Busstrafiken i Umeå kan i framtiden komma att drivas med laddhybridteknik, som både är ett ekonomiskt och miljövänligt alternativ. Ett test av en bussprototyp, den första av sitt slag i Europa, beräknas ske kommande vår.
Det är företaget Hybricon AB från Umeå som har tagit initiativ till att utveckla nya miljövänliga bussar. Tillsammans med Umeå kommunföretag, som är de som beställer kollektivtrafiken i Umeå, ska företaget ta fram ett koncept för att driva bussar med laddhybridteknik. En förstudie presenteras redan nu i höst och målet är att testa en bussprototyp under våren 2011.
Vi har målet att vill öka kollektivresandet i Umeå och kan det dessutom ske på ett miljömässigt effektivt sätt så är det ännu bättre. I och med detta tar vi ytterligare ett steg för att klara miljömålen och blir dessutom först i Europa med att prova det här konceptet.
Bakgrund om laddhybrid
En laddhybrid är ett fordon med både el- och förbränningsmotor, som har stor kapacitet att bära med sig elenergi. Fordonet kan laddas under färd, genom att fordonets rörelse återvinns som el, men också i ett vanligt vägguttag för vanliga bilar och i speciella laddstationer för bussar. Poängen är att förbränningsmotorn används så lite som möjligt, vilket gör fordonet både miljövänligt och billigt i drift.
Laddhybrider utnyttjar det bästa av traditionell och ny teknik. Man kan köra på ren el i stadstrafik där miljöproblemen är störst och med traditionell förbränningsmotor om inte batterikapaciteten räcker för längre transporter. Fordonen är energieffektiva och avger inga avgaser i tättbebyggt område.
Senaste kommentarerna