Hyresrätter och fifflande bostadsaktörer i Umeå

Av , , 9 kommentarer 10

I tisdags, på kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott fick vi en redovisning som jag reagerade kraftigt på.

299 stycken lägenheter som byggts på tidigare kommunal mark och som var fördelade för att byggas som hyresrätter har i verkligheten blivit insatslägenheter. Trots att markanvisningen från kommunen gällde hyreslägenheter. De bostadsaktörer och företag som gjort på detta sätt har helt enkelt lurat kommunen och i praktiken berövat alla Umeås bostadssökande utan stora plånböcker en möjlighet att få en hyreslägenhet. Även socialtjänstens stora behov av att kunna upplåta hyreslägenheter undermineras av detta beteende.

Till det kan läggas att det endast är när kommunen ger markreservation som vi kan styra upplåtelseformen. I Umeå har Vänsterpartiet i samförstånd med en tydlig och bred majoritet drivit att vi måste ha bostadsområden med blandad bebyggelse för att undvika segregation och skapa en blandstad där människor oberoende avklasstillhörighet och ursprung kan mötas i sitt bostadsområde.  Det som nu hänt är att den förda politiken saboterats av skrupelfria byggherrar.

Det handlar om fyra olika områden och aktörerna bakom dessa projekt har helt enkelt fifflat och lurat kommunen. Något som naturligtvis är helt oacceptabelt!

Denna situation krävs det att kommunen kraftfullt agerar. Jag och Vänsterpartiet kommer framöver att rösta nej till alla kommande förslag att fördela mark till dessa fifflande bostadsaktörer och depersoner bakom dessa, om de till äventyrs vågar på nytt  söka om markreservation. Om de inte ber om ursäkt och rättar till de fel de begått gentemot kommunen och medborgarna. Naturligtvis måste dessa företag återbetala den 15 % markprisrabatt de fått eftersom det är billigare att köpa kommunal mark för hyresrätter än för insatslägenheter,  De måste också på något sätt kompensera kommunen för de hyresrätter de skulle ha byggt.  Det skulle till exempel kunna ske genom att de ordnar egen mark, i områden med behov av hyresrätter och där uppför de 299 hyreslägenheter som de förbundit sig att bygga på den kommunalt tilldelade marken. Jag och Vänsterpartiet är också tydliga med att avtalsbrotten måste få juridiska konsekvenser. Om kommunen inte stämmer dessa fifflande aktörer för avtalsbrott så tappar Umeå kommun stor del av sin trovärdighet. Om dessa aktörer inte gör rätt för sig måste det få synliga och kännbara konsekvenser.

Umeå vinner inget på att ha oseriösa företagare i kommunen.

Det finns många andra företag och driftiga personer som gör rätt för sig som säkerligen skulle vilja få större möjligheter att bygga på kommunal mark.

För att avslutningsvis vara mycket tydlig. Det jag beskrivit ovan handlar om fyra områden:

1. Mungon på Teg.

Där har Staffan Näslund fått en direktanvisning av kommunal mark, för att bygga 81hyreslägenheter. De såldes i stället direkt som insatslägenheter  

 2) Irrblosset,  på Tomtebo

Där har Roger Roshed fått markanvisning för hyresrätter, som gällde 72 stycken hyreslägenheter. De såldes vidare och blir omvandlades till bostadsrätter

 3. Vårdträdet / Källan på Tomtebo

Där har Sune Nathanaelsson fått markanvisning för hyresrätter, som gällde 46 stycken hyreslägenheter, vilka  blir bostadsrätter. Han har dock återbetalat mellanskillnaden i markpris till kommunen.

 4. Gimoborg på Carlshem.

Där har Staffan Näslund/Kjell Grönlund fått direktanvisning för hyresrätter, som skulle ha inneburit ca 100 hyreslägenheter. Projektet har sålts vidare som bostadsrättsprojekt utan förvarning

 

Denna redovisning på kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott var ett informationsärende, därför kunde inga beslut fattas.  Men det är i alla fall klart att en återbetalning kommer att krävas. Men det är självfallet inte tillräckligt. Jag återkommer till hela denna härva och då också till de reaktioner jag fått på mitt och Vänsterpartiets tydliga ställningstagande.

Mer bostäder och blandad bebyggelse på Ålidhem med (V)

Av , , Bli först att kommentera 9

På dagens byggnadsnämnd fick vi i Vänsterpartiet igenom fyra förslag/yrkanden i ett ärende. Yrkandena innebär att i kommande planarbete på norra Ålidhem kommer det kunna bli mer bostäder, mer blandade boendeformer, inklusive mer stadsradhus, allt detta ska prövas, istället för enbart punkthus och affärs/parkeringsanläggning. Vilket känns som en framgång!

