Ökat statligt ansvar för jämlik skola
Ökat statligt ansvar för jämlik skola.
S första vallöfte från valmanifest: ökat statligt ansvar för jämlik skola
För några dagar sedan presenterade Socialdemokraterna det första vallöftet ur Socialdemokraternas valmanifest. 2 miljarder till skolor med lägst resultat.
Staten behöver ta ett ökat ansvar för jämlikheten i skolsystemet. Varje barn ska gå i en bra skola. Socialdemokraterna föreslår därför att staten ska satsa 2 miljarder under nästa mandatperiod, 500 miljoner kronor årligen, för att höja resultaten i de skolor som har lägst resultat.
Resurserna ska fördelas till ungefär 200 skolor. Det finns idag drygt 200 skolor där minst en av fem elever inte blir behöriga till gymnasiet. De exakta kriterierna för att få ta del av de statliga resurserna ska ta fram av Skolverket, fokus ska ligga på skolans resultat. Medlen ska fördelas av Skolverket till skolans huvudman.
Skolorna ska ha stor frihet att använda resurserna på det sätt som skolan och skolhuvudmannen ser bäst behövs, men med det tydliga syftet att förändra skolan för att den på kort och lång sikt ska utvecklas så att eleverna presterar bättre resultat. Det huvudsakliga målet är att höja resultaten i skolorna genom att utveckla undervisningens kvalitet och öka studieron i skolorna. Ett exempel är fler speciallärare.
Stärkt koppling mellan resurser och forskning.
Vi kommer att ge Skolforskningsinstitutet och Skolverket i uppdrag att ta fram ett forskningsstöd till skolorna för hur de extra resurserna används för att på mest effektiva sätt höja kunskapsresultaten i skolan. Forskningsstödet ska på ett enkelt sätt knyta ihop resursanvändning med tillgänglig forskning om olika insatsers effekt.
Samtidigt som vi stärker dessa skolor ekonomiskt är syftet att stärka deras kompetens om olika insatsers effekt och öka medvetenheten om hur tillgängliga resurser bör användas för att leda till högre skolresultat.
I England används en modell där skolor med extra stöd måste redovisa hur de använder sina extra resurser. Detta har i England lett till att skolor som får extra resurser har en högre medvetenhet, inte bara om hur de använder de extra medel de får, utan om hela sin resursanvändning.
Senaste kommentarerna