Småföretagarklimatet

Det talas ofta allmänt om företagsklimatet, men det som varit ett problem i Sverige anses för det mesta framför allt ha varit klimatet för små- och nyföretagande.

Byråkrati och regelkrångel, otrygga förhållanden, lagstiftningar och intresseorganisationer som koncentrerat sig nästan helt på storföretagen, negativa jante-attityder i samhället – underblåsta i varje valrörelse av mångåriga makthavare – som gjort att det krävts visst civilkurage för att våga starta eget och bejaka entreprenörskapet som livsstil, onödiga svårigheter att få loss investeringskapital för satsningar på nya idéer inom små- och medelstora företag – listan över problem som man återkommer till är lång.

Sverige har under långa perioder varit ett rikt land med goda förutsättningar, så givetvis finns många framgångsexempel inte bara bland de största, utan även bland mindre företag. Men sammantaget har det de senaste decennierna startats för få nya företag, och de småföretag som har funnits har haft det alldeles för svårt att växa.

Det har blivit bättre på senare år, medvetenheten om småföretagens betydelse för ekonomin, sysselsättningen, framtidens tillväxt och glesbygdens överlevnadschanser har ökat.

Och förhoppningsvis innebär socialdemokraternas valförlust att man också funderar ett varv till på varför man så länge ägnat sig åt smutskastning av företagande som livsstil och livsval.

Partiet sänder inga direkta signaler om vilja till förnyelse för dagen, men just när det gäller småföretagarfrågor finns det en hel del som talar för att Mona Sahlins tal på den extra partikongressen i våras faktiskt så småningom kommer att leda till en allvarlig självkritik och nytänkande.

Förväntningarna på den nya regeringen är stora – inte minst när det gäller regelförenklingar, minskad byråkrati, skattesystemet och smidigare sätt att starta eget.

Också försöken att underlätta för nyföretagande inom tjänstesektorn kan få stor betydelse, även om det finns en del relevanta invändningar att framför mot själva utformningen av föreslagna skattesubventioner när inriktningen på längre sikt borde vara så hög grad av generella villkor som möjligt.

Den enkät som Företagarförbundet nyligen genomfört bland småföretagare visar också att en majoritet tror på att företagsklimatet kommer att ha förbättrats till slutet av den här mandatperioden, även om regeringen har en hel del kvar att göra innan man levt upp till alla vallöften.

Men allra viktigast är kanske ändå attitydfrågan – synen på småföretagande hos politiker, kommunala instanser, ledande intresseorganisationer och medborgarna.

Undersökningar visar att yngre generationer har ett allt större intresse av entreprenörskap och en allt större vilja att få förverkliga idéer i form av egen verksamhet.

Gamla fördomar och låsningar – starkt knuta till det gamla patriarkala industrisamhället och de långa decennierna av obrutet socialdemokratiskt regeringsinnehav – får vika för en friare och mer positiv inställning till företagande.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.