Skoldebatten är livlig hela tiden
Skoldebatten är livlig hela tiden. Nittiotalets pedagogiska idéer ledde inte till en bättre skola tvärtom. Det skriver Jonas Linderoth, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, på DN Debatt.
Han menar att den traditionella undervisningen kom att förknippas med maktmissbruk. I stället skulle den goda läraren stödja elevens självständiga lärande, klassrumsarbetet skulle utgå från elevens naturliga motivation, gränser mellan olika ämnen skulle lösas upp och skolans fysiska rum skulle utformas för att snarare stödja elevens eget arbete än lärarens berättande.
Enligt Linderoth borde pedagogikforskare göra avbön för att ha sänkt yrkets status, vilken han själv också gör. ”I detta hoppas jag föregå med gott exempel och väntar nu spänt på att fler kollegor ska ta ansvar för det pedagogiska klimat de varit med om att skapa.
Det var ord och inga visor men den kan ligga något i det. Många hänvisar till Finland och att de har så bra resultat men det är klart att något måste göras åt kvalitén i skolan. Det kan vara så att det är utbildningen av lärarna som måste ses över
Senaste kommentarerna