Kommunen måste ställa krav på tillgänglighetsanpassning och energikrav, även vid byggandet av större fritidshus

Av , , 9 kommentarer 2

På förra veckans byggnadsnämnd den 18 april startade jag igång en intressant diskussion. Kring en fråga som inte varit löst sedan tidigare i Umeå kommun.

Det handlar om kraven att på bostäder ska vara tillgänglighetsanpassade och att personer med funktionsvariationer ska kunna bo i dem, samt att energikraven ska följas. Om man bygger en så kallad åretruntbostad är de här två sakerna ett krav.  Vi i Vänsterpartiet tycker det är en självklarhet att vi ska ha ett samhälle där nya bostäder byggs så att alla ska kunna bo i dem, oavsett om man har en funktionsvariation eller inte. Vilket är en lika rimlig självklarhet som att nya bostäder ska  uppfylla energikraven, så att vi kan skapa ett mer hållbart samhälle. Men så fungerar det inte i praktiken i Umeå kommun. Det finns en bugg i systemet, som jag uppmärksammade i samband med ett ärende på byggnadsnämnden.

Om en person ansöker om att bygga ett fritidshus, även om byggnaden är 150-200 kvadratmeter (kvm) på en fritidshustomt behöver sökande inte uppfylla tillgänglighet – eller energikraven.

Då punkten på dagordningen handlade om ett enskild ärende kunde jag inte lägga ett yrkande i principfrågan. Men jag och Vänsterpartiet fick muntligt stöd från de andra partierna i nämnden i frågan och presidiet lovade att ta upp frågan i beredningen för att säkerställa att tjänstepersonerna ska få i uppdrag att skriva fram ett förslag till riktlinjer som fastställer funktionshinderanpassning och energikrav på bostäder som till stor sannolikhet kommer att användas till åretruntbostad.

Jag skickade in följande text till presidieberedningen i byggnadsnämnden för att förtydliga vad Vänsterpartiet tycker i frågan:

Att ge kontoret i uppdrag att ta fram ett förslag på riktlinje till nämnden, när det gäller huvudbyggnader på fritidshustomter. En riktlinje som innebär att om huvudbyggnaden är stor ska nämnden ställa kravet att åretruntstandard ska gälla och bygglovet ska vara enligt året runt bebyggelse.

Jag hoppas att denna fråga inte hamnar i en långbänk, utan att flertal partier stödjer den linje som jag och Vänsterpartiet lagt fram i denna fråga. Vi vill skapa ett samhälle som är tillgängliga för alla, detta är en pusselbit på vägen dit. Man borde sätta kravet på att huvudbyggnader (på fritidshustomter) som är större än 100kvm, helst 80kvm ska omfattas av krav på funktionshinderanpassning och energikrav.

 

Bakgrund till frågan:

För några år sedan, före min tid i kommunfullmäktige beslutades att ta bort hur stort ett fritidshus får vara. Tidigare var den maximala storleken för ett fritidshus i Umeå kommun 150kvm. Före det var den maximala storleken 80kvm för huvudbyggnad och 70 kvm för komplementbebyggelse. En konsekvens när man tog bort max taket för fritidshus innebär att allt fler bosätter i byggnader som är klassade som fritidshus, det är idag en verklighet i Umeå kommun.

När fullmäktige beslutade om att ta bort 150kvm som max för fritidshus missades att hantera frågan om funktionshinderanpassning och energikrav. En byggnad på över 80-100kvm kommer still stor sannolikhet användas som åretruntbostad inom en rimlig framtid. Därför att det enda rimliga att kommunen stoppar denna bugg i systemet.

 

 

 

 

 

Intressant opinionsmätning från SVT/Novus

Av , , Bli först att kommentera 4

Nu på morgonen har SVT publicerat deras och Novus senaste opinionsmätning. Som du kan läsa här 

En intressant mätning där 4.927 slumpmässigt utvalda personer bland alla svenskar som är röstberättigade. Mätningen är en av de större mätningar som görs och andelen osäkra väljare verkar var lågt.

För Vänsterpartiets del visar den att vi nationellt stabiliserat oss mellan 7.5-8% i väljarstöd, om man ser på flera olika mätningar, två exempel här och här

8.1%V i SVT/Novus mätning

5.72% V nationellt i valet 2014

+ 2,38 i ökning sedan valet jämfört med denna mätning

Mätningen tar även upp de regionala skillnaderna som finns i landet.  Ett exempel på detta är att i förra valet fick Vänsterpartiet 5.72% nationellt i valet 2014 medan vi i Västerbotten fick 10.96% i riksdagsvalet i hela länet. Siffran i Umeå 2014 var 12,34%

Mätningar som denna ska inte överdrivas, men det visar på hur trenderna utvecklas på sikt. Vilket också SVT tar upp, då speciellt kring S, som du kan läsa här. Men också att tre av dagens riksdagspartier ligger i närheten av 4% spärren.

Samtidigt måste man komma ihåg att en mätning är inte valresultat, det är på valdagen det verkligen avgörs. Det är på valdagen som väljarna avgör;  om man vill ha ett mer jämlikt hållbart samhälle, ett samhälle som minskar klass och könsklyftor, vilket kräver ett starkt stöd för V i valet.

