Robert Winroth, Landstingsråd (mp)

En modern tågtrafik

Miljöpartiet presenterade idag förslag för en välbehövlig modernisering av tågtrafiken i Sverige. Vi vill satsa minst 100 miljarder över tio år. Känns bra att vi är tydliga med att vi vill och prioriterar byggandet av Norrbottniabanan!

Miljöpartiets förslag innehåller satsningar inom tre områden:

 

Ett

ÖKAT UNDERHÅLL, ÅTGÄRDADE FLASKHALSAR OCH UPPRUSTNINGAR


  • Öka underhållet över en 10-årsperiod, i nivå med de summor som Trafikverket har identifierat.
  • Kapacitetshöjande åtgärder för de mest akuta flaskhalsar som Trafikverket identifierat.
  • Upprustning av ett antal prioriterade sträckor runt om i landet.

 

Två

INVESTERINGAR I NYA SPÅR OCH HÖGHASTIGHETSTÅG

De två första sträckorna för höghastighetståg mellan Göteborg och Stockholm (Götalandsbanan och Ostlänken) börjar byggas 2015. Dessutom vill vi bygga Norrbotniabanan.

 

Tre

MEDFINANSIERING AV SPÅRVÄG

Statlig medfinansiering av satsningar på spårvägar i städer, exempelvis Stockholm, Malmö och Lund.

Ska vi ha en modern och fungerande tågtrafik behöver vi satsa både på underhåll och på att lägga räls.

BAKGRUND

I ett modernt välfärdssamhälle som Sverige ska resenärer och företag kunna lita på en järnväg som fungerar året om.

De senaste årens tågkaos vittnar om att så är inte fallet. Förseningarna i vintras kostade 2,4 miljarder bara i förlorad arbetstid, då är kostnaderna för industrin inte inräknade.

Problemen inom tågens infrastruktur i Sverige kommer främst ur tre delar: 
• Underhållet är kraftigt eftersatt. 
• Flera flaskhalsar gör systemet känsligt för störningar. 
• Utbyggnaden och nyinvesteringarna ligger inte i takt med den ökade efterfrågan

Miljöpartiets förslag tar sin utgångspunkt i både dagens brister och framtidens krav på ett modernt och klimatsmart resande.

 

 

 

 

Etiketter: , , ,

2 kommentarer

  1. Lennart Holmlund

    VArför vill ni inte se till att man kan satsa på elbussar i stället för spårvägar. Elbussar behöver inga växlar som krånglar när det snöar. Vårt försök i Umeå är klockrent

  2. Leif Stenberg (mp)

    Höghastighetståg, dvs spår för hastigheter över 250 km/t är dyrt och kan ej användas för trafik med vanliga godståg. Notera att det regionala tågbolag som kör persontåg på Botniabanan valt en tågtyp med 180 km/t som högsta hastighet. Skulle Trafikverket börja bygga höghastighetsbanor så kommer det sluka så stor del av deras anslag att andra projekt typ Norbotniabanan eller upprustning av Dalabanan får vänta i ännu fler år.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.