Infrastruktur på schemat i Almedalen

Infrastruktur på schemat i Almedalen. Idag har vi seminarier för att visa det behov som finns för att vår industri ska kunna utvecklas. Det är framför allt två stora projekt Norrbotniabanan och projektet Midway Alignment of the Botnian Corridor som enkelt sammanfattas i att E 12 från Mo i Rana över till Finland inklusive en färja.

Många ser projekten som konkurrenter men det är fel de kompletterar och förstärker varandra.

Det är en ny färja som är nyckeln till framgång. Däremot blir man förskräckt när man hör vilka konsekvenser det får för näringslivet när vi inte har en fungerande infrastruktur. 20% ökade transportkostnader för sjöfarten på grund av svaveldirektivet som gör att transporterna kommer att flyttas över till bil.

Det finns inte kapacitet på järnvägen. Regeringen har höjt priset på banavgifterna så det blivit fem gånger dyrare. SSAB investerar därför inte i Sverige. Ett stopp på bristerna och urspårningar ger mycket stora kostnaderna för SSAB när tågen inte kommer fram. Man delar inte hur man räknar fram nyttan och jag tycker man har rätt, saknas gör när man räknar på nyttan bland annat utebliven fakturering, stående fordon, vagnshyror och mycket mera som är en kostnad.

Man blir deppad hur illa Sverige sköter detta och hur jobb försvinner när inte samhället ser till att infrastrukturen fungerar. Såg att Reinfeldt tycker att näringslivet ska betala i Norrbotniabanan. Det här bevisar hur Reinfeldt ser på Norrland. Så här sa Reinfeldt enligt VK. Jag citerar – Näringslivet får vara med och finansiera det näringslivet vill ha.

Jag har sett att i Stockholm ska staten stå för kostnader som är lokaltrafik medan i Norrland ska företagen vara med och betala infrastrukturen. Den förhandlingsman som man nu skryter om är rent bara valfläsk. Kännedomen om vilken betydelse infrastrukturen har för industrin och för landets välfärd verkar inte finnas i Stockholm

2 kommentarer

  1. PAH

    ”Jag har sett att i Stockholm ska staten stå för kostnader som är lokaltrafik medan i Norrland ska företagen vara med och betala infrastrukturen”.
    Du bör betänka att Stockholms andel av Sveriges totala ekonomin är mycket hög och förväntas bli betydligt högre. Det dröjer inte länge förrän Stockholms län innehåller 3 miljoner invånare , vilket innebär att Stockholm behöver kraftiga bidrag för att klara av infrastrukturen, betydligt mer än de pengar Stockholm får. Man lever helt enkelt inte upp till de ekonomiska förväntningarna. Görs inget så stannar Sverige.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.