 

 

Klimatomställning: Om inte vi, vem? Offentligt möte måndag

Av , , Bli först att kommentera 0

Imorgon måndag anordnar Vänsterpartiet Umeå ett offentligt möte om klimatomställning och hur vi kan skapa ett samhälle som både är hållbart och jämlikt.  Med vår riksdagsledamot Jens Holm som är partiets talesperson i miljö- och klimatfrågor.  Jens kommer att prata utifrån sin bok ” Om inte vi, vem? som du kan läsa mer om här

För den som vill veta mer om Vänsterpartiets klimatpolitik så rekommenderar jag vårt Ekologiska-ekonomiska punktprogram som antogs på kongressen 2016 och som kan läsas här

Affisch Jens Holm blogg

Kaoset med nya personalsystemet, kommer välfärdsnämnderna kompenseras?

Av , , 2 kommentarer 0

Nu på måndag den 23 april är det fullmäktige i Umeå kommun. Det finns många intressanta saker på dagordningen. Vänsterpartiets fullmäktigeledamot Gudrun Nordborg har ställt nedan fråga som blir intressant att höra svaret på.

Fråga till kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (S)

Bör välfärdsnämnderna kompenseras för kaoset med det nya personalsystemet?
Till Umeå kommunfullmäktige 2018-04-23

De anställdas villkor är en prioriterad fråga för Vänsterpartiet. Vi vill förverkliga det som ansvariga politiker och tjänstepersoner ofta framför; Umeå kommun ska vara attraktiv som arbetsgivare.

Det nya personalsystemet orsakade kaos när det infördes förra våren, ett kaos som varade länge och som ännu inte tycks vara över. Omfattande merarbete har lagts ner på rättelser av löneutbetalningar, scheman, föräldraledigheter och semesterdagar. Många anställda har behövt ifrågasätta om hen har fått för lite eller för mycket på lönekontot. Åtskilliga har fått felaktiga scheman som gjort att de inte har kommit till jobbet som förväntat eller saknat kollegor på arbetspasset, vilket i sin tur har drabbat brukare inom främst socialtjänsten och äldreomsorgen. Till detta kommer att många nu är osäkra på om de har rätt underlag från kommunen inför sin självdeklaration. Det är tragiskt att de anställda inom dessa två välfärdsnämnder och därmed på de mest kvinnodominerade arbetsplatserna blivit extra drabbade. Detta har också medfört ekonomiska påfrestningar inom kommunen och då inte minst för välfärdsnämnderna. De har tvingats ta ansvar för och hantera problem som skapats av andra.

Kommunens anställda borde aldrig ha utsatts för detta experiment och våra kommunala skattemedel borde aldrig ha missbrukats till detta illa planerade projekt. Detta kostsamma kaos hade kunnat undvikas genom preciserade krav på vad det nya systemet måste klara av och dessutom genom att man infört systemet på ett kompetent sätt och t ex först efter test för en mindre grupp anställda istället för att som nu skett genast köra det för alla anställda i kommunen. Detta tycks också bekräftas av den förlikning som kommunen och leverantören Visma Enterprice AB träffade i november 2017. Enligt avtalet ska Umeå kommun betala 1,6 Mk till leverantören för extrakostnaderna runt systemleveransen.

Fråga:
– Är du beredd att medverka till att åtminstone välfärdsnämnderna får viss ekonomisk kompensation för kaoset som det nya personalsystemet drabbat dem med?

Gudrun Nordborg Vänsterpartiet

 

Ekosystem och näringslivsstrategi

Av , , Bli först att kommentera 2

I tisdags på kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott fanns det en fråga på dagordningen som handlade om en näringslivsstrategi för Umeå kommun. Som väntat innehöll dokumentet ett språkbruk som jag själv inte skulle använda mig av, men med S och M i det praktiska styret av Umeå kommun blev jag inte förvånad.  Fanns en hel del saker som jag vill ändra och utveckla i dokumentet innan det antas. Men återkommer till det både i denna text och senare.

En sak som jag reagerade på direkt när jag läste igenom förslaget inför mötet var att ordet ekosystem användes. Men inte på ett vanligt sätt. I dokumentet används begreppet ”ekosystem” för att beskriva stödjande system för att skapa fler jobb. Begreppet ekosystem används i vanliga fall för att beskriva ett avgränsat område i naturen som vi människor valt att betrakta som ett system. Tycker att begreppet ekosystem i dokumentet behöver bytas ut till exempelvis, stödjande strukturer eller stödsystem. Detta för att skapa tydlighet och klarhet i vad som menas.

Men det är ganska typiskt att i kommunala dokument använda sig av ett språkbruk som inte är så rimligt, men denna gång gick det för mig över gränsen. Även fast jag fick medhåll från andra ledamöter i utskottet så var det ingen annan än jag som ville göra ändringar i dokumentet innan det skickades ut på remiss. Accepterade därför att lämna en protokollanteckning med min och Vänsterpartiets inställning. Men det är klart, jag kommer när dokumentet kommer tillbaka efter remissrundan lägga förslag på att ersätta ordet ekosystem, men också de ytterligare sakerna jag tar upp här. Finns garanterat mer att ha synpunkter på men tiden att i detta lägen inför en remiss ta upp allt har inte funnits. Protokollsanteckningen som jag skickades in finns att läsa längre ner, en protokollsanteckning kan inte vara allt för lång så valde att ta med det jag vid mötet tyckte vara de mest centrala delarna som behövde ändras och utvecklas.

