Norrlandsklichéer bra eller dåliga för investeringsklimatet?

Jag har så smått börjat fundera på min lördagskrönika, som eventuellt kommer att handla om Norrland, omvärldens bild, självbilden, attityderna, utmaningarna, problemen och framtiden.
En kanske lite marginell fråga som dyker upp då och då i samtal och som jag inte har något givet svar på men som jag ska försöka snudda vid i en sådan krönika: Är till synes harmlösa eller kanske smålustiga Norrlandsklichéer i exempelvis reklam långsiktigt bra eller dåliga för investeringsklimatet och investeringsattraktiviteten i norra Sverige? Bygger de hämmande fördomar bakom leendena?

En kommentar

  1. Lars A Grahn

    Norrlandsbegreppet borde avskaff-as.Vi har en Pia J i Stockholm som talar om Norrland, när hon i verkligeheten var född i Umeå.
    Har någon av Er hört någon som säger att de är födda i Götaland, när de verkligen är född i Lund, dvs Umeås konkurrent om kulturhuvudstaden 2014. Ett annat exempel som jag själv har råkat ut för. En tidigare chef för mig på 60-talet i Stockholm, gav sig ut i Europa på olika karriärsjobb, kom tillbaks till Stockholm efter 20 år, då inne på tredje äktenskapet. Jag ringde ned till honom för att gratulera honom till finansiärsjobb-et på Svenska Unileversbolaget. Hans sekreterare ropade till honom, känner Du någon i Norr-
    land! Om jag hade sagt att jag ringde från den lilla orten Hörby, tror någon att hon hade frågat motsvarande – Götaland ?
    Jag känner många som rest mycket i jobbet upplever motsvarande. Norlandsbegreppet är alldeles för stort, syd mot nord, kusten mot fjäll etc. Vi kan prata om våra län, kanske regioner om några år. Det är mycket svårt att stå emot alla klichéerna som finns, jag har flera vansinniga tyckanden om oss norr om Stallmästargården.
    Kom med förslag till bemötande vid insinuationer om N-s efterblivenhet, underutvecklat etc.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.