De återvändande IS-anhängarna kan ställas inför rätta för folkmord
Försvara yttrande- och tryckfriheten
_________________________________
Förord
Denna blogg publicerades även som debattartikel i VK den 27 mars i år. Jag anser att innehållet är så pass viktigt att jag väljer att publicera artikeln även här.
De återvändande IS-anhängarna kan ställas inför rätta för folkmord
En rättsstat kräver att brottslingar ställs inför rätta. Oavsett om det gäller Sverige eller Nya Zeeland. Vissa EU-länder utreder alla IS-anhängare som återvänder från Syrien och Irak. Åklagare Hans Ihrman vid Riksenheten för säkerhetsmål uppger att vissa länder tagit ett principiellt beslut där alla som uppehållit sig i ett geografiskt område som har kontrollerats av IS under en period misstänkts för någon form brottslighet. Men Sverige utreder ingen. Motivet uppges vara att lagstiftning saknas. Vi håller inte med om detta.
Låt oss utgå ifrån det prejudikat som skapades av den lagstiftning som Nürnbergrättegångarna mot nazistiska förbrytare grundades på. Denna lagstiftning, som bl a handlade om folkmord och brott mot mänskligheten, kom senare att återspeglas i Sveriges nationella lagstiftning. Vi tänker på lagen om straff för folkmord (1964:169) som uppdaterades 2014.
Denna svenska lagstiftning byggde på en vidareutveckling av Nürnbergrättegångarnas praxis som sammanfattades i Konventionen om förebyggande och bestraffning av folkmord och antogs av FN:s generalförsamling 1948. De stater som anslöt sig till denna konvention åtog sig alltså att förebygga och bestraffa brottet folkmord.
Det var även denna Folkmordskonvention från 1948 som utgjorde grunden för de två krigsförbrytartribunaler som FN:s säkerhetsråd inrättade åren 1993 och 1994. Detta med anledning av de folkmord och brott mot mänskligheten som ägde rum i Jugoslavien respektive Rwanda. Även den internationella brottmålsdomstolen (ICC) i Haag grundas på samma lagstiftning. Sverige undertecknade Folkmordskonventionen från 1948 och ställde sig även bakom den internationella brottmålsdomstolen (ICC) som etablerades 2002.
Genom att ställa sig bakom internationell lagstiftning, och dessutom följa upp denna i sin nationella lagstiftning, har Sverige förbundit sig att förebygga och bestraffa folkmord och andra brott mot mänskligheten.
Vi anser därför att det är möjligt att inleda förundersökningar mot återvändande svenska medborgare i syfte att ställa dessa inför rätta under följande förutsättningar:
1. De har deltagit i IS / Daesh aktiviteter i det av denna organisation behärskade territoriet i Irak och Syrien,
2. De svenska medborgarnas aktiviteter har ägt rum under den tidsperiod då IS / Daesh har genomfört ett folkmord inom ”sitt” territorium,
3. Det begångna brottet folkmord har inte preskriberats.
Det är fullt möjligt att [tidsmässigt] placera många av de 150 IS-anhängare som har återvänt till Sverige på IS / Daesh territorium vid den tidpunkt då ett folkmord mot folkgruppen yazidier har begåtts. Det är också så att brottet folkmord, tillsammans med bl a mord och terroristbrott, sedan 2010 inte preskriberas i Sverige! Enligt vår uppfattning är därför det absolut enda som står mellan möjligheten att inleda förundersökningar, både mot de 150 IS-anhängare som har återvänt och mot de ca 100 som ännu ej återvänt, att Sverige inte har erkänt att IS har begått folkmord! Detta är obegripligt.
FN:s utredningskommission anser nämligen att IS / Daesh har begått ett folkmord mot folkgruppen yazidier, men även mot kristna minoriteter och icke-sunnimuslimska minoritetsgrupper. Detta i form av massmord, sexslaveri, hjärntvätt, gruppvåldtäkter och andra brott mot mänskligheten. När det gäller yazidierna har syftet varit att utplåna folkgruppens liv och identitet. FN:s kommission anser att detta folkmord påminner om Förintelsen!
Även Europarådet, en sammanslutning av 47 stater med syfte att värna de mänskliga rättigheterna, har uppmanat sina medlemsstater att slå fast att IS / Daesh har begått ett folkmord på yazidierna. Uppmaningen har hörsammats av bl a Österrike, Frankrike och Storbritannien samt av EU-parlamentet, Australien, Kanada och USA. Plus FN.
Men Sverige har varken hörsammat uppmaningen från FN eller Europarådet. Då Sverige i nästan alla sammanhang brukar framhålla FN, och även satsade stort på att självt få sitta i säkerhetsrådet, är det uppseendeväckande att regeringen varken följt rekommendationerna från FN eller Europarådet och inte erkänt folkmordet på bl a yazidierna.
Vår slutsats blir därför att det inte är bristfälliga juridiska instrument som står i vägen för att inleda förundersökningar mot de IS-anhängare som återvänder. Vår slutsats är att regeringen och en riksdagsmajoritet inte vill åtala de svenska medborgare som återvänder från IS / Daesh.
Detta innebär ett svek mot rättsstaten.
Men också mot yazidierna och alla andra som drabbats av IS brott mot mänskligheten.
Länk till debattartikeln på VK.se: https://www.vk.se/2721337/debatt-stall-de-atervandande-infor-ratta-for-folkmord
__________________________
Du som vill läsa de blogginlägg som jag hittills har skrivit om
den svenska politiska fegheten kan göra detta genom att
gå in på www.arbetartidningen.se – eller klicka här.
Det kommer även fler inlägg om den svenska politiska fegheten.