Förslaget till näringslivsstrategi kan du själv läsa här ,  på sida 11 och 13 kan du hitta det jag skriver kring ekosystem.

Innehållsmässigt är förslaget till näringslivsstrategi bättre jämfört med föregående utkast vi fått redovisat. Men fortfarande finns det en del punkter som behöver förändras innan vi i Vänsterpartiet anser att man kan anta strategin. Tycker att strategin efter remissförfarandet måste utvecklas när det gäller att ta tillvara på nyanlända svenskar på arbetsmarknaden och möjligheterna till yrkesutbildningar, speciellt för att klara kompetensförsörjningen i samhället. Förslaget till strategin nämner inte ens frågan om nysvenskar, vilket vi tycker är anmärkningsvärt när både kommunen, staten och företagen har ett gemensamt ansvar i den frågan men också om yrkesutbildningar, som både behöver förklaras och utvecklas i strategin.  Även vikten av att klara bostadsförsörjningen för nuvarande och kommande Umeåbor behöver utvecklas och förtydligas i dokumentet. Utan någonstans att bo så får alla verksamheter, offentliga som privata, svårt att rekrytera personal. Dels genom att det skapar svårigheter att rekrytera personal som inte redan bor i kommunen, men också  genom att ungdomar och unga vuxna kan stanna kvar i kommunen utan att behöva bo under ohållbara former, eller inte har möjligheten att flytta hemifrån.  Att offentlig service fungerar bra och får tillräckliga resurser behöver också förstärkas i texterna. En förutsättning för att hela kommunen ska leva och inte heller skapa segregerade områden är att den offentliga servicen ska finnas och vara välfungerande både i och utanför centrum och Umeås olika stadsdelar.

 

 

 

 

Protokollsanteckning angående näringslivsstrategi

Förslaget till näringslivsstrategi har förbättrats jämfört med föregående utkast. Men fortfarande finns det en del punkter som behöver förändras innan vi anser att den kan antas. Vänsterpartiet anser att strategin efter remissförfarandet måste utvecklas när det gäller att ta tillvara på nyanlända svenskar på arbetsmarknaden och möjligheterna till yrkesutbildningar, speciellt för att klara kompetens-försörjningen i samhället. Kommunen, staten och företagen har ett gemensamt ansvar i frågan, som både behöver förklaras och utvecklas i strategin.  Även vikten av att klara bostadsförsörjningen för nuvarande och kommande Umeåbor behöver utvecklas och förtydligas i dokumentet. Utan någonstans att bo så får alla verksamheter, offentliga som privata, svårt att rekrytera personal. Att offentlig service fungerar bra och får tillräckliga resurser behöver också förstärkas i texterna. I dokumentet används begreppet ”ekosystem” för att beskriva stödjande system för att skapa fler jobb. Begreppet ekosystem används i vanliga fall för att beskriva ett avgränsat område i naturen som vi människor valt att betrakta som ett system. Vi tycker att begreppet ekosystem i dokumentet behöver bytas ut till exempelvis, stödjande strukturer eller stödsystem. Detta för att skapa tydlighet och klarhet i vad som menas.

Öppenhet, demokrati och avstängningar i Umeå kommun

Av , , 2 kommentarer 3

Den senaste veckan har det hänt mycket i Umeå kommun. Händelser som inte är av det vanliga slaget. Menar självfallet beslutet att stänga av två av kommunens tjänstepersoner från sina arbetsplatser. Tillvägagångsättet som används är minst sagt av det ovanliga slaget. Finns många frågor som jag skulle önska svar på. Då vi inte fick tillräckligt med information då frågan var uppe i kommunstyrelsens arbetsutskott i veckan som ett informationsärende innebär det att frågan kommer upp i kommunfullmäktige. Vi i Vänsterpartiet är inte ensamma om att ha frågor om detta, även andra förtroendevalda har ställt frågor om detta.

Även Petter Bergner på VK har skrivit en intressant och läsvärd opinionskrönika  om detta som du kan läsa här

Följande mening tycker jag är särskilt intressant ” Hur ska medborgarna i Umeå kunna sovra bland dessa när ingen insyn ges?”

Jag som är vald att företräda medborgarna skulle inte kunnat ha formulerat det bättre. Men det är enligt min mening ännu värre än så, när inte ens kommunstyrelsen i Umeå får tillräckligt information om vad som hänt. Finns information så finns den hos högre tjänstepersoner och företrädarna från de partier som i praktiken styr Umeå kommun, Socialdemokraterna och Moderaterna.

Umeå kommun gynnas inte på något sätt av en tystnadskultur. Demokrati förutsätter bland annat öppenhet, transparens och att kunna förklara de beslut som tas. Även om politiker delegerar beslut till tjänstepersoner är politiken ansvariga för vad som beslutas.

Vi i Vänsterpartiet har via vår gruppledare skickat in nedan enkla fråga och vi får hoppas att svaren på denna fråga, men också svaren på andras ställda frågor i ärendet i stort kommer att kunna ge oss mer svar än vi idag har.

