Stötta manliga företagare!

Idag så var jag på en lunchföreläsning med Genusfotografen som berättade om sin väg framåt som journalist och fotograf mot ett mer genusmedvetet agerande.

Han visar på exempel på hur kvinnors företagande hanteras genusmedvetet. Han säger att Tillväxtverkets sidor på nätet om stöttning av kvinnors företagande är lite puttinuttigt och handlar om att stötta det svaga könet. Käcka bilder med könade bilder något man aldrig ser i sammanhang när manligt dominerade företagsbranscher presenteras. När såg du rubriken för den här bloggen tex?

Kvinnor får ofta frågor som inte ställs till män, Hur känns det att vara manlig företagare? tycker folk du gör det bra som startar företag som man? Du vet väl att du är viktig för att du är du och att de spelar roll. Du vet väl att det finns hjälp av änglar, företagsägare. Dessa frågor kopierade från Tillväxtverkets egna sida. Jag sitter där och funderar om utvecklingen har gått bakåt sedan de år vi jobba de med Emma Resurscentra med Tillväxtverkets hjälp?

Han visar på bilder från diverse tidningar och medier på kvinnor respektive män i sina yrkesroller. Man blir berörd och förtvivlad samtidigt som man känner att man tagit av sig sina genusglasögon och att det är dax att sätta tillbaka dem på näsan igen.

När man frågar ett antal 13-åringar hur man ska se ut på en selfie så vet de hur könsroller ska spelas. Glad, söt, cool eller stoneface eller duckface. Att jaga bekräftelse är negativt då det upplevs som feminint. Att vara tjej är att tänka på en massa grejer för hur du ser ut. Att vara kille är att inte tänka på någonting och vara cool. Allt detta enligt de 13 åringar som var med i studien.

Man kan räkna representation, alltså antal kvinnor och män och de övriga diskrimineringsgrunderna som sexuell läggning, ålder, religion, funktionsnedsättning, etnicitet, etc. Man kan kolla hur människor presenteras och man kan se hur resurser fördelas utifrån kön. Man kan även se om människorna är aktiva eller passiva på bilderna.

Vad är det för fel på samhället? Som fortfarande idag utgår från förlegade normer om både sexualitet, etnicitet och kön. Vi skapar kön med bilder i bilder och i vardagen hela tiden.

Men det finns som tur var goda exempel, Gävle kommun, IKEA och faktiskt Svenska Kyrkan. Tänker även på en broschyr om kombiterminalen när den öppnades i Stensele där det var bilder på företrädesvis unga kvinnor. När jag frågade om det så var det ett strategiskt sätt då Storumans kommun vill få fler unga kvinnor att vilja bo i kommunen.

Men det måste bli fler! Alla har vi ett ansvar att öppna ögonen och se hur vi är med och skapar det samhälle vi lever i. Vi måste ta på oss glasögon som vågar se.

Genus = historiskt, kulturellt och socialt konstruerat kön.
Mannen är norm och det som räknas som man har högre status i samhället. Det är en risk för män att ta till kvinnligt normerade attribut.