VASAPLAN nr 6
I dagens pappersupplaga av Vk finns en artikel om VASAPLAN nr 6.
Omslaget har designats av Dog Day Skylark Prod. Tidningen trycks nu i en upplaga på 3500 ex.
Enligt Vk är temat i detta nummer “eljest”.
Linn Edlund har skrivit en krönika “Eljest eller?” där hon funderar över vem som är normal och vem som är eljest.
En eljest affärsman är utan tvekan Yvon Chouinard, som presenteras av Håkan Stenlund. Yvon är ägare av klädföretaget Patagonia, som gör funktionella kläder för (extrema) utomhusaktiviteter. Han kallar sin filosofi för “Management By Absence” och menar att den som sitter på kontoret och designar kläder när surfvågorna är bra, har hamnat på fel arbetsplats. Han anställer människor som enligt företagspsykologer inte är lämpliga att arbeta inom företag, eftersom hans erfarenhet från bergsklättring är att varje människa måste ta sitt eget ansvar och att den inställningen ger en speciell gruppdynamik.
Yvon, som i artikeln kallas för “den ofrivillige miljardären” kommer från mycket fattiga förhållanden. Han säger att de var så fattiga att “mamma var tvungen att göra hål i mina byxfickor så att jag skulle ha nått att leka med”.
Åsa Brändström har skrivit en fin artikel om allmosan. Vad tänker ni på när ni hör det ordet? I dag har allmosa en negativ klang. Ingen vill ta emot allmosor, d.v.s. hjälp från någon som ‘tycker synd om’ en. Förr var det en självklar gåva man gav till de fattiga och behövande. I dag har det medmänskliga ansvaret övertagits av stat och kommun. Vi har i stället kollekt i kyrkan, vi ger bidrag till olika organisationer eller idkar välgörenhet av annat slag. Visste ni förresten att det finns “kollektomater” på flera ställen, där man kan ge kollekt med kontokort? Det var nytt för mig.
Jag tänker så här, att varje gång du köper VASAPLAN ger du en gåva till behövande. Du får kalla det allmosa, bidrag, ersättning för en bra tidning, eller vad du vill.
Ha en skön lördagskväll <3
Senaste kommentarerna