Kapatalismens fula sida
Häromdagen sa jag upp mitt mobiltelefonabonnemang med Telia av några skäl. Trots att jag anser att den vanliga tre-månaders uppsägningstiden är lite orimlig var jag beredd att stå ut med det bara för att kunna bli av med abonnemanget.
Den nuvarande tjänsteperioden hos Telia som gäller fr.o.m. den 1:a juli fram t.o.m. den 30:e september är redan betald. Mitt nya abonnemang hos Universal kommer att träda kraft den 1:a augusti. Men jag anser icke desto mindre att det vore orimligt av mig att begära återbetalning av Telia för den delen av tjänstperioden som jag inte kommer att utnyttja.
Men det som jag INTE var förberedd för var en uppsägningstid av ungefär fem månader! Jag har blivit offer till den så kallad "bindningstid" som betyder att jag måste betala 29 kronor varje månad fram till den 11:e december för ingenting… INGENTING!!
Jag kommer förstås inte att bli barskrapad genom att betala 29 kr tre gånger… alltså i oktober, november och december… men det är minsann en principfråga! Är det verkligen de 29 kronorna i tre måndader som kommer att rädda Telia från konsurs?
Finns det någon som kan förklara för mig varför den här "bindningstiden" betraktas som rimlig? Eller är svaret helt enkelt att vi konsumenter är alldeles för fega att begära bättre behandlingen och rimligare villkor av företagen? Jag insåg för länge sedan att människor – och företag – bete sig som andra människor tillåter. Så länge vi acceptera och därmed tillåta orimliga villkor av företag har de ingen anledningen att skärpa sig.
Senaste kommentarerna