Landstinget ska informera om provsvar

Det är en brist att patienter inte får en återkoppling av sina prover som tas i vården. Det görs inte med automatik och det kan skapa både stor oro hos patienten och ökade kostnader i verksamheten. Oroliga patienter söker efter information och belastar verksamheten med kontakter via telefon och besök bara för att de inte fått information om resultatet av tex. labprovet eller röntgen som togs. Hör man inget så är det säkert inget farligt men jag tycker ändå att man alltid ska ge ett svar tillbaka till patienten.

I kontakter jag haft med både patientföreningar och pensionärsföreningar så uttrycker dom missnöje kring denna brist på svar från vården. Alla är ju inte heller så starka att de orkar stöta på via telefon, internet eller att ta sig till tex vårdcentralen för att få besked. Därför vill jag ha ett tydligt beslut i landstinget att man alltid ska återkoppla till patienten efter att prover tagits eller att man utfört en röntgen. I

Igår lämnade jag därför in denna motion till landstinget

Återkoppling av provsvar
I landstinget tas det tusentals olika prover i sjukhusvården och primärvården.
För att läkarna skall kunna fastställa orsaken till patientens medicinska problem är lab-prover och röntgen viktiga diagnostiskt hjälpmedel.
I takt med att patienter i allt större utsträckning kan söka information om sitt medicinska tillstånd bland annat via Internet, så har förväntningarna på sjukvården att informera patienten väsentligt ökat.
Återkopplingen av provsvar till patienter är ett område där det ser mycket olika ut såväl inom landstinget och i jämförelse med andra landsting.
Ett inom landstinget gemensamt regelverk där det fastställs, hur återkopplingen skall ske och inom vilken tidsrymd, skulle vara viktig inte minst för att minska oron hos patienten.
Det skulle troligen minska antalet kontakttillfällen där läkare och sjuksköterskor ska svara på frågor från patienter innan analyser är klara. Dessutom skapar dessa kontakter onödiga kostnader och administration för både patienten och verksamheten. Det är ett vinn-vinn åtgärd om det fanns klara och tydliga riktlinjer i vårt landsting hur återkoppling ska ske såväl för lab-prover som för röntgensvar.
 
 
 
 
Med anledning av ovanstående föreslås landstingsfullmäktige besluta:
 
 
att                 uppdra till landstingsstyrelsen att ta fram ett gemensamt regelverk(policy) för hur återkopplingen av olika provsvar till patienter skall ske inom primärvården och sjukhusvården.
 
 
 
Olle Edblom (c)                 
Umeå
 
 
Etiketter: , ,

En kommentar

  1. Henrik

    Ett utmärkt förslag!
    Jag går regelbundet var 3:e månad och tar prover men får aldrig svar annat om det är nåt avsteg från det normala.
    Men det händer sällan. Nu är det ju så att de tydligen inte får skicka tex svar via mail. Kunde man inte koppla ihop den frågan så att man skall kunna göra det? Man kan ju ange sin mailadress när man tar prov?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.