Ärende handlade mer detaljerat om att påbörja ytterligare planering av ett område på norra Ålidhem. Det handlar om området norr om Docentvägen och Stipendiegränd, inklusive parkeringsplatsen mellan dessa vägar. Förslaget gick ut på att norr om Docentvägen påbörja planering för att bygga en parkeringsanläggning och verksamhetslokaler, närmast vägen Ålidbacken och bakom det bygga ett antal punkthus. Parkeringsanläggningen och verksamhetslokalerna är tänkt att utgöra en sammanhållen byggnad emot vägen Ålidbacken. Byggnaden kan fungera som en bullermur mot bostäder innanför. Parkeringsytan mellan Docentvägen och Stipendiegränd skulle bibehållas. Ett förslag som i grunden var bra, men inte så kreativt. Förslaget var att nämnden endast skulle notera informationen och lägga det till handlingarna, trots att det var ett beslutärende. Men jag tyckte inte att det dög!

Vi som är politiskt valda att företräda medborgarna ska fatta politiska beslut och vara med och styra utvecklingen. Styra utvecklingen mot ett mer socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle, där en större blandning av människor, större mångfald av boendeformer och boendetyper är en central del. Vi vill också möjliggöra för fler människor med olika behov att i detta fall kunna få möjligheten att bo på Ålidhem. Detta lyckades vi med, vilket exempelvis innebär att parkeringsytan mellan vägarna ska finnas med i planeringen för bostäder och  kunna ge plats för mer stadsradhus.

Vi i Vänsterpartiet har tidigare kämpat för mer bostäder och blandade boendeformer på Ålidhem. Detta har vi lyckats med på södra delen av Ålidhem, genom att vi fått igenom stadsradhus mellan geografigränd och biologigränd. Nu har vi tagit ytterligare ett steg i det arbetet med beslut som inkluderar två delar om att pröva möjligheten att bygga fler statsradhus. 

Mina yrkanden som jag fick bifall på i BN lyder: 

Yrkande ärende: 186/16: Detaljplan för Professorn 2 mfl.
Att nämnden beslutar att utöka planområdet enligt skissen( Utökat planområde)
Att lägga till följande text i ” På den nuvarande parkeringen (”Docenten rutan”) ska med den kommande planeringen prövas att ersättas med lägre bebyggelse av stadsradhuskaraktär. För att öka mångfalden av boendeformer på stadsdelen. Bortfall av parkeringsplatser kan exempelvis lösas med den tillkommande parkeringsanläggningen emot vägen.
Att i det utökade planområdet bakom tillkommande bebyggelsemur ska möjligheten prövas att även bygga stadsradhus.
Att i det kommande planarbetet( i det utökade området) pröva möjligheten till bostäder ovanpå bebyggelsemuren (verksamheter och parkering) mot vägen, med så kallad tyst sida.

”Otroligt ogrönt av MP” : Frågan om Sportotek

Av , , Bli först att kommentera 8

På dagens kommunfullmäktige har en motion om införande av ett sportotek behandlats. Vänsterpartiets Lennart Arvidsson och Ellika Nordström(-) hade skrivit denna utmärka motion. Sportotek finns redan i olika former i andra kommuner. Grundiden är att organisera en fritidsbank med utlåning av idrottsutrustning. Det handlar om att utjämna klasskillnaderna i möjligheten till idrottsutövning. Men det handlar också om ett modernt miljötänk. Om att återanvända idrottsutrusning och att använda utrustningen tills den kanske slits ut. Kanske något att tänka på för en kommun som aspirerar att stärka den cirkulära ekonomin och har en vilja att bli miljöhuvudstad.

Tyvärr röstade endast Vänsterpartiet, Ellika Nordström (-) och Feministiskt initiativ för motionen. Den valtekniska majoritetskartellen  med S, Mp, AP och kommunens högerpartier yrkade avslag till motionen.
Då Miljöpartiets Gabriel Farrysson i kommunfullmäktige hävdat att Vänsterpartiet och Ellika Nordström genom denna motion sysslar med populism beskriver jag nedan hur vi jobbat med denna fråga. Jag kan inte se i några protokoll från Fritidsnämnden att nämnden själv, eller för den delen Miljöpartiet lagt några förslag som liknar vårt förslag om sportotek. Men med att vår motion i denna fråga och det positiva bemötande grundtanken fått i fullmäktige få vi se om andra partier än Vänsterpartiet tar med denna blygsamma satsning i sina budgetförslag.
För den som undrar över rubriken i detta blogginlägg så kommer den från det inlägg som Ellika Nordström gjorde i sitt första inlägg i fullmäktige i denna fråga. Tyvärr så fungerar inte webbsändningen och en majoritet i KF har sedan tidigare beslutat att ta bort radiosändningen.

