S stödjer landsbygdsuppropet

Socialdemokraterna satsar 371 miljoner mer än regeringen på landsbygden. Det är mycket bra och gynnar inte minst i Västerbotten. Ett levande län kräver helhetssyn i politiken. Regional utveckling ger bättre förutsättningar för att bedriva hälso- och sjukvård.

Socialdemokraterna skriver såhär i ett pressmeddelande:

Representanter för flera ideella organisationer, bland annat ABF, Civilförsvars­förbundet och Hela Sverige ska leva, har i ett öppet brev till statsminister Fredrik Reinfeldt och landsbygdsminister Eskil Erlandsson uttryckt sin oro för de delar av neddragningen på landsbygdsprogrammet som drabbar den ideella sektorn.

– Vi delar den oro som finns över regeringens neddragningar på landsbygds­programmet, säger Sven-Erik Bucht, regionalpolitisk talesperson för Socialdemokraterna. Den ideella sektorn är en självklar del av landsbygds­utvecklingen. Vi socialdemokrater tillför 371 miljoner mer än regeringen till landsbygdsprogrammet i vårt budgetförslag.

– Förutom stödet till ideell sektor finns det med vårt förslag också utrymme för snabbare utbyggnad av bredbandsnätet, stöd till servicen på landsbygden och för att utveckla det ekologiska jordbruket, säger Anna-Caren Sätherberg, regionalpolitisk talesperson för Socialdemokraterna. Det är särskilt viktigt att mobiltelefonerna fungerar i hela landet.

Bakgrunden är att Reinfeldt misslyckades med förhandlingarna om EU:s lång­tidsbudget och att Sverige därför mister 500 miljoner från landsbygds­programmet. Trots löften från Centerpartiet om full kompensation i regeringens egen budget så valde regeringen att bara skjuta till 129 miljoner. Socialdemokraterna tillför 371 miljoner mer än regeringen till landsbygdsprogrammet i vårt budgetförslag.

2 kommentarer

  1. Ulf Parde

    Socialdemokraterna ljuger och mörkar. Ni säger inget om de skattehöjningar på transporter som ni föreslår. Det påverkar landsbygden mer negativt än de miljoner ni satsar.
    Vad beträffar er lögn om regeringens ”misslyckade” EU-förhandlingar ansåg en enig svensk riksdag att det var viktigt att minska EU:budgetram.

    • Peter Olofsson (inläggsförfattare)

      Nedan finns ett urklipp från vår transportmotion i riksdagen

      ”För att minska klimat- och miljöpåverkan från lastbilstransporterna vill vi införa en avståndsbaserad vägslitageavgift för den tunga lastbilstrafiken enligt tysk modell. Vägslitageavgiften differentieras efter lastbilens miljöprestanda.
      Vägslitageavgiften kan även bidra till att öka säkerhetsstandarden på de lastbilar som rullar på svenska vägar. Vägnätet behöver även bärighetsförstärkningar för skogs och basindustrins godstransporter. För att värna jobben i skogs-och basindustrin samt kompensera för regeringens neddragningar vill vi anslå 181 miljoner på tjälsäkring och bärighetsförstärkning av vägar och 15 miljoner till stöd för enskilda vägar utöver regeringen.Utöver vår omfattande satsning för åren 2014-2025 vill vi under 2014 göra ett särskilt riktat stöd på 686 miljoner för ökad driftsäkerhet och vinterberedskap för järnvägen. Detta för att minska riskerna för störningar för godstransporter och arbetspendling.Regeringen skär i stället ner på järnvägsunderhållet. Vi vill främja seriösa aktörer i transportbranschen som följer arbetsmarknadens spelregler och aktivt bidrar till att förbättra trafiksäkerheten och minskar sin verksamhets klimat- och miljöpåverkan. För den svenska åkeribranschen innebär vägslitageavgiften en ökad konkurrensneutralitet mellan svenska och utländska åkerier. Med ett GPS-baserat system för vägslitageavgiften blir det dessutom enklare att övervaka den utländska cabotagetrafiken i Sverige. För att minska skattefusket och stärka den seriösa taxinäringen vill vi att så kallade obligatoriska redovisningscentraler införs omgående.”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.