SAAB räddad. Det var gårdagens stora rubriker och vi får hoppas att det stämmer. Centerpartisterna går nu ut och hissar Maud till skyarna, men frågan är vad regeringen egentligen har gjort i detta fall? Uttalandena har varit klara och tydliga hela tiden, inte minst från Maud Olofsson, att det är GM:s och tillkommande ägares ansvar att tillverka bilar som kunderna vill ha, inte statens.
Det betonades också igår, gång på gång, att det inte var något stöd som staten hade gett utan att staten gett en borgen för ett lån som skulle tas ur Europeiska investeringsbanken. Med Mauds ord "vi har gett i uppdrag åt riksgälden att pröva lånet från EIB på 4 miljarder. Nu är den stora utmaningen att vända trenden för SAAB och göra bilarna konkurrenskraftiga och kanske kan det ge garantier för att säkra jobben".
Därtill kommer de krav som uttalats om att pengarna ska användas till satsningar på bilar med miljöinriktning. Frågan är ju om SAAB redan har de miljövänliga produkterna framtagna som gör att de kommer att få lånen? Annars kommer det att kosta oerhörda summor pengar att ta fram nya modeller.
SAAB som eget bolag och som ingående i den enorma jättekoncernen GM har inte klarat av att få lönsamhet i sin produktion. Nu är det ett mindre företag som tar över och frågan är om de har muskler att klara detta, även om det hörs positiva tongångar. Själv misstänker jag att GM:s agerande har gått ut på att få en så billig avveckling som möjligt och rädda så mycket pengar åt de amerikanska ägarna som man kan.
Nu får vi se om det bolag som tar över kan få SAAB på fötter men man kan ju misstänka att det kan bli en flyttning av verksamhet till Belgien där förutsättningarna att bedriva industri är anpassad till upp och nergångar i konjunkturen. Men jag tror att det hade behövts helt andra statliga insatser än ett lån för att SAAB ska kunna sägas ha överlevt.
Företaget har nu i alla fall en sannolik överlevnadstid till över valet men går det dåligt längre fram är det för sent att rädda bolaget. Och efter att ha hört Maud i TV har jag inte blivit mer övertygad. Sven-Olov Edvinsson med kanske inte därför ska ge Maud all kredit då det är upp till bolaget, vilket hon också själv säger. Av allt som kommit fram ser jag därför inte vad regeringen har gjort för SAAB.
Senaste kommentarerna