SAAB kommer att gå i graven och regeringen ser på

 

SAAB går troligen i graven ganska snart. Nu har GM,s ledning tillsatt en likvidationsman som har till uppgift att avveckla bolaget och styrelsen och ledningen får inte motverka likvidationen.
 
Likvidation är en nedmontering av ett företag. Syftet är att realisera de tillgångar som finnas och därmed betala de skulder som finns och ge utdelning om det blir pengar över.
 
Visserligen sägas att bolaget kans säljas men då borde det vara likvidationsmannen som gör det. Vem köper ett bolag om man börjar med att sälja bort det som har något värde. Statssekreteraren ska till USA men det är alldeles för sent
 
 
I Sverige har redan nu över 25 000 jobb försvunnit inom bilindustrin och det försvinner fler när SAAB slutar och då ryker massor med underleverantörer.
 
I alla andra länder har regeringarna gått in för att rädda landets bilindustrier i samband med den ekonomiska krisen. Man har självklart gjort det för att man tror att det behövs bilar i framtiden och för att rädda många många jobb.
 
I Sverige har regeringen inte gjort något för det är självklart att GM vet vad det är gjort i andra länder och lika självklart ser man det ointresse som den svenska regeringen visat.
 
Till och med i USA som ska vara den mest marknadsorienterade landet så har staten gått in kraftigt för att rädda jobben och bilindustrin. De har även i USA gått in för att rädda bankerna.
 
I Sverige har inte regeringen lyft många finger för att rädda jobben inom bilindustrin och självklart kommer inte GM som ägs till mer än hälften av staten att acceptera några köpare då de självklart sett vad den svenska staten gör för sin bilindustri, nämligen ingenting.
 
Det har väl också visat sig att den amerikanska modellen att leda stora företag har försvunnit och det amerikanska systemet är upphovet till den kris som uppstod
 
SAAB kommer att gå i graven och många underleverantörer följer i deras spår.
 
 
 

 

 

Etiketter: , ,

2 kommentarer

  1. Villy Hansen

    GM var aldrig bra för SAAB som var ett ”onödigt” förvärv för GM. Tyvärr har SAAB sedan många år tidigare gått dåligt , kanske p.g.a. få små volymer. Oavsett vad den Svenska regeringen tycks ha gjort tycker jag inte den där Hägglund ser ut att ha varit så bra förhandlare. Maud Olofsson, kunde hon inte lärt sig lite om hur en bil fungerar. Vad gäller utförsäljningen av SAAB från GM tror jag inte GM vill exponera sin GM/SAAB teknologi för något Kinesiskt eller Ryskt konglomerat.

  2. LP

    Så Lennart, vad skulle då du göra? Du är näringsminister och har fått fria händer till att lösa Saabs kris. Vad gör du? Går du in med stödpengar till Saab/GM? Köper du ut Saab från GM? Skapar du en skrotningspremie med kravet att köpa svenskt? Eller försöker du övertala GM att satsa på Saab och isf hur?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.