Regeringen förlänger id-kontroller

Regeringen förlänger id-kontroller. Och det tycker jag de ska ha beröm. Nu kom de till för flyktingströmmarna då EU,s yttre kontroll inte fungerade. Men jag har den åsikten att någon form av kontroll skulle ha behövts inte minst är det en störning för den organiserade brottsligheten

Regeringen har som sagt beslutat att
förlänga id-kontrollerna på buss, tåg
och färjor till Sverige i ytterligare tre månader. Vi har gjort en bedömning av risken att vi får ett stort inflöde igen om vi släpper de här kontrollerna, säger Anna Johansson
(S) efter onsdagens regeringsmöte. Och jag är helt säker att regeringen gjort en riktig bedömning.

Det var den 4 januari som id-kontroller infördes för personer som ska resa med buss-, båt- eller färjetrafik från Danmark till Sverige. Sedan dess krävs en giltig id-handling för att kunna komma ombord.

Visst finns det kritik där Sydsvenska handelskammaren rasar över
beslutet att förlänga id-kontrollerna, som enligt organisationen får stora
konsekvenser för pendlandet mellan Sverige och Danmark. Id-kontrollerna förstör hela integrationsprocessen och arbetsmarknaden. Folk säger upp sig. Det är ohederligt och en flört med Sverigedemokraterna, säger Stephan Müchler, vd på Sydsvenska handelskammaren.

Visst kan jag förstå att det uppstår problem men jag undrar verkligen om handelskammaren tycker vi ska ha fritt för alla att komma in i landet och säger att man är flykting utan att ha den statusen. Det syns att dessa kontroller har minskat antalet asylsökande och att ha hur många flyktingar som helst det är att föra en politik som gynnar Sverigedemokraterna

2 kommentarer

  1. Lars Flemström

    Så har Stefan Löfvén återigen skickat fram infrastrukturminister Anna Johansson för att bemöta kritiken mot regeringens taffliga hantering av gränskontrollerna på Öresundstågen. Formellt för att motivera regeringens beslut om förlängning av kontrollerna. Men det är väl inte infrastrukturministerns bord, vilket däremot den nödvändiga men obefintliga spårutbyggnaden däremot är. Men om det har AJ inte sagt ett ord.

    Den 27 oktober skrev du att AJ borde få sparken, vilket dock var ett citat från Expressens krönikör K-G Bergström. Som kritiserade AJ:s taffliga hantering av turerna kring statsseskreteraren Erik Bromander, som var AJ:s högste tjänsteman. Han fick hastigt och lustigt sparken, sedan det framkommit att han slösat bort nästan en miljon kr på vad som måste beskrivas som personliga nöjestrippar runt jorden. När han borde ha suttit på departementet i Stockholm och berett beslut, som regeringen borde ha tagit.

    Jag finner det oerhört anmärkningsvärt att AJ inte har reagerat mot att inget har hänt i några av de viktigaste frågorna, som borde ha beretts på hennes eget departement. Hon verkar ju har varit lika frånvarande som sin statssekreterare.

    Själv skrev du 27 oktober: ”Jag vet inte hur och vem som har ansvaret för att statssekreterare reser eller vem som skickar dem på uppdrag. Däremot är jag mycket besviken på hennes agerande i ett framför allt två frågor nämligen vägpaketet och Kvarkentrafiken. /- – – / Det är också en stor besvikelse att man inte kommit med ett beslut om stöd till färjetrafiken genom att bidra till investeringen av en ny miljövänlig färja. De motiv man har är bara undanflykter /- – – / Tilläggas kan att Finland menar att visst får man ge stöd till den här typen av projekt vilket EU varit beredd att göra men det fanns formella fel när ansökningen skulle behandlas”

    Den gemensamma nämnaren mellan Kvarkentrafiken (färja) och Öresundstrafiken (tåg) är att det handlar om trafiken till ett grannland, med olika regeringar inblandade och olika lagstiftning inblandade. Departementet tycks inte ha tagit tag i de här frågorna. Kvarkentrafiken har man haft gott om tid att fixa, och Öresundstrafiken borde ha givits högsta prioritet, redan när beslutet om gränskontrollerna togs. Det har snart gått ett helt år.

    Det har framförts minst tre huvudförslag för smidiga byten mellan danska och svenska tåg. Samtliga är järnvägstekniskt realistiska, men juridiskt komplicerade, eftersom dansk lag troligen inte tillåter svensk polis att utföra gränskontroller i Danmark.

    Den svenska polisens förslag, att bygga en helt ny station, enbart för byte från danskt till svenskt tåg, mellan bron och den första stationen på den svenska sidan är det bästa men sannolikt det dyraste och mest tidskrävande att bygga. Men det borde ha varit klart nu, efter en byggtid på 2 – 3 månader.

    .

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.