 

180418 Öppenhet vs tystnadskultur_Fråga_V final

 

Till kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (S):
Att prata om öppenhet men inte informera kommunstyrelsen

Till Umeå kommunfullmäktige
2018-04-18

På kommunstyrelsen 180410 lades ett extraärende fram om ändrad delegationsordning vid sittande möte. Den enda motiveringen som gavs var att komma tillrätta med arbetsmiljöproblem. Det traditionella sättet att komma tillrätta med arbetsmiljö är att lösa detta med de inblandade, vilket vi i Vänsterpartiet trodde var det gängse förfarandet i en professionell organisation.

Dagen efter kommunstyrelsens sammanträde framkommer via media att två tjänstepersoner redan fredagen den 6 april blivit avstängda med lön från sina arbeten/arbetsuppgifter/arbetsplatsen.
Kommunstyrelsen är, efter kommunfullmäktige, Umeå kommuns högsta organ. Även om den politiska församlingen delegerat ansvaret till tjänstepersoner, för exempelvis arbetsmiljö, så är politiken alltid ytterst ansvarig. Anmärkningsvärt är att kommunstyrelsen inte fick information om avstängningarna på kommunstyrelsesammanträdet som skulle fatta beslut som hanterade konsekvenserna av dessa. Att som förtroendevald och ledamot i kommunstyrelsen informeras om vad som sker via lokalmedia, istället för i kommunstyrelsen, är inte rimligt.

Det är inte första gången som denna demokratisyn blir tydlig hos den politiska majoriteten. Motsatsen till öppenhet och transparens är skapande och bibehållande av en tystnadskultur som skickar ut signaler om att den som påtalar problem och oegentligheter själv är den som är problemet. När Vänsterpartiet har pressat de huvudansvariga politikerna från S och M som sitter som ordförande/vice ordförande så har vi fått till svar att det inte föreligger några brottsmisstankar, vilket är de misstankar man får vid en så drastisk arbetsrättslig åtgärd. Att inte gå ut med det skadar de berördas anseende och öppnar upp för onödiga spekulationer.

V frågar:
– Varför informerades inte kommunstyrelsen om avstängningarna på sammanträdet 180410? Visste ens du som kommunstyrelsens ordförande om avstängningarna innan KS-sammanträdet 180410?
Ulrika Edman, Vänsterpartiet

Det är dags att prioritera Tomtebo

Av , , Bli först att kommentera 0

Vi blir allt fler Umeåbor och speciellt sker ökningen på Tomtebo. En ökad befolkning i en stadsdel innebär att behoven av förskolor, skolor och fritidsanläggningar ökar. Vi i Vänsterpartiet har de senaste åren i våra budgetförslag i Umeå kommun avsatt pengar för en ny idrottshall på Tomtebo, tillsammans med prioriteringar att öka antalet förskolor. Behoven av en ny idrottsanläggning är som störst på Tomtebo och vi väljer att prioritera denna satsning, före andra satsningar på idrottsanläggningar, just för att behoven är störst där.

Med tillkommande bebyggelse på Tomtebogård och Tomtebostrand med 1000tals fler lägenheter de kommande åren blir behoven av detta allt större. För att klara av dessa satsningar har vi valt att prioritera ner annat som renoveringar av torget och annat som vi tycker att skjutas på framtiden. Tyvärr har vi än så länge inte fått stöd av andra partier för detta, men man kan ju hoppas på en förändring.

I slutet av förra veckan skrev vänsterpartiets fyra företrädare i fritidsnämnden om detta här 

En inlägg som jag också klistrar in nedan. En fråga inte får glömmas bort eller dras i långbänk.

Det är dags att prioritera ungdomarna på Tomtebo

Tomtebo är en snabbt växande stadsdel i Umeå. Många barnfamiljer har flyttat in eller är på väg att flytta in i området. Det här ställer ökade krav på barnomsorg, skola och inte minst fritidsanläggningar för barn och ungdomar.
Folkbladet Redaktion
Publicerad 14 april kl. 13:00

 
Med en förväntad ökning av antalet barn och ungdomar på mellan 35 – 40 procent under den kommande tioårsperioden så blir en ny idrottsanläggning på Tomtebo alltmer nödvändig. GUIF som organiserar 40 procent av alla barn och ungdomar i de östra stadsdelarna får allt svårare att lösa tränings- och matchtider för sina 150 lag i i olika idrotter. Det här har också föreningen påpekat för olika företrädare i kommunen vid flera tillfällen.

Vänsterpartiet har under flera år avsatt medel för en ny Tomtebohall i våra budgetförslag. Men vi har inte fått något stöd från övriga partier i kommunfullmäktige.

Fullmäktiges handlingsförlamning riskerar att leda till att idrottsföreningen tvingas neka nya barn och ungdomar plats i sina verksamheter och att skolan får hitta olika nödlösningar för att klara idrottens behov.Nya idrottsanläggningar byggs inte över en natt. Från Vänsterpartiet har vi på olika sätt begärt att frågan prioriteras i fritidsnämnden. Svaret från majoriteten i nämnden har hela tiden varit att det måste hanteras längre fram.

Även om besluten fattas i dag så byggs inte nya idrottsanläggningar över en natt. I juni klubbas kommunens budget för 2019, då är det återigen upp till bevis för den politiska majoriteten! Ska de ökade barn- och ungdomskullarna i de östra stadsdelarna återigen få stå tillbaka för andra mer spektakulära satsningar, eller…?