Bakgrund: Vad Vänsterpartiet och Ellika gjort om Sportotek.

I Vänsterpartiets budgetförslag för 2016, som vi lade i kommunfullmäktige den 1 juni 2015 föreslog vi att Fritidsnämnden skulle ges medel för att dra igång ett sportotek.
(V)i fick då inget stöd från något annat parti, än FI och Ellika N(-)
Vi i Vänsterpartiet har aldrig hävdat att vi kläckt iden med sportotek. Men vi tycker att idéen är lysande!
Det var också därför som Lennart Arvidsson(V) och Ellika Nordström(-) under hösten skrev en motion om att satsa på ett sportotek i Umeå och att om de krävs ett ekonomiskt tillskott så skulle fritidsnämnden ges det. När Fritidsnämnden besvarade motionen så blev beslutet i en enig nämnd att satsa på en lokal variant av ett sportotek under förutsättning att nämnden får ett tillskott. Ett tillskott på mellan 80 000-100 000kr.

En röd majoritet i kommunen, en utsträckt hand

Av , , Bli först att kommentera 10

Insändare publicerad i både VK och VF.

Umeå kommunfullmäktige har en klar röd majoritet, vilket var väljarnas vilja i valet 2014. Samtidigt styrs kommunen av en S-minoritet med endast 37 %. (V)i anser att en kommun som Umeå borde ha en budget som stöds av en majoritet i kommunfullmäktige.

Umeå har en otydlig politisk ledning. Alliansen har gett S + MP egen majoritet i kommunledningen tillika budgetberedningen, medan de saknar egen majoritet, med 27 av 65 mandat i kommunfullmäktige. Vi i Vänsterpartiet anser att man bör ha en majoritet bakom sig för den budget man sedan styr kommunen med.

Sedan valet 2014 har både minoritetsstyren och blocköverskridande styren fördubblats, men flertalet kommuner har fortfarande majoritetsstyren. I detta finns många demokratiska utmaningar vilket för det första handlar om oppositionens dubbla uppdrag. I Umeå har S kommit överens med Alliansen om att det är Alliansen som är oppositionen, samtidigt som Alliansen ingår i det valtekniska samarbetet med S + MP + AP.

Det är svårt att ta en opposition på allvar som både utgör majoritet och opposition. Otydligheten i styrningen gör det svårt för medborgarna att utkräva ansvar. Vi i Vänsterpartiet är villiga att, med en majoritet i ryggen, sätta oss i budgetförhandlingar med S för 2017. Med oss vid förhandlingsbordet skulle Umeå få en bättre budget som innebär; välfärdssatsningar framför lyxsatsningar, rättvisare fördelning mellan män och kvinnor samt tydliga steg på vägen för att åstadkomma en barnvänligare och tillgängligare kommun för alla.

Ulrika Edman, gruppledare (V)
Mattias Sehlstedt, gruppledning (V)
Åsa Bäckström, gruppledning (V)

 

Ofeministiska beslut av S och MP

Av , , 1 kommentar 10

På onsdagens byggnadsnämnd hände saker som man kan ifrågasätta utifrån vad som tidigare demokratiskt beslutats, vilket handlar om att följa beslutet som nämnden tidigare tagit kring jämställdhet vid namnsättning.

Jag trodde att det fanns en tydlig majoritet i nämnden för att nämnden skulle dra vårt stå till stacken för att försöka skapa ett mer jämställt samhälle även när det gäller avspeglingen i det offentliga rummet. Besvikelsen på Socialdemokraterna och Miljöpartiet infinner sig genom att de nu röstat igenom ett beslut som går tvärtemot principbeslutet nämnden tidigare fattat i uppdragsplanen (jämför ”verksamhetsplan”).

Det nya beslutat tillåter att mansnamn fortfarande får dominera ny namnsättning. Jag undrar vad kommuns jämställdhetsutskott, med ordförande Emma Vigren (S) tycker om detta?

BAKGRUND
Om man ser på vad vägar, kvarter, parker, och så vidare namngetts genom tiden tror jag de flesta ser att namnen som satts är en betydande del mansnamn. Män har helt enkelt getts ett större avtryck även i den fysiska miljön.

