan.
MEDFINANSIERING AV SPÅRVÄG
Statlig medfinansiering av satsningar på spårvägar i städer, exempelvis Stockholm, Malmö och Lund.
Ska vi ha en modern och fungerande tågtrafik behöver vi satsa både på underhåll och på att lägga räls.
BAKGRUND
I ett modernt välfärdssamhälle som Sverige ska resenärer och företag kunna lita på en järnväg som fungerar året om.
De senaste årens tågkaos vittnar om att så är inte fallet. Förseningarna i vintras kostade 2,4 miljarder bara i förlorad arbetstid, då är kostnaderna för industrin inte inräknade.
Problemen inom tågens infrastruktur i Sverige kommer främst ur tre delar:
• Underhållet är kraftigt eftersatt.
• Flera flaskhalsar gör systemet känsligt för störningar.
• Utbyggnaden och nyinvesteringarna ligger inte i takt med den ökade efterfrågan
Miljöpartiets förslag tar sin utgångspunkt i både dagens brister och framtidens krav på ett modernt och klimatsmart resande.
Senaste kommentarerna