Umeå Kommun har ett starkt föreningsliv som måste värnas. GUIF är ett bra exempel på detta med sina 1 800 medlemmar. Det handlar om väldigt många barn och ungdomar som engageras i olika idrotter och där många äldre jobbar helt ideellt som ledare. De växande barn- och ungdomskullarna i de östra stadsdelarna måste ges möjlighet till en meningsfull fritid och kultur. Bygget av en ny idrottsanläggning på Tomtebo är en viktig del av det och får inte fortsätta dras i långbänk!

Lennart Arvidsson
Sofia Stolt
Abdi Hanad
Sofia Ed
Vänsterpartister i fritidsnämnden, Umeå kommun

 

 

 

 

Utförsäljningen av hyreslägenheter på måndagens kommunfullmäktige

Av , , Bli först att kommentera 4

Igår måndag sammanträde kommunfullmäktige i Umeå. Många ärenden skulle avgöras och för mig och Vänsterpartiet var frågan om utförsäljning av över 1600hyreslägenheter från AB Bostaden den största frågan. Jag hade tänkt att få klart detta blogginlägg redan igår, men ett långt fullmäktigemöte och nyheten om att partikamraten Daniel Kallos gått bort gjorde att orken inte infann sig. Daniel kommer att vara saknad av många.

När fullmäktige började och dagordningen skulle fastställas föreslog vi i Vänsterpartiet att frågan om utförsäljning ut Bostaden skulle tas efter lunch, istället för senare under dagen. Förra gången ärendet var uppe i kommunfullmäktige tog frågan lång tid och det fanns även denna gång många åhörare närvarande som uppenbarligen kommit just för att kunna följa den debatten.  15 ledamöter varav 9 från V röstade för att ärendet skulle tas efter lunch. 48 ledamöter röstade för att frågan skulle tas senare under dagen.

Mina två inlägg i debatten på fullmäktige kan du läsa längre ner. Han inte med att säga allt jag ville under ett inlägg så innehållet togs i två inlägg.

För oss i Vänsterpartiet var det en självklarhet att i första hand yrka att frågan skulle återremitteras. Det av två huvudsakliga skäl. För det första så har inte andra finansieringslösningar utretts. För det andra så har hela processen stora demokratiska brister. Skrivit om båda skälen tidigare. När fullmäktige röstade om vårt förslag om återremiss fick vi stöd av 12 ledamöter. Alla 9 ledamöter från V, FI och Ellika Nordström (-). Resterande partier röstade för att frågan skulle avgöras på mötet.

I omröstningen om själva sakfrågan: om att sälja eller inte röstade 18 ledamöter för att inte vilja sälja och resterande 51 närvarande ledamöter för att sälja.    

 

Inlägg i KF 2018 10 30 Om utförförsäljningen av AB Bostaden  

Ordförande, fullmäktige och Umeåbor. 

Min och Vänsterpartiets grundsyn är att bostad är en social rättighet, inte en handelsvara. Både situationen med bostadsbrist och behovet av renoveringar av miljonprogrammet beror på politiska beslut. Politiska beslut kan också ändra detta. Vi i Vänsterpartiet har både nationellt och lokalt flertalet förslag både för att kunna bygga bort bostadsbristen och renovera miljonprogramsområdena, utan utförsäljningar. Att privatisera och sälja ut är att göra bostäder till en handelsvara, inte att göra bostadspolitiken till en självklar del av välfärdspolitiken.  

Tillvägagångsätt: Utförsäljningen av 1600 av AB Bostadens hyreslägenheter är en fråga av stor vikt för Umeås innevånare, men har inte på ett rimligt sätt förankrats demokratiskt innan beslut fattades.  Att bli nedröstad i olika politiska frågor är en sak, det är något jag och Vänsterpartiet som oppositionsparti i Umeå kommun är ganska vana vid. Men när det slarvas med; demokratisk ordning, demokratiska principer, möjligheter till insyn, tillräckliga underlag för beslut och en öppen debatt för båda förtroendevalda och medborgare blir ett en annan sak, ett värre tillstånd. Delaktigheten har begränsats till några få personer i några enstaka partier. Som förtroendevald fick jag ta del av mer information via VK än via handlingarna. Detta är inte rimligt. Därför vill Vänsterpartiet att ärendet ska återremitteras, så att de som ska fatta besluten ges möjlighet att diskutera förslaget med partikamrater och berörda medborgare. Det är så det måste fungera i en demokrati. Det som nu har hänt är ytterligare ett bevis på att ledande Socialdemokrater i Umeå inte värderar öppenhet och transparens särskilt högt. Redan i början av året har vi fått höra att sossarnas fullmäktigegrupp fattade beslut om att vara för en försäljning. Hade ni i S velat hade ni kunnat lyfta fram principfrågan, för beslut om inriktning i KF. Ni valde att inte göra det. Med motiveringen att ni vill undvika protester. Socialdemokraters uttalanden från talarstolen tidigare idag om folkrörelsetradition att vara ” Vara ute och prata med medborgare och nå de som i vanliga fall inte hörs” känns helt från kopplat från det tillvägagångsättet detta beslut tas. Inför valet 2014 var V, S, MP, mfl emot en utförsäljning av hyreslägenheter ur AB Bostaden för att bygga nytt. Partier som var emot utförsäljning fick en tydlig majoritet i KF. Det rimligaste är att väljarna skulle få ta ställning till detta i ett val, innan beslut sker.  

