Trafikverket och pengarna

DET ÄR SVÅRT ATT FÅ TÅGEN ATT GÅ och det saknas pengar till underhåll. Regeringen har satsat för lite pengar enligt Trafikverket och därför har vi nu de problem som är med driften av järnvägen.Tågen får problem så fort det kommer lite snö.

Nu ska det inom Trafikverket flyttas pengar till mera underhåll av järnvägen men inga nya pengar. Då måste dessa pengar mest troligt tas från vägarna och vi får väl se vilka konsekvenser det får senare. Risken är uppenbar att investeringar skjuts framåt i tiden. Vi har ju redan idag för lite pengar till länstransportplanen och för lite underhåll i vårt län.

Noterade i dagens VF att Trafikverket bestämt sig för en trafikplats vid Kullakorsningen. Det gillas inte av kommunen då vi tycker motivet att köra 70 en lite bit istället för 50 med en rondellösning är dåliga argument ur lönsamhetssynpunkt. Hastigheterna på de allra flesta vägarna i övrigt är sänkta. Dessutom är korsningen dyrare med en trafikplats men det verkar inte spela någon roll trots att Trafikverket har ont om pengar.
 
Samma sak är det när det gäller det inre alternativet som utreds och när man ser över tunnelalternativet som är betydligt dyrare. Om verket tillåts att gå på de dyrare alternativen av regeringen då det är brist på pengar skulle vara märkligt, men vi får se. I båda fallen för Umeå rör det sig nog om mer än 300 miljoners fördyringar. Det blir fel att använda en bristvara, dvs. pengar på det sättet.

En kommentar

  1. Per Hansson

    Håller med dig om att mer resurser ska satsas på infrastruktur och inte minst järnväg. Först och främst underhåll, men även nybygge.

    En möjlighet, som jag ser det, att få lös mer statliga medel är ju att stoppa den stora subventioneringen av vindkraft som ändå inte producerar när det behövs som mest.

    nybliven glesbygdspolitiker

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.