Lucas vardag

Lite smått och gott som jag bjuder på - smågodis surt och sött, samt lite salt

Rhodosresan – reseberättelse

Jaha då har man varit på en semestertripp igen.
Denna gång så hade vi en vadslagning som jag förlorade så jag fick snällt betala resan.
Lars fick bestämma vart och hur länge.
2 veckor till Rhodos och all inklusive blev det. 23.490,- varav han betalade bokningsavgiften och jag resten.

Blue Sea Hotell vid gränsen mellan Kalithea och Faliraki.

Vi gjorde även en sak vi aldrig provat förr – vi betalade 990,- extra för båda för SAS-plus.
Det innebar att vi fick ha med oss 30 kg bagage var, maten på flyget ingick och till maten fick vi 3 alkoholhaltiga drycker gratis samt all läsk och vatten så mycket vi ville ha.
Det var dessutom så att vi satt längst fram i planet och hade lite mer benutrymme än vanligt.
Både på flygresan ner och hem så fick vi inte sitta med varandra – tyvärr utan det blev båda i mittgången. Ner på rad 2 och hem rad 1 och 2.

Nåja vi flög redan kl 06:00 från Umeå så dottern skjutsade oss till flyget och fick då låna bilen i två veckor mot att hon även hämtade oss.
Vi kom väl fram till hotellet ca 14-tiden och rummet var som ett vanligt hotellrum.
Hade om vi tänkt efter kanske bokat ett boende med två rum eftersom vi skulle vara i 2 veckor så blev det som lite trångt med i stort sett bara en dubbelsäng och två stolar och ett bord i rummet.

Besökte restaurangen och kan säga att maten var riktigt god och det var det hela tiden under vår vistelse.

Vi hade havsutsikt och två första dagarna kom det lite regn.
Onsd – söndag blev som att slappa och sola och vi besökte två olika badställen.
Måndag blev vi upphämtade på grannhotellet för då började vår dykarkurs.
Lars hade anmält oss på en ”Open Water Dive” kurs med Padi.
Vi kom fram till en båt och fick lite information om kursen, kursböcker och så fick vi kika på en DVD medans båten åkte till flytbryggan där vi skulle dyka vid Kalithea Bay.
Vi hade två instruktörer Lefty och Georges.
På med utrustning och ner i vattnet. Inga funderingar alls.
Vi skulle göra en massa prov och jag som har väldans stora kräkreflexer spydde skrek och spottade och åkte upp till ytan i panik. Spydde och skrek..
Inte alls kul fast folket skrattade lite förvånat åt mig.
Ner igen och fler prov.
Gjorde två dyk under dagen och så hem och läsa en hel dag på kursboken.
Onsdag och torsdag skulle vi dyka igen och vara klara med kursen på torsdag med tentamen var det tänkt.
Tisdag läste vi och läste om allt från ”Djupberusningar” till ”Tryckfallssjukan” och sprängda lungor.
Jag fick mer panik och kunde ej alls sova, Lars fick stress och började kräkas och diarre så vi gissade på att han åkt på matförgiftning.
Så onsdag blev en hotelldag med mer läsning och jag kunde inte alls sova så jag bestämde mig för att hoppa av dykarkursen.
Torsdag kursdag – Lars dök 2 gånger och jag slappade på båten, simmade lite och pratade med lite folk.
Då fick jag frågan om att eventuellt ta en lättare dykkurs, ”Scuba diver” och blev erbjuden en finsktalande instruktör Tiina.
Jag skulle fundera på saken, på lördag skulle vi tillbaka till båten. Då skulle jag få göra tre olika saker ner i djupet som inte alls skulle vara så farliga.
Fredag solade vi och läste på inför tentamen.
Lördag tillbaka på kursen och jag dök två gånger och klarade kursens dykprover som jag sedan kom på att det var inte tre olika saker utan 11 saker jag skulle göra. De tyckte att det var så lätta saker så det var inget att orda om, de flesta var ju uppe på ytan.
T ex flyta i 10 minuter, blåsa upp västen manuellt när jag kom upp till ytan och tömma masken på vatten, . Nåja jag fixade dessa.
Provet hade 50 frågor och det var inte på tid, men lite klurigt att lista ut, gällde att läsa igenom ordentligt och ej vara stressad.
Jag klarade mig – hade 8 fel och 6 av de var rena rama slarvfelen.
Lars hade 1 fel!
Han gjorde också sina dykprover och innan lördagen var slut så hade vi avklarat proven och hade varsitt certifikat.
Vi bokade en nöjesdykning på måndagen för oss båda två, vi skulle göra två dyk var den dagen.
Söndagen for vi till Lindos med buss och kikade på ”Acropolis” ruiner. Högt uppe på ett berg.
Hade gärna haft en guide så man vetat vad det var vi såg på.
Bussen hem gick inte som vi trodde så vi tog en buss närmast hem och fick gå några kilometer.

Måndag dök vi med Tiina och hon tog bilder på oss under dykningen.
Inga prov – bara nöjesdykning och vi fick även dyka under klippväggar in i en grotta och vi såg både fiskar, bläckfisk och växter.
Helt klart det bästa på resan.
Tisdag solade vi så mycket vi kunde och åt ute lunch vid badet på ett ställe som hette Oasis Beach.  400 kr för båda för en lunch..
På badet träffade vi två killar Klaus och Krister de var trevliga och de reste en hel del så vi pratade om olika resor med de.
De hyrde bil denna gång och vi kom fram till att vi betalade nog samma summa om inte mer i bussresor som de betalade för hyra och bensin i två veckor.
Så kanske kanske vi hyr bil nästa gång.

Onsdag dags för hemresa och vi var båda överens om att 14 dagar var inte alls för länge hade nästan kunnat tänka oss att vara 3-4 dagar till.
Dykarkursen var ju en hel del av våra dagar.
Hotellet med maten var riktigt bra. Lite trist att höra hur ”cheferna” var rent utav elaka och otrevliga mot sina anställda. Hörde och såg flera episoder av utskällning.
Vi märkte inget av krisen i Grekland pga att vi bodde som turister och vi var väl en av inkomsterna.
Däremot såg vi en mopedolycka som var otäck, troligen en kvinna (turist ?) som körde utan hjälm och blev på körd av en bil.
Vi såg en yngre man köra MC ganska så fort på trafikerad väg – utan hjälm och han satt och sms:ade med sin mobil..

En av dagarna då vi dök borde varit på torsdagen så kom en båt och ur båten klev i land en massa båtflyktingar – båten var övergiven av besättningen och när de klivit av båten så flöt den ensam och övergiven ut till sjöss igen.

Så vi fick ju se lite av det man läst om.

Hemresan gick bra.
Vårat taxfree som vi beställt till hemresan, där läkte en flaska så jag fick whiskey på mig och även i ögat.
Har skrivit till säljbolaget – men än inget svar.

Nu får man hoppas att det går bra med en veckas semestrar i framtiden, men två veckor blir nog bra det med.

Jag har varit ledig från jobbet i 23 dagar, det behövde jag efter att i stort sett jobbat hela sommaren utan semester.
Lars har fullt sjå med kunder redan.

Vi handlade inte så mycket eftersom vi bodde på ett all inklusive hotell, har också lärt mig att det man handlar utomlands är oftast sånt man tycker är coolt där, men hemma har man ingen nytta av det.

Nu kikar vi på blocket efter dykarutrustningar.
Blir skoj att dyka vid stugan och kanske hitta en massa fynd?