Sakfrågan, att sälja lägenheter: Verkligheten politiskt är att Socialdemokraterna anslutit sig till moderaternas politik. Med att sälja ut hyreslägenheter för att bygga nya. Moderaterna och högern har fått igenom sin politik men hjälp av Socialdemokraterna. S-Partiet som för bara för några få år sedan kraftfullt tillsammans med oss i Vänstern argumenterade emot utförsäljningar med samma argument. Det politiska läget i kommunen är förändrat, den låga demokratiska ribban för hur man kan driva igenom något har lyckats sänkas. Hur man driver igenom sin politik säger en hel del på hur man ser på demokrati och folket. Hans Lindberg(S) har flera gånger utryckt att” Avyttringen är en ”win-win-lösning” Säkert, för de som har pengar men inte för vanliga människor med normala inkomster. Socialdemokraterna försöker på olika sätt motivera deras totala kursändring. Men verkligheten är att de helt har anslutit sig till de linje Moderaterna och de andra borgerliga partierna hade 2013. Då Alliansens motion om att sälja ut 5000 av bostadens lägenheter för att investera i nyproduktion diskuterades och med en stor majoritet avslogs av fullmäktige i Umeå.  Förstår att Moderaterna och de andra högerpartierna är glada idag, de kommer som de ser ut få igenom sin högerpolitik genom socialdemokraternas anslutning till alliansens politik. Socialdemokratiska partiet går på Carl Bilts och moderaternas linje om ” Den enda vägens politik”

Senast 2014 argumenterade Vänsterpartiet tillsammans med S mfl i KF att det är en dålig politik att sälja hyreslägenheter för att bygga nya. Då det krävs att sälja 2-3lägenheter för att kunna bygga EN ny lägenhet! Denna högerpolitik som S nu står för innebär att möjligheten att via hyresintäkterna i AB Bostaden bygga nya hyreslägenheter minskar.

Den nationella trenden: Under 10 år, Mellan 1996 och 2016 byggde den kommunala allmännyttan 82 500 lägenheter i flerbostadshus, enligt statistik från SCB. Men under samma tid privatiserades nära 180 000 lägenheter genom ombildningar till bostadsrätter och försäljningar till privata fastighetsbolag. En ekvation som lett till ett kraftigt reducerat bestånd.

Ytterligare finns det inga garantier som kan säkra att låga hyror bibehålls, eller för den delen att de lägenheter som säljs fortsätter vara hyresrätter.  Självklart vill köparna ha en avkastning på sin investering, vem kommer få betala detta? jo just hyresgästerna! Konsekvensen att Bostaden kommer äga färre lägenheter med låg hyra, vilket kommer leda till att folk med sämre ekonomi får mindre möjlighet att skaffa en bostad. Till den kategorin hör ungdomar, studenter och även äldre personer. En privat ägare vill bara köpa ifall det finns pengar att tjäna, antingen genom lägre underhåll, hyreshöjning eller genom omvandling till bostadsrätter – varav alla scenarion innebär en nitlott för hyresgästen och ett slag mot det jämlika inkluderande Umeå där alla har rätt till en bostad.

Delseger: Om utförsäljningarna av hyreslägenheter

Av , , Bli först att kommentera 2

Idag har förvaltningsrätten upphävt kommunfullmäktige i Umeås beslut i juni 2017 om att sälja 1601 hyreslägenheter ur AB Bostadens bestånd, vår allmännytta. För att beslutet inte har följt den demokratiska ordning som kommunallagen kräver. Beslutet av kommunfullmäktige var helt enkelt lagvidrigt. Vilket du kan läsa mer om här och här

Detta är en delseger för alla oss som hela tiden hävdat att tillvägagångsättet som användes inte var demokratiskt. Det är en delseger för alla som engagerat och organiserat sig, både i det jag kallar den demokratiska frågan och även i sakfrågan om utförsäljningar av hyreslägenheter.  Beslutet från förvaltningsrätten visar också att det lönar att engagera sig och exempelvis kräva en demokratisk ordning.

Beslutet från förvaltningsrätten underkänner i praktiken det yttrande som kommunstyrelsen i Umeå beslutade om i frågan om överklagningarna. Ett yttrande som i stor gick ut på att kommunen inte gjort något fel över huvud taget. Där (v) som enda parti yrkade att kommunen skulle vara självkritiskt, som jag skrivit om här. Kommunstyrelsen ville att förvaltningsrätten skulle avstå alla överklaganden, då de ansåg att man inte brutit mot lagen, i det tillvägagångsätt som används. De som hävdade detta fick fel. Det enda rimliga vore att de(speciellt Socialdemokraterna och högerpartierna i Alliansen) som hävdat att allt gått rätt till demokratiskt öppet skulle erkänna att de hade fel. Men detta kommer tyvärr nog inte att ske, inte ens när nu förvaltningsrätten upphävt beslutet.

