Bonus-malus och bränslebyte införs

Nu tar regeringen ett viktigt steg för att göra landets bilar mer klimatanpassade och uppnå målet om att bli världens första fossilfria välfärdsland. Nu när det säljs fler bilar än någonsin behöver det vara lätt att göra rätt när man står inför beslutet att köpa en bil. Förslagen om bonus-malus och bränslebyte har presenterats tidigare, men läggs i samband med höstbudgeten som skarpa förslag.

Bonus-malus:Regeringen föreslår att den som efter den 1 juli 2018 köper en ny klimatvänlig bil ska få en bonus på upp till 60 000 kronor. Den högsta bonusen får de bilar som inte släpper ut någon koldioxid alls och därefter sänks bonusen i takt med att bilens utsläpp ökar. Gasbilar får en fast bonus på 10 000 kronor. Bonusen finansieras genom en förhöjd fordonsskatt (malus) de första tre åren på nya bilar som har höga koldioxidutsläpp per kilometer. Regeringen föreslår däremot inte någon höjd fordonsskatt på äldre bilar. Bonusen för den som köper de miljö­smartaste bilarna höjs till 60 000 kronor, att jämföra med dagens 40 000 kronor i ”supermiljöbilspremie”.

Bränslebytet som gör det lättare för alla att tanka klimatsmart. Bränslebytet kommer innehålla en så kallad reduktionsplikt som innebär att alla som säljer drivmedel ska blanda in mer biobränsle i den bensin och diesel som säljs. Genom att reduktionsplikten kommer att gälla under många år blir det mer attraktivt för företag att investera i produktion av klimatsmarta bränslen.  Plikten blir världens hitintills mest ambitiösa. Till 2030 är målsättningen att utsläppen ska minska 40 procent, vilket innebär att ungefär hälften av all bensin och diesel som säljs då måste vara förnybar.

2 kommentarer

  1. Anita Lindskog

    Min bil tål inte bensin med mer inblandning av etanol. Kommer vanlig bensin typ 95 eller högre oktantal att kunna säljas o köpas tror ni?

  2. Leif L

    Jag tycker inte att det är ett system som gör att det släpps ut mindre CO2!

    Ett enkelt exempel.
    En husbilsägare med en normal husbil (3,5t) ställer nu av bilen under största delen av året, och för de inbesparade pengarna kan hen/de flyga till Thailand!
    Eller flyga till Spanien och hyra en husbil där.

    Allt i stället för att åka tre mil till ”Storsjön” för lite fiske under helgen eller hela veckan (pensionär).

    Varför inte försöka få ner tjänstevikten på normala personbilar. Nu ligger ju en stor del på nära 2 ton!!! Tala om att de behövs energi både för tillverkning och körning av fordonen!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.