26 kr mer per mil för åkaren i din by! Klarar de av det?
Hur mycket mer i kostnad klarar Den som har en timmerbil? Hur mycket klarar den lokala åkaren i Vilhelmina?
2012 när Miljöpartiet ville höja kilometerskatten räknades det ut att en ökning på 14 kr per mil som de föreslog skulle öka kostnaderna med ca 200 000 per lastbil och år.
Nu finns det ett förslag från Regeringen att höja kostnaderna med 26 kr per mil. Då borde det bli närapå 400000 kr i ökade kostnader per lastbil och år. Vilken av våra åkare skulle klara av en sådan höjning?
Det skulle vara intressant att lyssna till hur regeringen resonerar då de pratar mest om järnväg för transporter. Hur svarar de på frågor hur lastbilstransporter på ställen där det inte finns järnväg ska kunna ställa om till tåg? Eller hur korta transporter inom kommunerna till butiker och andra företag ska ske med tåg. Eller hur lastbilstransporterna ska kunna växla över till tåg när järnvägen inte har kapacitet för att ta emot mer än ett par procent av godset som i dag körs med lastbil. Eller varför de vill införa en skatt som slår lika hårt mot lastbilar som går på miljövänliga bränslen som på miljöovänliga?
Det är till och från oss där avstånden är långa som det kommer att märkas först och slå hårdast. Bara Skogsnäringen som är en av landets största exportvaror kommer att få enorma problem om denna skatt införs. Hur tänker socialdemokraterna i Norrland om det? Gillar ni läget?
Senaste kommentarerna