Vänsterpartiets ledamöter i Umeås byggnadsnämnd fick för några nämndsmöten igenom att ändra kommunens princip vid namnsättning, vilket innebar införande av målsättning att jämna ut skillnaderna mellan vad som namnsätts med manliga respektive kvinnliga namn i det geografiska rummet. Vårt förslag fick då stöd av alla partier i byggnadsnämnden, förutom kristdemokraterna och moderaterna. En tydlig majoritet i nämnden.

Beslutet som nämnden tog var i samband med nämndens uppdragsplan och togs på mötet 18 november 2015. Yrkandet Vänsterpartiet då lade löd som följer.

” – Vid nya namnsättningar ska antalet kvinnonamn överstiga antalet mansnamn med målsättningen att den ojämna fördelningen som finns  idag, när det gäller mäns respektive kvinnors avtryck i stadsbilden, ska minska.”

Nämnden biföll vårt yrkande.

För hela protokollet:
http://umea.se/download/18.41c23e415115c5087314348/1448960006584/BN+protokoll+2015-11-18+§§+313-360+PuL-tvättad.pdf

Beslutet på onsdagens byggnadsnämnd vid namnsättning av 62 parker(se nedan lista) följer inte beslutet i uppdragsplanen. Anmärkningsvärt är också att tjänstepersoner lägger fram förslag till beslut som inte följer nämndens tidigare beslut. Vilket jag också uppmärksammade nämnden på.

Men tydligen är det svårt för vissa att hålla i tidigare inriktningsbeslut. Men om vi ska kunna skapa ett samhälle där kvinnor och män ges lika utrymme krävs det att man håller i principer. Synd att socialdemokraterna och miljöpartiet inte verkar klara av det.

 

Vita jobb motion på kommunfullmäktige i Umeå

Av , , 1 kommentar 8

Idag har Vänsterpartiets motion om ”Vita jobb” behandlats av kommunfullmäktige i Umeå. Arijan Kan och Lasse Jakobsson, som både är fullmäktigeledamöter för Vänsterpartiet hade en motion vars attsats innebar: Att; Umeå kommun inför ”Vita jobb”- principen vid upphandling av tjänster.

Hela motionen finns att läsa i följande länk, där mer om vita jobb modellen beskrivs; http://umea.se/download/18.4abd289214afe982c99b01a/1422360954852/15100_1.pdf
Man skulle kunna tycka att detta enkla, konkreta och tydliga förslag skulle blivit bifallet av kommunfullmäktige. Då en övervägande del av fullmäktige består av så kallade röda partier, som i grunden delar detta förslag. En åsikt som även framfördes från talarstolen från förträdare från exempelvis:  V, S , AP. Men då förslaget kom från Vänsterpartiet kunde tydligen inte socialdemokraterna bifalla motionen, utan både S och även MP ville endast anser att den är besvarad. Socialdemokraterna och Miljöpartiet yrkade redan i kommunstyrelsen att den skulle besvaras, med tillägget att” Vita jobb- modellen inarbetas i nya inköps. och upphandlings policyn. I tidigare behandling i kommunstyrelsens arbetsutskott ville S och MP endast anser den besvarad med tjänsteskrivelsen, som inte innebar någonting bindande.
Man kan fråga sig vad som är skillnaden mellan motionens förslag och besvarat är, förutom just att motionen skrivits av företrädare från Vänsterpartiet. En tråkig inställning från de styrande partiernas sida att behandla ett förslag, där det finns en tydlig majoritet på detta sätt. Men det som ändå är roligt är att ett konkret förslag från oss i Vänsterpartiet i praktiken kommer att bli genomfört i kommunen.  Med det beslut som fullmäktige ändå tog idag. Vänsterpartiet gör skillnad helt enkelt!
Jämför själv motionens förslag till beslut med Socialdemokraterna och Miljöpartiets besvarad textens beslut nedan. Motionens förslag:Umeå kommun inför ”Vita jobb”- principen vid upphandling av tjänster. Besvarat: ” Vita jobb- modellen inarbetas i nya inköps. och upphandlings policyn.
Själva debatten och det som framkom där i olika partiers ställningstaganden  om motionen var intressant, men får återkomma till det i ett senare blogginlägg.  För den som själv vill se debatten finns den tillgänglig i nedan länk.  http://umea.se/umeakommun/kommunochpolitik/kommunensorganisation/kommunfullmaktige/webbtvljud/fullmaktige25april2016.4.52b297e315406c31c2710afb.html

