Tågen i norr
Igår kväll var det ägarsamråd med Norrtåg där jag representerar Region Västerbotten. Täänkte att det kan vara intressant för fler att höra om tågen i norr så jag bloggar om mötet.
Vi pratade om läget just nu då det gäller tågtrafiken i norr. Hur ekonomin ser ut och hur budget för 2020 ska läggas upp och hur den statliga finansieringen ser ut. Norrtåg ägs av de fyra norra regionerna tillsammans.
Norrtåg upphandlar de som kör tågen som i sin tur har en underleverantör som underhåller tågen. Tågkompaniet är de som kör idag med en underleverantör som servar och underhåller. Man hyr tåglokaler och är med i en organisation mellan regioner som köper in tåg, Transitio.
Det jobbas dygnet runt för att hålla banorna i norr i skick och för att få beslutfattare att förstå villkor i norr för att prioriteringar ska falla ut även i norr.
Vi ligger bra till i det 150 mil långa systemet. +15% i resandeutveckling och 92 % punktlighet. Det har gjorts en stor resvaneundersökning där man säger att man väljer tåg utifrån: Miljö, Säkerhet och Ekonomi.
Det kan hända mycket på en sliten gammal bana. I Norrbotten var en del av banan avstängd 11 dagar då ett godståg spårade ur mellan Kiruna och Gällivare. Tågen körde på 130 djur förra året vilket påverkar, helst ett år med mycket snö då djur söker sig till de plogade spåren.
Just nu finns 19 fordon som vi haft sedan 2013 där bara ett går på diesel. Det är kvar då den bana som tåget trafikerar inte är elektrifierad, mellan Umeå och Lycksele.
Det kommer att bli en utbyggnad av Botniabanan som kan vara klar nån gång mellan 2026-2030. Och då behöver vi köpa fler tåg. Det är stor efterfrågan på tåg och tågtekniken utvecklas hela tiden. Signalsystemet har gett stora störningar och stora kostnader men nu har man senarelagt några delar som gör det lättare för Norrtåg att hantera. Även malmbanan ska anpassas vilket betyder att vi skulle kunnat få problem att köra hela sträckan Boden- Luleå, men det klarar vi nu. Trafiken på Botniabanan kommer att förtätas och kopplingar med Stockholmstrafiken i Sundsvall kommer att bli bättre. Haparanda-Luleå kommer att bli bättre trafik liksom trafiken mot Boden, Kiruna, Luleå.
2019 ser bra ut så här långt. Budget för 2020 ser lite svajig ut då staten flaggar att inlandsflyget blivit så dyrt. Så det är många diskussioner om finansiering idag och i framtiden. För 2020 så ser vi att Trafikverket köper 2 turer på Umeå-Sundsvall. Det planeras 6 dubbelturer Luleå-Boden och en förtätning mellan Umeå-Sundsvall.
Senaste kommentarerna