Beslutet i sig kommer att tas om i kommunfullmäktige till veckan, vilket beslutades på senaste kommunstyrelsen. Som du kan läsa mer om här  . Då utförsäljningsivrarna i Socialdemokraterna som styr kommunen, i praktiken med stöd av moderaterna redan tidigare insett att fel begåtts, utan att vilja erkänna att det blivit fel. Dessa utförsäljningsivrare vill ta ett nytt beslut om utförsäljning, just för att säkerställa utförsäljningen. Men de vill inte medge att de gjort fel. På fullmäktige till veckan kommer detta upp igen och det kommer garanterat bli en intressant debatt. Ett ytterligare skäl till att ärendet tas om är den skatteplanering som socialdemokraterna i Umeå driver, som föredömligt tagits upp i en ledare i VF, med rubriken ” Rädda skinnet och ”vinn” 250 miljoner, som du kan läsa här 

Att bli nedröstad i olika politiska frågor är en sak, det ärnågot jag och Vänsterpartiet som oppositionsparti i Umeå kommun är ganska vana vid. Men när det slarvas med; demokratisk ordning, demokratiska principer, möjligheter till insyn, tillräckliga underlag för beslut och en öppen debatt för båda förtroendevalda och medborgare blir ett en annan sak, ett värre tillstånd.  Slarvet och det demokratiska underskottet i tillvägagångsätt leder till att den föraktet för den parlamentariska demokratin ökar och att demokratin urholkas steg för steg.  När ledande S:are motiverar tillvägagångsättet med att det används för att undvika protester så säger det en del om deras syn på medborgarna. Ansvaret för allt detta ligger tungt på utförsäljningsivrarna.

De partier som var emot en utförsäljning av lägenheter fick en majoritet i kommunfullmäktige vid valet 2014. Det rimliga om ett parti som socialdemokraterna ändrar åsikt och vill sälja ut allmännyttan vore om de gick till val på det och lät väljarna få vara med och avgöra denna fråga i ett allmänt val. Istället för att göra detta vill de skynda igenom beslut i denna fråga, för att försvåra för folkligt inflytande. Något som säger mycket om deras demokratisyn.

Vi, alla umeåbor förtjänar en kommun där politiska frågor och beslut diskuteras öppet, där medborgare har möjligheter att engagera sig och få insyn i styret av kommunen. Dagens beslut i förvaltningsrätten är ett steg åt rätt håll. Men det krävs också ett fortsatt tryck från medborgare att styret från kommunen ska vara öppet och transparent för att det ska bli så.  Något som jag i grunden tycka borde vara en självklarhet, men så är inte fallet idag i Umeå kommun.

Försäljningen av hyreslägenheter ur AB Bostaden tas om

Av , , 6 kommentarer 8

Kommunfullmäktiges beslut i juni om att sälja över 1600 hyreslägenheter på Mariehem och Carlshem som AB Bostaden äger kommer att tas om.  Idag då handlingarna inför nästa vecka kommunstyrelse kom blev det bekräftat att det som jag bara hört i stadshuset stämmer, att ärendet tas om. 

Vilket innebär att frågan kommer upp på kommunstyrelsen den 17 oktober och på kommunfullmäktigemötet den 30 oktober. Kortfattat är det svårt att inte dra slutsatsen att detta görs för att försäljningsivrarna i S, M mfl inser att det funnits demokratiska brister och att de vill göra allt de kan för att undvika att betala skatt som den socialdemokratiska regeringen vill.  När beslut tas hastigt, på demokratiskt tvivelaktiga sätt, utan att det funnits rimlig tid för att diskutera olika alternativ att lösa ett problem så finns det alltid risk att det blir på detta sätt, att beslut måste tas om. Ansvaret för detta ligger på Socialdemokraterna i Umeå.

Min och Vänsterpartiet inställning i frågan är kristallklar:

  • (V)i är motståndare till en försäljning
  • Andra förslag till att finansiera renoveringar och nybyggnation finns, än att sälja ut.  Kommunen och AB Bostaden har inte utrett dessa möjligheter tillräckligt.
  • (V)i anser att tillvägagångsättet har haft tydliga demokratiska brister

Jag har skrivit om det flera gånger tidigare: här, här, här och här 

En sak som man måste komma ihåg är att kommunen bara för någon vecka sedan yttrade sig över de överklagandena av beslutet om försäljning som inkommit till domstolen. Ett yttrande där försäljningsivrarana i S, M, mfl framförde att inga formella eller demokratiska brister hade förekommit när beslutet togs.

Motiveringen till att ärendet tas om är intressant. I tjänsteskrivelsen inför kommunstyrelsen står det ” Det tidigare beslutet har överklagats till Förvaltningsdomstolen och ligger där för bedömning. Om förvaltningsrätten finner att beslutet i någon del inte följer gällande lagstiftning riskerar beslutet upphävas i sin helhet och kommunen får göra ett omtag och ta om beslutet för att göra det formellt riktigt. Tidigare beslut hade en rubrik som inte klart redogjorde för vad som ärendet i sak kom att leda till. Vidare fanns invändningar mot ärendets beredning, därför bör beslutet tas om för att försäkra sig om att det är formellt riktigt berett. De nya dotterbolagen är registrerade hos bolagsverket men har inte någon verksamhet och innehåller endast aktiekapitalet” ( Hela tjänsteskrivelsen finns längre ner i detta inlägg)

Längre ner står det ” Om affären drar ut över årsskiftet, så finns risken att inte den genomförs alternativt kan genomföras men med avsevärda ökade kostnader.”