Vänstern störst i kårvalet vid Umeå Universitet

Av , , Bli först att kommentera 8

Vänsterstudenterna, som är Vänsterns Studentförbunds kårparti blev återigen största parti i Umeå studentkårs val. Det är tredje året i rad som Vänsterstudenterna fick mer än var tredje röst. En tydligt röd majoritet totalt sett. 36.10% röstade på Vänsterstudenterna. Vilket gav 11 mandat i resultat. Enligt kårens uppgifter krävdes mindre en 5 ytterligare röster för att få det 12 mandatet. Inte helt oväntat blev Moderat Student näst största parti. Då varken Liberalerna eller det partipolitiskt obundna United student ställde upp i kårvalet denna gång. Att Liberalernas röster skulle gå till Moderaterna var väntat.

Ett stort grattis till Vänsterstudenterna och VSF för resultatet, som säkerligen beror på både omfattande kampanjarbete i kårvalet och verksamhet över hela året på universitetet.
Resultat för samtliga partier:
Lista                                   Procent                     Mandat
Vänsterstudenterna        36,10 %(-0.6%)      11(-1)
Arbetarpartiets                  2,39 % (-2.11%)      1 (0)
Moderat Student.            32,6 %(+12.3%)     10(+4)
Socialdemokraterna        22,28 % (-1.42%)     7 (0)
Kvarkens Kamrater           6,63 % (+ 0.43%)   2 (0)

 

Ingen rivning av Balders Horn

Av , , Bli först att kommentera 11

På dagens byggnadsnämnd hade vi ett ärende som handlade om att starta en planprocess, genom att ge planbesked för fastigheten Balders horn(formellt balder 3).Där exempelvis Dressmann har sin butik. Ett förlag som innebär att undersöka möjligheten att förtäta området med ytterligare byggnation. I grunden ett bra förslag som det är intressant att gå vidare med. Men: det fanns också med en mening  längst ner i tjänstemannaskrivelsen som löd” Rivning av befintlig huvudbyggnad och nybyggnation utesluts inte i planprocessen”

Vilket vi i Vänsterpartiet reagerade emot. Byggnaden ligger i värdekärnan för riksintresset i centrala Umeå. Byggnaden är en viktig del för att visa årsringarna i staden och dess utveckling. Helt enkelt vi ville inte möjliggöra en rivning av byggnaden. Speciellt fasaden emot torget är viktig att bevara. Däremot kan vi tänka oss förändringar på insida eller baksidan av huset, för att möjliggöra förtätningar. Men inte en rivning av byggnaden i sin helhet. Vilket förslaget till beslut öppnade för. Därför la jag som ledamot i byggnadsnämnden för V nedan yrkande: att i meningen nedan stryka orden ” och nybyggnation” samt ordet ”inte” (Mening enligt tjänstemanna skrivelsens förslag)Rivning av befintlig huvudbyggnad och nybyggnation utesluts inte i planprocessen. Så att  den nya meningen löd:” Rivning av befintlig huvudbyggnad utesluts i planprocessen.” Hoppades på att åtminstone få med mig några andra partiers företrädare på förslaget. I slutändan efter en längre diskussion så visade det sig att alla partier, förutom moderaternas företrädare röstade för mitt och Vänsterpartiets förslag. Vilket innebar att nämnden beslutade med röstsiffrorna , 9 för mitt förslag och endast 2 på moderaternas förslag att bifalla mitt yrkande

 

10 vänstermiljarder till kommunerna

Av , , Bli först att kommentera 14

Vänsterpartiets viktigaste krav inför budgetförhandlingarna med regeringen var att satsa ytterligare 10 miljarder kronor till fler anställda i välfärden. Vi krävde att det skulle vara ett permanent stöd, inte någon tillfällig satsning.

Vi fick igenom vårt krav i förhandlingarna med regeringspartierna socialdemokraterna och miljöpartiet.

De 10 vänstermiljarderna blir nu verklighet. Det är den största permanenta höjningen av stödet till den svenska välfärden sedan början av 1990-talet. Troligen är det den största satsningen någonsin som vårt parti fått igenom i en budgetförhandling.

Det är roligt att se att även Umeås socialdemokratiska kommunalråd, Hans Lindberg uppskattar Vänsterpartiets medverkan i budgetförhandlingarna med regeringen och vårt genomslag på 10 miljarder till kommunerna.

För Umeå kommuns del innebär det ca 49 miljoner mer per år. För Vänsterbottens läns landsting innebär det 57 miljoner mer per år.