Läsarkommentarer väcker debatt igen
Jonas Morians blogg uppmärksammar denna intervju med Tidningsutgivarnas tillträdande vd Anna Serner i Internetworld.
Och med detta uttalande ger hon debatten om läsarkommentarernas värde – som ju förts även här på vk.se – nytt bränsle:
’Sedan finns det de som använder webbens interaktiva möjligheter väldigt slentrianmässigt. Som läsarkommentarer, till vilken nytta? Vem är intresserad av vad folk tycker? Folk som tycker till har för mycket tid över, skrattar Anna Serner.’
Anna Serner har säkert meningsfränder i frågan, men jag håller med Jonas Morian i hans slutsats:
’Två världar; å ena sidan dem som ser läsarna som en resurs att stärka en tidnings varumärke och faktiskt intresserar sig för vad de tycker, och å andra sidan de som mest verkar se ned på de läsare som engagerar sig i vad tidningen skriver. Jag hoppas och tror att det är de förra som har framtiden för sig.’