Hundlatrinernas kostnad
Sätter kaffet i vrångstrupen när jag ser Västerbottens kuriren basunera ut att tekniska nämnden ”velande” kring hundlatriner kostat massa pengar. Ja något velande är det då inte alls tal om. Självklart är det så att det kostar att ställa dit och återställa delar men det här handlar om att hitta lösningar som ska fungera över tid. Vi kan inte, som artikeln antyder, planera verksamheten för ett år utan måste anpassa oss efter de förutsättningar kommunfullmäktige lagt upp över tid. Tekniska nämnden har ett tufft sparbeting på 17,2 miljoner att ta igen där det handlar om att komma ned i ram. Om en åtgärd kostar 200 000 så ska det ställas mot att detta ska gälla över tid.
Varenda sammanträde nu får vi följa noga vad som sker och se om vi kan parera. Borttagning av samtliga hundlatriner var en av de första åtgärder som vi var tvungna att göra för att bland annat rädda deltidsbrandkåren i Tavelsjö. Det finns inga hemliga gömmor att ta pengarna ifrån och någonstans måste man börja.
Men när vi sedan hamnar i den situationen strax efter årsskiftet då vi ser hr detta slår och framförallt att vi gjort ett överskott bla på grund av mild vinter så väljer vi att avvärja kritiska besparingar på offentlig renhållning. Genom att nyttja eget kapital då nämnden gjort ett plus kan vi därmed ”frysa” indragningarna de indragningarna generellt.
Jag har sagt hela tiden att det här besparingsbetinget är så omfattande att det kommer att bli en fråga om att parera och kontinuerligt följa besluten då vi har en mycket ansträngd situation med tufft besparingsprogram. Till skillnad mot exempelvis indragning av lekparker som kan plockas ned längre fram under året är det tömningen av hundlatriner som kostar och därför behövdes det sättas igång omedelbart.
Andreas Lundgren(s)
2:e vice ordf, tekniska nämnden
Senaste kommentarerna