Av dessa skrivningar är det rimligt att dra slutsatserna att försäljningsivrarna i (S), (M) mfl:

  • Insett att det funnits demokratiska och formella fel när besluten togs med kort varsel under tveksamma former.  Trots yttrandet för några veckor sedan.
  • Inser att det finns en sannolikhet att förvaltningsdomstolen upphäver någon del av besluten och därför vill de ta om besluten igen.  För att säkerställa en försäljning.
  • Vill göra allt för att undvika att betala skatt på det sätt som den socialdemokratiskt ledda regeringen tycker. 

Konstruktionen av försäljningen innebär att man nyttjar en svaghet i skattelagstiftningen, en svaghet som den socialdemokratiskt ledda regeringen vill stoppa genom ett beslut i riksdagen. Ett beslut som kan komma nu under hösten.  Detta blir märkligt då Umeå kommun styrs av ett socialdemokratiskt minoritetsstyre, som vill undvika att betala skatt på det sätt som den socialdemokratiskt ledda regeringen vill.  Kommer för en gång skull använda mig av ett likande utryck som Hans Lindberg(S) kommunstyrelsens ordförande i Umeå brukar använda sig av: ” Man kan inte annat än att ta sig för pannan!”

 

 

 

 

 

 

 

 

1 av 2

Tjänsteskrivelse

2017-10-10

Kommunstyrelsen

Diarienr: KS-2017/00559

Överlåtelse av fastigheterna Gnejsen 95, Gnejsen 96, Gnejsen 97, Gnejsen 98, Flintan 4, Flintan 5, Hönsfjädern 1, Trandansen 1 och Flyttfågeln 6 i Umeå, genom dotterbolag, till Heimstaden Bostad Portalen AB före årsskiftet 2017/2018 Förslag till beslut Kommunfullmäktige beslutar

 

att upphäva beslutet taget 2017-06-19, § 136 (Dnr KS-2017/00559) och ersätta det med följande beslut

att godkänna de bildade dotterbolagen CM Bostad AB i Umeå och två nya dotterdotterbolag; Marie Bostad AB i Umeå och Carls Bostad AB i Umeå i enlighet med ärendebeskrivningen

att godkänna bolagsordningarna för ovanstående bolag

att överlåta fastigheterna Gnejsen 95, Gnejsen 96, Gnejsen 97, Gnejsen 98, Flintan 4 och Flintan 5 på Carlshem samt Hönsfjädern 1, Trandansen 1 och Flyttfågeln 6 på Mariehem till ett fastighetsvärde av 1 155 mkr till ovan nämnda bolag

att godkänna försäljning av nämnda bolag till Heimstaden bostad portalen AB som en framtida finansieringslösning för AB Bostaden

att uppdra åt AB Bostaden i Umeå att genomföra rubricerad transaktion före årsskiftet 2017/2018.

Ärendebeskrivning

Kommunfullmäktige har vid ett tidigare tillfälle godkänt överlåtelsen av delar av AB Bostadens bestånd (§ 136 Dnr KS-2017/00559). Det tidigare beslutet har överklagats till Förvaltningsdomstolen och ligger där för bedömning. Om förvaltningsrätten finner att beslutet i någon del inte följer gällande lagstiftning riskerar beslutet upphävas i sin helhet och kommunen får göra ett omtag och ta om beslutet för att göra det formellt riktigt. Tidigare beslut hade en rubrik som inte klart redogjorde för vad som ärendet i sak kom att leda till. Vidare fanns invändningar mot ärendets beredning, därför bör beslutet tas om för att försäkra sig om att det är formellt riktigt berett. De nya dotterbolagen är registrerade hos bolagsverket men har inte någon verksamhet och innehåller endast aktiekapitalet.

Utifrån de underlag som AB Bostaden presenterat finns ett betydande kapitalbehov i bolaget, och att inom kommunen / bolagskoncern täcka detta ses som en omöjlighet. Kapitalbehovet kommer att täckas av försäljningen av delar av fastighetsbeståndet vilket möjliggör underhåll och nyinvesteringar. Om affären drar ut över årsskiftet, så finns risken att inte den genomförs alternativt kan genomföras men med avsevärda ökade kostnader. Båda alternativen skulle innebära allvarliga negativa ekonomiska konsekvenser för kommunkoncernen, eftersom problemet med bolagets stora kapitalbehov för framtida underhåll och nyinvesteringar skulle kvarstå.

I övrigt hänvisas till ärendebeskrivning för det tidigare fattade beslutet, se bilagor.

Beslutsunderlag

Protokoll 2017-06-12 AB Bostaden (som tidigare) Beslutsmissiv AB Bostaden (som tidigare) Bakgrund och strategiska utmaningar för AB Bostaden (uppdaterad) Bolagsordningar nya bolag plus registreringsbevis (som tidigare) KF-protokoll 2017-06-19, § 136.

Umeå kommunföretags protokoll 2017-10-16. (skickas direkt efter mötet) Beredningsansvariga Mikael Öhlund, vd Umeå kommunföretag.

Beslutet ska skickas till

AB Bostaden.