Privat hemtjänst
Robertsfors kommun har sedan 2012 ett avtal med Vårdsolen Norr AB som ger leverantören rätt att erbjuda hemtjänst inom Bygdeå området enligt LOV. Avtalet löper ut i juni 2015 och ansökan om förlängning ska lämnas in av leverantören senast 3 månader innan avtalstiden löper ut.
Avtalet ger ersättning till leverantören för utförda timmar som är beslutade utifrån en individuell bedömning av den hemtjänstberättigas behov av insatser. Därutöver utgår ersättning för att besvara larm som kunden gör via installerat trygghetslarm.
Tjänstemännen på Robertsfors kommun har gjort en sammanställning på hur det sett ut de gångna tre åren och gav då förslaget till sociala utskottet att inte förlänga avtalet med Vårdsolen Norr AB. Sociala utskottet ställer sig bakom förslaget och föreslår kommunstyrelsen att besluta på tisdag nästa vecka att inte förlänga avtalet.
Varför har utskottet kommit fram till det beslutet?
Robertsfors kommun är ansvarig över de insatser som Vårdsolen erbjuder likväl som kommunens egen hemtjänst och har kontinuerligt gjort uppföljningar på deras verksamhet. Kommunen är ansvarig för att lagar och regler följs.
Den kritik som kommunen riktar mot Vårdsolen handlar inte om de hemtjänstinsatser som de erbjuder sina kunder utan det handlar om kritik mot företaget.
Företaget har via ett affärsmässigt avtal med kommunen förbundit sig att arbeta efter en rad punkter, de själva skrivit under på. Kommunen har påtalat brister i rutiner vid dokumentation, dödsfall, rutiner vid insatstid, dokumentation, ofullständig verksamhetsberättelse, arbetet med genomförandeplaner behöver utvecklas. Detta uppmärksammades 2012 och två år senare saknades fortfarande redovisning från den tidigare uppföljningen. Kommunen påtalade 2014 att det fanns brister i sekretess, oklarheter vid kundval, ledningssystem saknas m.m.
Robertsfors kommun har även gjort uppföljningar på hur företaget gjort sina tidsregistreringar ( tid som ersättningen till företaget bygger på) och funnit allvarliga företeelser. Kommunen har gett företaget möjlighet att yttra sig över resultatet men kommunen kunde inte finna hållbara förklaringar! Juni 2014 tilldelades företaget en skriftlig varning. Uppföljning har ånyo skett och förbättringar har skett men fortfarande finns allvarliga brister.
Det har under avtalstiden varit otillåtet många felsteg från vad som avtalats mellan leverantören och kommunen med förfrågningsunderlaget som grund. En leverantör måste ta fullt ansvar för alla delar i ett avtal utan att kommunen ska behöva påpeka vad de har levt upp till.
När jag läser Helena Lindahls (C) blogg blir jag en aning fundersam. Är det bara av ideologiska skäl som som hon resonerar som hon gör. Helena verkar då inte vilja ta reda på fakta utan utgår bara från det hon fått höra utifrån vad hon tycker är rätt. Dessutom kommer hon med ganska anmärkningsvärda beskyllningar som helt saknar relevans. De som brukar förespråka privata alternativ brukar ofta hänvisa till att det leder till bättre kvalitet och lägre priser. När det inte blir så menar då Helena Lindahl att man ska strunta i lagar, regler och avtal. Det gör ingen ting att det blir dyrare. Det viktiga är att det är privat!
Senaste kommentarerna