Järnvägen måste man sköta om ordentligt
Järnvägen måste man sköta om ordentligt. Ett godståg spårade ur i Huddinge för en tid sedan. En timme innan urspårningen hade en lokförare på ett X2000 slagit larm då
kört förbi platsen där urspårningen skedde och hörde en kraftig smäll. Som tur är finns samtalet inspelat där han tror det är fel på en växel.
Följer man transportstyrelsens handbok ska trafiken stoppas så snart som möjligt vid fara. Det gjorde man inte utan skickade ut en felavhjälpare som inte hann fram innan olyckan hände. Enligt Janne Rudén på SECO tyder det på kommunikationsbrist och på ett systemfel inom Trafikverket.
Det finns enorma kunskaper om
järnvägssystem, järnvägstrafik och
underhåll. Men de anställda bakbinds av en ledning som till största delen är intresserad av att pressa priset och konkurrensutsätta underhållet, säger han.
Visst kan man hålla med men ledningen har väl ändå någon typ av direktiv när det gäller den del som finns om konkurensupphandling från husse dvs. regeringen. Tittar man på det privata näringslivet där man också outsorsat så tar man numera ofta tillbaka saker till den egna verksamheten för att kunna ha koll.
Det känns som om det händer lite väl mycket negativt på järnvägen och är det inte stopp på grund av urspårningar är det kontaktledningar som havererat och det finns inte kapacitet att leda tågen andra vägar då blir det stopp.
Det måste till en ordentlig satsning på järnvägen och då menar jag inte bara en Norrbottenbana utan de stora stråken där måste man ta bort alla flaskhalsar och det arbetet skulle redan ha påbörjats men den känsla man haft att moderaterna inte är stora anhängare av järnvägen förstärks varje dag.
Senaste kommentarerna