2 dagar 2 olyckor vid cykelöverfart
2 dagar 2 olyckor vid cykelöverfart. Det har börjat bli olyckor vid cykelöverfarter. I tisdags kom det en rapporten om detta och den skedde vid korsningen Brogatan/Storgatan och den andra vid Östra Kyrkogatan/ Nygatan på onsdag morgon. Jag är inte förvånad då vi bodde just vid den korsningen Storgatan/Brogatan länge. Nu har det inte framgått vad som var orsaken till båda olyckorna men jag skulle tippa att det var farten på cyklisterna som ev var orsaken. De tillfällen jag sett när jag var ute och gått är just hög fart och man cyklar ut i gatan så bilisten inte har en chans att stanna även om den kör mycket sakta. Cyklister tror även att man har företräde vid alla övergångsställen och de kommer även inland med full fart och då menar jag full fart på gångbanor.
Det glöms bort att det även tar tid att stanna en cykel som kör i 50 km i timmen. Det är även full fart utför på cyklister i den kombinerade gång och cykelvägen som går från Axtorpsvägen förbi Elsa Beskovskolan och ner mot stan. Cyklister omfattas också av regler som företräde vid korsningar om de kommer på vägarna. Det här med företräde för cyklister tror inte jag gynnar att någon i stället väljer bort bilen och cyklar till jobbet.
Har upplevt hur mycket mer bilar står där det är cykelöverfarter och då ökar utsläppen i centrala stan där det redan är för mycket utsläpp. Cykelöverfarterna har kommit till för att få en bättre miljö men det är jag mycket tveksam till. Jag tycker att det står bilar över allt som väntar på att komma fram och så länge de kör på bensin och disel släpper de ut mycket avgaser speciellt på vintern. Det tycker jag man ska kolla upp och se hur det blir med avgasutsläppen.
När vägpaketet är klart då västra länken är färdigbyggd skall trafiken ledas ut på ringen för att minska utsläppen och då måste man vidta åtgärder för att få bort så mycket trafik som möjligt efter gamla E4 genom stan liksom genomfarter från väst till öst och tvärt om. Nu blir även bilarna miljövänligare men när stan växer finns risk ändå för påverkan av fossila drivmedel. Här har kommunen en viktig uppgift att kommunicera med medborgarna om de åtgärder som vidtas och då kommer gamla E4 från Ersbodarondellen till den rondell som blir på södra delen där den möter E12. Den vägen blir då kommunal så Trafikverket har inte med den att göra. Kommunen köper de statliga vägarna som ligger innanför ringen och gör vad man vill med vägarna.
Senaste kommentarerna