Kommer Holmön att överleva framöver
Kommer Holmön att överleva framöver. Det tycker jag är en berättigad fråga. Jag skulle också kunna säga konflikternas Ö. Jag har varit med länge och påstår att så är det vilket kommer fram i gårdagens VK när det gäller vindkraften. Jag återkommer senare lite om den men utan åretruntboende kommer Holmön att dö ut när och om kommunikationerna försvinner, vilket jag är rädd för om den fasta befolkningen fortsätter att minska
Vi har från kommunen länge kämpat för en ny färja och det har slagits fast till slut att det är statens ansvar. Holmöborna har velat ha en större färja, trafikverket som är staten säger att behoven finns inte med befolkningsunderlaget. Jag lovar att det inte har varit den lättaste uppgiften under mina år. Staten tror inte att Holmön kommer att utvecklas med flera fastboenden och därför inte tyckt att det varit en statlig uppgift. Alla andra sommarstugeområden får stugägarna stå för vägarna vanligen i en vägförening som fått statliga bidrag.
Nu gäller det så vindkraften och Slitevinds ansökan om vindkraftspark där och en utredning pågår innan ansökan lämnas in. Vi är flera partier som inte tagit ställning ännu då utredningen ska visa i en MKB om det är möjligt eller inte. Länsstyrelsen är de som fattar beslut. Vi har fått rapporter om att det borde vara möjligt men det får vi väl se. I översiktsplanen är det ett utredningsområde
Däremot är inte jag alls förvånad över att V, C och Mp går emot. Jag vet inte om det är Per Hansson som lyckats övertyga Centern men det skulle inte förvåna. Har han fått råda har vi inte heller haft Botniabanan då det var den enda sträckningen som uppfyllde de krav som ställdes för att få en fungerande kärnväg vilket EU kommissionen sa och alla rättsinstanser. Däremot kostade alla överklagningar miljarder.
Intressant är att det är vindkraftsfanatikerna och som de i alla fall säger kämparna för förnyelsebar energi som bestämt sig för att säga nej trots att MKB inte är klar. Att lägga in ett veto utan sakargument bara för att man inte vill är ett hån både mot lagstiftningen och demokratin.
I dagen VK redovisas igen att en majoritet av Holmöborna är för och inte minst markägarna. Man måste ha förståelse för deras synpunkter för det är klart att 1,5 miljoner till bygdemedel per år skulle starta en utvecklingsprocess som kan ge nya fasta boenden som jag tror är en förutsättning för en färja och jag tycker Göran Burens synpunkter i VK låter kloka.
Även tidigare har ju det framkommit och jag tror även det var i VK att att det finns nog mycket i Fria Vindar som inte följer normala demokratiska spelregler
Från vår sida tar vi ställning när vi har fakta på bordet och är det miljömässigt rätt säger vi Ja och är det inte det blir det nej. Vi har stor tilltro till riktiga fågelexperter med kunskap som även sa att det gick bra även att dra Botniabanan där den nu ligger. I en politisk process är det viktigt med faktaunderlag och inte tyckande
Senaste kommentarerna